تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه کتاب خود را در یازده گام به فیلمنامه تبدیل کنیم

چگونه کتاب خود را در یازده گام به فیلمنامه تبدیل کنیم

صنعت سینما برای موفقیت خود تا حدی به اقتباس فیلمنامه‌ها متکی است و استودیوهای فیلم سازی با سرعت سرسام آوری حق فیلم رمان‌ها  را میگیرند. شما نیز به عنوان نویسنده ممکن است در برهه‌ای مجبور شوید داستان خود را به یک فیلمنامه تبدیل کنید. در زیر به این گامها اشاره می‌کنیم:

blank
  1. کتابهای فیلمنامه نویسی بخوانید. اگر به تازگی وارد این فرایند شده‌اید کتابهای زیادی وجود دارند که ساختار فیلمنامه و انطباقات ادبی لازم را به دقت واکاوی می‌کنند.
  2. از نرم افزار استفاده کنید. استفاده از نرم افزارهای فیلمنامه نویسی قبل از شروع به نوشتن متن فیلم لازم و ضروری‌اند. نرم افزار فاینال درفت یکی از نرم افزارهای استاندارد در این زمینه است و البته نرم افزارهای دیگری چون کلتِکس و رایتردوئِت نیز مناسبند.
  3. کتابهایی را بخوانید که تبدیل به فیلمنامه شده‌اند. یکی از بهترین روشها برای تبدیل کتاب به فیلمنامه، خواندن داستان اصلی‌ای است که فیلم از آن اقتباس شده است.
  4. فیلمهای اقتباسی ببینید. فیلمهای اقتباسی به نامی وجود دارند که میتوانید برای یادگیری فرایند اقتباس، آنها را ببینید.  از آثار نویسندگان بزرگی چون جی کی رولینگ( هری پاتر) و جین استین ( غرور و تعصب) به شکلهای مختلفی اقتباس شده است. تماشای  فیلمِ کتابی که با آن آشنا هستید می‌تواند  در شما بینشی در مورد چگونگی تغییر و تقویت داستان توسط روایت بصری فیلم ایجاد کند. یادگیری در مورد عناصر فیلم، مانند فیلمبرداری و نورپردازی، به شما کمک میکند تا نمایش فیلم در سالن سینما را تصور کنید.
  5. درباره ساختار فیلم مطالعه کنید. یکی از گامهای کلیدی در یادگیری نحوه تبدیل کردن کتاب به فیلم، آموختن ساختار فیلم است. به طور کلی فیلمها طول و محدودیتهای ساختاری بیشتری نسبت به کتاب دارند.اما قطعاً یادگیری ساختار کلاسیک سه گانه و نحوه عملکرد صحنه‌های کلیدی فیلم سینمایی ارزش دارد.
  6. خلاصه‌ای از فیلمهای موجود بنویسید. یکی از بهترین شیوه‌ها برای یادگیری نحوه فیلمنامه نویسی نوشتن خلاصه‌ای از فیلمهای موجود است. خلاصه نویسی کردن فیلمهای مورد علاقه‌تان به شما کمک می‌کند زیر و بم ساختار فیلم را بشناسید و طرحهای اصلی و فرعی را تجسم کنید.
  7. بررسی کنید که کدام یک از داستانهای اصلی شما قابلیت تبدیل به فیلم را دارند. قبل از شروع به تبدیل کردن کتاب خود به فیلمنامه، مهم است بررسی کنید که  کدام یک از آثارتان میتوانند فیلم خوبی بسازند. یک فیلم خوب را می‌توان از منابع مختلف از جمله داستان کوتاه، کتاب غیر داستانی،  رمان اصلی یا از انواع کتابهای دیگر اقتباس کرد.مهم این است که کارهای اصلی خود را تجزیه و تحلیل کنید و به دنبال کتاب‌هایی با یک درگیری اصلی واضح و داستانی مشخص باشید تا کار اقتباس خود را به راحتی پیش ببرید.
  8. داستان خود را به صحنه‌ها و پرده‌های مختلف تقسیم کنید. قبل از اقتباس فیلم خود، به طور خلاصه خطوط داستانی و طرحهای اصلی موجود را بنویسید. فیلمنامه نویسان زمان زیادی را صرف نوشتن خلاصه فیلم می‌کنند. . به عنوان یک فیلم نامه نویس تازه کار، این مرحله از نوشتن می‌تواند به شما کمک کند مهارت خود را توسعه دهید و مطمئن شوید که ساختار فیلمنامه خود را درک می‌کنید.
  9. محدودیت‌های فیلم را بیاموزید. فیلم سازی رابطی بصری است که به تکنکیها و ابزارهای روایی بسیاری که در کتاب موجود نیستند، اجازه عمل می‌دهد. البته محدودیتهایی هم دارد.  در کتاب، دستیابی به لایه‌های درونی و ذاتی داستان با استفاده از گفتگوهای درونی کاراکتر با خودش امکان پذیر است در حالیکه این دستیابی در فیلم دشوارتر است.  همچنین برای ساده سازی داستان ممکن است مجبور شوید تعداد کاراکترهای اصلی یک صحنه یا پیش داستان را  در نسخه اقتباسی کاهش دهید.
  10. خلاصه یک خطی بنویسید. خلاصه یک خطی توصیفی از کاراکترهای اصلی و فضای داستانی است که معمولا یک یا دو خط می‌باشد. ممکن است خلاصه کردن داستان کامل در یک یا دو خط دشوار به نظر برسد اما باید بدانید که بسیاری از فیلم‌های پرفروش هالیوودی ابتدا به صورت خلاصه یک خطی به دست تهیه کننده و سرمایه گذاران می‌رسد. 
  11. سازگاری محتوای موجود را در نظر بگیرید. اگر هیچ محتوای اصلی منتشر شده‌ای ندارید که فکر می‌کنید یک فیلم خوب می‌سازد، به دنبال منابع موجود باشید. گرفتن حق امتیاز داستانی واقعی یا داستانی  که  برنده جایزه پولیتزر شده دشوار است.اما داستانهای زیادی در اختیار عموم قرار دارد که هر کسی میتواند از آنها برای اقتباس فیلمنامه خود استفاده کند.

۱ دیدگاه

    blank

    سلام من یه رمان کوتاه به صورن طنز نوشتم میخواستم به فیلم نامه تبدیلش کنم نمیدونم باید چکار کنم لطفا راهمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید