تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه مقاله علت و معلولی بنویسیم

چگونه مقاله علت و معلولی بنویسیم

مقالۀ علت و معلولی یکی از شیوه‌های نوشتاری برای کشف روابط مابین ایده‌ها و رویدادهاست.

مقاله علت و معلولی چیست؟

مقاله علت و معلولی، مقاله‌ای استدلالی است که جزییات روابط مابین دو موضوع را شرح می‌دهد. در مقاله علت و معلولی استاندارد و آکادمیک، نویسنده نشان می‌دهد چطور یک فرد، شی، ایده یا رویداد به طور مستقیم بر روی افراد، اشیا، ایده‌ها یا رویدادهای دیگر تاثیر میگذارد.

هدف از نوشتن مقاله علت و معلولی چیست؟

در مدارس، معلمان دانش‌آموزان را مکلف به نوشتن مقالات علت و معلولی می‌کنند تا نحوه نوشتن منطقی و مجاب کننده را یاد بگیرند. در محیط‌های آکادمیک، از این نوع مقالات میتوان در نوشتن، چکیده گزارش آزمایشگاه، موردپژوهی علمی یا مقالات علمی پژوهشی استفاده کرد. در تمام فرمت‌های یاد شده، نویسنده پدیده‌ای را شرح می‌دهد و تلاش می‌کند علتهای اصلی آن را مشخص کند. 

blank

چگونه مقاله علت و معلولی بنویسیم

فرایند نوشتن مقاله علت و معلولی نیازمند تفکر منطقی و ساختار منظم علت و معلولی است. برای نوشتن مقاله علت و معلولی شش گام زیر را دنبال کنید

۱-     هر موضوعی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید

پیدا کردن موضوع برای مقاله علت و معلولی نیازمند مشاهده جهان و گمانه‌زنی درباره دلایل احتمالی آنچه می‌بینید می‌باشد. رخدادهای طبیعی، جنبش‌های اجتماعی و فرهنگی یا شکل‌گیری نظریات را در نظر بگیرید.

۲-    فرضیه بدهید

فرضیه شما میتواند تنها به یک رابطه علت و معلولی بپردازد یا نشان دهد چطور یک رویداد علتهای چندگانه‌ای را سبب می‌شود. همچنین میتوانید بفهمید چرا یک پدیده علتهای مختلفی دارد.

۳-     نکات اصلی خود را در پاراگرافهای اصلی وارد کنید

هر یک از پاراگرافهای اصلی باید تصویر مشخصی از دلیل صحت فرضیه شما ارائه دهد. ساختار مقاله خود را طوری طراحی کنید که مطمئن شوید هر پاراگراف جنبه متفاوتی از رابطه بین موضوع شما و علل آن را بررسی می‌کند.

۴-    پیش‌نویس اولیه تهیه کنید

در نوشتن فرضیه و پاراگرافهای اصلی خود ابتدا پیش‌نویس تهیه کنید. شما باید درباره علت اینکه چطور یک فرد، شی، ایده یا رویداد روی دیگری تاثیر می‌گذارد، استدلال کنید. از جملات موضوعی مشخص و گذر واژه‌ها برای محکم کردن هر پاراگراف در فرضیه خود استفاده کنید. 

۵-    نوشته خود را از نظر شفافیت و منطقی بودن بازنگری کنید

از خودتان این سوالات را بپرسید: آیا دیدگاه واضحی را ارائه می‌دهم؟ آیا مثالهای من گویای آن هستند که چطور یک رویداد روی دیگری اثر می‌گذارد؟ آیا گذر واژه‌ها و جملات موضوعی من واضح و گویا هستند؟ آیا دیدگاه خود را به شکل متقاعد کننده‌ای استدلال کردم؟

۶-    پیش نویس نهایی تهیه کنید

بعد از ارزیابی صادقانه نوشته خود، مقاله‌تان را با نگاه بر محصول نهایی پیش‌نویسی کنید. اگر هنوز نتیجه‌گیری نکرده‌اید، اکنون وقت آن است. یادتان باشد مقاله علت و معلولی به تفکر منطقی نیازمند است. اگر این کارها را به صورت درست انجام دهید، به احتمال زیاد مقاله متقاعد کننده‌ای خواهید داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید