تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه عنوان کتاب بنویسیم

چگونه عنوان کتاب بنویسیم

یکی از مهمترین بخشهای کتاب عنوان است. عنوان کتاب این قدرت را دارد که به خواننده دستور بدهد آن را تهیه و بخواند. به دلیل آنکه عنوان کتاب اهمیت زیادی روی موفقیت شما به عنوان یک نویسنده دارد در زیر به برخی توصیه‌های برای نوشتن عنوان کتاب خوب اشاره میکنیم.

عنوان کتاب شما باید به قدری به یاد ماندنی باشد که وقتی مردم کتابتان را تمام می‌کنند بخواهند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. بدین منظور به خاطر داشته باشید که عنوان کتاب باید معمولا کوتاه و جلب توجه کننده بوده و تلفظ کردن آن آسان باشد

چگونه برای کتاب خود یک عنوان خوب پیدا کنیم

چه در انتهای نوشتن کتاب خود باشید و به عنوانی برای آن احتیاج داشته باشید یا عنوان را برای آن بخواهید که هدایتگر شما در مسیر نویسندگی‌تان باشد، پیدا کردن عنوان صحیح برای موفقیت کتاب‌تان ضروری است.

به مخاطب خود فکر کنید

شما کتابتان را برای فرد خاصی می‌نویسید. فکر می‌کنید چه چیزی آنها را به سمت کتاب شما جذب می‌کند؟ آنها چه چیزی را دوست دارند بخوانند؟ کلمات و عباراتی را پیدا کنید که مخاطب هدف‌تان آن را درک کند. به سن، علایق، موضوعاتی که برایشان مهم است و چالش‌های خاصی که پیش رو دارند فکر کنید.  کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید مثالی از عنوان یک کتاب پرفروش است که افرادی را که میخواهند ثروتمند شده یا از دست بدهی‌های خود خلاص شوند، جذب می‌کند

ایده پردازی کنید

آزاد گذاشتن ذهن خود برای جریان یافتن ایده‌ها، روشی موثر است که نویسنده از آن برای یادگیری نحوه نوشتن کتاب استفاده می‌کند. این روند خود را در طی زمان نشان می‌دهد حتی بعد از گذشت چند ماه یا چند سال. به هنگام ایده پردازی خود را محدود به یک عنوان نکنید. لیستی از عناوین کتابهایی که بعدا به ذهنتان می‌رسند تهیه کنید. عناوین کوتاه و بلند را بررسی کنید. حتی عناوین بد نیز به شما در یافتن عنوان مناسب برای کتابتان کمک میکنند.

عنوان باید اطلاع رسانی کننده باشد و در عین حال کنجکاوی خواننده را برانگیزد

در حالی که عنوان شما باید اطلاعات مناسبی را در مورد کتابتان ارائه دهد، باید کنجکاوی او را تحریک کرده و داستان را لو ندهد. عناوینی که به محتوای کتاب اشاره داشته اما اسرار داستان را فاش نمی‌کنند خوانندگان بیشتری را به سمت خود جذب می‌کنند.

استفاده از زبان اشاره نیز میتواند کنجکاوی خواننده را تحریک کند.

عنوان خود را متمایز کنید

عناوین زیادی وجود دارد بنابراین باید مطمئن شوید که عنوان کتاب شما تکراری نیست. عنوان کتاب شما باید از سایر عناوین متمایز باشد. اگر میخواهید افراد کتاب شما را با عنوان خاص خود کشف کنند، نه با کتابی که عنوانی مشابه کتاب شما را دارد، تحقیق کردن و متمایز کردن عنوان کتاب شما از سایر عناوین در روند نوشتن کتاب ضروری است. بدین منظور از واژگان فریبنده استفاده  کنید. کلمات قدرتمندی که ترغیب کننده بوده و میتوانند احساسات افراد را تحریک کنند آن را از سایر کتابها متمایز میکنند.

میتوانید با ابداع کلماتی جدید که به محتوای کتابتان مربوط است آن را متمایز کنید. مثلا عنوانی چون پلاندمیک که ترکیبی از دو واژه planned به معنای برنامه ریزی شده و پاندمیک است.

ایده‌هایتان را آزمایش کنید

وقتی عنوان مناسبی برای کتاب خود انتخاب کردید، پتانسیل آن را بسنجید.

عنوان کتابتان را با همکاران خود در میان بگذارید. وقتی آنها عنوان کتاب شما را می‌شنوند، آیا بلافاصله متوجه می‌شوند که کتابتان درباره چه موضوعی است؟ یا آیا عنوان آن به قدری جالب است که برای فهمیدن بیشتر در مورد آن سوال میکنند.؟ اگر تصور می‌کنید که دیگران واکنش متفاوتی نشان می‌دهند، عنوان دیگری را انتخاب کنید. آیا تلفظ کردن عنوان‌تان برای دیگران ساده است؟ عناوین طولانی سخت تر به یاد می‌مانند و بسیاری نیز آن را غلط تلفظ می‌کنند. عناوین کوتاه برای به خاطر سپردن و به اشتراک گذاشتن ساده ترند.  

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید