تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه مانند یک نویسنده طنزپرداز فکر کنیم: هفت نکته برای بهبود نوشته شما

چگونه مانند یک نویسنده طنزپرداز فکر کنیم: هفت نکته برای بهبود نوشته شما

نوشته‌های طنز چه دارند که مردم را میخندانند؟ شاید زمان سنجی یا وجود شخصیتی ساده لوح و بامزه شاید هم حس شوخ طبعی. اما حس شوخ طبعی تنها یکی از مولفه‌های طنز نویسی است. نوشتن طنز مانند انواع دیگر نوشته نیاز به برنامه ریزی، تهیه پیش نویس و غیره دارد. وقتی این کار به درستی انجام شود، لطیفه‌ها مانند گردی جادویی کل نوشته را در بر می‌گیرند.

هفت راهکار برای طنزنویسی

  1. مهارتهای شهودی خود را تقویت کنید. طنزنویسان و رمان نویسان رفتارهای انسانی را به شکلی وسواس گونه ثبت می‌کنند. طنزنویسان معمولا یک گام فراتر می‌روند و بر روی موارد خنده دار و جنبه‌های پوچ ذاتی رفتار آنها تمرکز می‌کنند.  مشاهدات و ارتباطاتی که در نوشته خود ایجاد می‌کنید نباید متکی بر اطلاعاتی باشد که مخاطبان شما ندارند. کمدی بر همدلی متکی است – مخاطبان و خوانندگان به موقعیت‌هایی که ممکن است تجربه کرده باشند یا تصور می‌کردند بخشی از آن هستند بهتر جواب میدهند.
  2. به کلیشه‌ها پیچ و تاب دهید. طنز به پیچ و تاب دادن کلیشه، تغییردادن و سست کردن آن متکی است.  شما این کار را با ایجاد انتظاری بر اساس یک کلیشه و سپس ارائه یک نتیجه شگفت انگیز انجام می‌دهید. در طنز نویسی این فرایند « اصلاح» نامیده میشود.
  3. ساختار جمله را آزمایش کنید. همانطور که نمایش نامه نویسان برای خنداندن مردم به طنز بصری تکیه می‌کنند، شما نیز میتوانید با بررسی ساختار جمله آن را به طنز تبدیل کنید. سعی کنید اصطلاحات بامزه خود را برای انتهای جمله بگذارید. طنز نوعی آزادسازی تنش است بنابراین در طول جمله تنش بالا می‌رود و سپس به شکل طنز و خنده در انتهای آن خالی میشود.
  4. از کلمات بامزه استفاده کنید. کلمات بامزه را پیدا کنید. برخی از کلمات از برخی دیگر بامزه ترند بنابراین لیستی از آنها تهیه و در نوشته خود امتحان کنید یا به کاراکترتان بدهید تا بگوید.
  5. از تضاد و عدم تطابق استفاده کنید. آیا کاراکترهایتان در موقعیت ترسناکی قرار گرفته‌اند؟ شرایط سبک سرانه‌ای را ایجاد کنید. مثلا مردی که به جای ترسیدن از دایناسوری که پشت سرش کمین کرده نگران چمدانش است. در طنزنویسی معمولا از دستمایه تضاد استفاده می‌شود و میتوانید همین عامل را در رمان خود بیاورید.
  6. زوایای دید مختلفی را وارد کنید. نحوه برخورد طنزپردازان مورد علاقه خود با تقلید را در نظر بگیرید. چه چیزی می‌توانید  ازآنها برای خلق کاراکترهای اصلی خود قرض بگیرید؟ یک خصیصه فیزیکی مانند نحوه راه رفتن؟ یا شیوه حرف زدن؟  کدام عمل به بهترین شکل کاراکتر و نقش او را در قوس روایی بزرگ تر نشان می‌دهد.
  7. از بازخوانی استفاده کنید. یکی از بهترین ابزارها در دنیای طنزنویسی استفاده از بازخوانی است یعنی اشاره‌ای به طنزی که قبلا در نوشته‌ای دیگر آورده شده است. مطالب بازخوانده شده حتی میتوانند به عنوان اصل مطلب آورده شوند.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید