تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه مانند یک روزنامه نگار بنویسیم

چگونه مانند یک روزنامه نگار بنویسیم

برای آنکه بتوانید به شکلی تاثیرگذار داستانی را تعریف کنید، یاد بگیرید تا همانند یک روزنامه نگار بنویسید. فکر کردن مانند یک روزنامه نگار به نویسنده اجازه می‌دهد داستانی جذاب بنویسد که خواننده را از جمله اول جذب می‌کند.

روزنامه نگاری چیست؟

روزنامه نگاری سبکی از نویسندگی است که سازمانهای خبری برای سرهم کردن یک داستان از آن استفاده می‌کنند. یک داستان خبری سلسله مراتب اطلاعاتی دارد، و نکات اصلی آن در ابتدای نوشته می‌آید. مقالات خبری از مجموعه‌ای از اصول راهنما برای گرامر و واژگان پیروی می‌کنند، مانند سبک آسوشیتد پرس. در حالی که روزنامه‌ها و تلویزیون، تا همین اواخر، رسانه‌های اصلی برای گزارش رویدادهای جاری و داستانهای مورد علاقه مردم بودند، اکنون روزنامه نگاران برای انواع رسانه‌ها و پادکست‌های آنلاین مطلب می‌نویسند.

۸ نکته برای آنکه چطور مانند یک روزنامه نگار بنویسیم

روزنامه نگاران برای خلق داستان از فرمولی استفاده می‌کنند. همین رویکرد را  می‌توان در مورد هر سبک نوشتاری از تکالیف مدرسه گرفته تا رمان، بکار برد.

  1. اطلاعات جمع آوری کنید. اطلاعاتی که لازم دارید را برای خلق داستانتان جمع آوری کنید. در آثار غیرداستانی، مانند روزنامه نگاری، لازم است به مکانی که داستان‌تان در آن اتفاق می‌افتد بروید، با شاهدان و افراد دخیل در این رخداد مصاحبه کرده و از موتورهای جستجوگر برای پیشبرد تحقیقاتتان استفاده کنید.
  2. زاویه خود را پیدا کنید. هر داستان خبری زاویه‌ای دارد –  زاویه موضوع و تمرکز قطعه‌ای است که آن را خبرساز می‌کند. داستانهای خبری زاویه خود را در پاراگراف اول نشان می‌دهند. زاویه داستان خود را بیابید و آن را در اولین پاراگراف، صفحه یا فصل ارائه دهید.
  3. با یک جمله ابتدایی قوی آغاز کنید. هر داستانی به یک مدخل خوب نیاز دارد. پاراگراف آغازین با پاسخ دادن به پنج سوال: که، چه، کجا، کِی و چرا، اطلاعات ضروری داستان را فراهم می‌کند. اینها سنگ بنای تمام داستانهای خوب هستند، خواه روایتی تخیلی، نوشته‌ای فنی یا مقاله‌ای در باب بازاریابی محتوا باشد.
  4. اطلاعاتتان را ساختاربندی کنید. روزنامه نگاری خوب اطلاعات یک داستان را به ترتیب اهمیت، در آنچه به عنوان ساختار هرمی معکوس شناخته می‌شود، ارائه می‌دهد. مهمترین اطلاعات یا پاراگراف آغازین در بالاترین قسمت قرار میگیرد. بخش بعدی بدنه داستان است که حاوی جزییات مکمل دیگری می‌باشد. بخش آخر، در نوک هرم، شامل اطلاعات اضافی است که ممکن است برای مخاطب جالب باشد.
  5. از نقل قولها استفاده کنید. روزنامه نگاری معمولاً شامل مصاحبه با افرادی است که درگیر داستان هستند. این مصاحبه‌ها دیدگاه‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد و خبرنگار را در نقش یک ناظر بیرونی نگه می‌دارد، مشابه دیدگاه سوم شخص در یک داستان کوتاه یا رمان. اگر شما در حال نوشتن یک کتاب غیر داستانی هستید، استفاده از  نقل قول‌ها برای ایجاد یک قطعه کامل و خوب ضروری هستند. در داستان، کاراکترهای شما نقل قول‌هایی را از طریق گفتگو ارائه می‌دهند.
  6. ساده بنویسید. روزنامه نگاران از جملات کوتاه برای ارائه یک داستان استفاده می‌کنند. در نوشتن اخبار اغلب از لحن معلوم فعال به جای مجهول استفاده می‌شود . لحن معلوم مستقیم تر است، از کلمات کمتری استفاده می‌کند و ضرباهنگ سریعتری دارد.
  7. منابع‌تان را تایید کنید. بیان داستانهای واقعی مستلزم آن است که یک روزنامه نگار اطلاعات را از منابع متعدد جمع آوری کند. گزارشگران برای اطمینان از صحت اطلاعات باید منابع خود را تأیید کنند. در آزاد نویسی، وقتی داستان خود را تحویل می‌دهید، همیشه باید به اطلاعاتی که پیدا کرده‌اید لینک بدهید و شماره تلفن فردی که با او  مصاحبه کرده‌اید را بنویسید.
  8. نوشته خود را ویرایش کنید.  اتاق خبر محیطی  پر جنب و جوش است و نویسندگان مرتبا نوشته‌های خود را قبل از چاپ به ویراستاران میدهند.  همه نویسندگان باید نوشته خود را از نظر املایی بررسی و ویرایش کنند. قبل از انتشار نوشته خبری‌تان ،  از یک ویراستار حرفه‌ای استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping