تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه سریعتر و با استانداردهای بالاتر بنویسیم

چگونه سریعتر و با استانداردهای بالاتر بنویسیم

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چطور سریعتر بنویسید؟ شاید جمله‌ای را بارها و بارها می‌نویسید؟ یا شاید هم ایده نوشتن به ذهنتان می‌رسد اما نمیتوانید آن را روی کاغذ بیاورید؟ ممکن است ندانید از کجا شروع کنید. نگران نباشید. همه نویسندگان این مراحل را طی می‌کنند. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چرا سریع نوشتن مفید است و چند توصیه برای کمک به تند نویسی شما ارائه می‌دهیم.

چرا تند نویسی اهمیت دارد

بسیاری از نویسندگان سعی می‌کنند تا زمانی که ایده داستانی در ذهنشان تازه است اولین پیش نویس خود را سریعتر تمام کنند. معمولا هیجان در ابتدای هر پروژه‌ای بالاست. بنابراین باید هر قدر که میتوانید از این احساسات به نفع خود استفاده کنید و تندنویسی کردن به شما در رسیدن به این مهم یاری می‌کند. برای تندنویسی باید کلمات را به محض آنکه به ذهنتان می‌رسند به روی کاغذ بیاورید. لازم نیست از نظر ساختاری یا گرامری درست باشند. ویرایش کردن را به بعد موکول کنید. در حین تندنویسی شما به افکار خود اجازه تراوش می‌دهید و جلوی جریان آن را نمی‌گیرید. همچنین با تندنویسی کردن به مغزتان کمک می‌کنید تا هر چقدر که میتواند درگیر نوشتن باشد و کمتر تمرکزش را از دست بدهد. هر چه کلمات را سریعتر و با بازدهی بیشتری بنویسید، احتمال آنکه در آخر پروژه‌تان را تکمیل کنید بیشتر است.

وقتی سریعتر می‌نویسید کمتر دچار سد نویسندگی می‌شوید. البته ممکن است برخی محتواها را از دست بدهید و مجبور به تغییر شوید، اما این قسمت به مرحله بعدی مربوط است. در این مرحله فقط باید از عمل نوشتن لذت ببرید.

چگونه سریعتر کتاب بنویسیم

سریعتر کتاب نوشتن آن گونه که به نظر می‌رسد کار سختی نیست. اما نیازمند تعهد، اراده راسخ و باور به خود است. شما باید به خودتان بگویید که میتوانید این کار را انجام دهید و نوشتن را الویت خود بدانید. تند نوشتن برای نویسندگانی که از نوشتن طفره می‌روند مفید است. چگونه میتوانید به نویسنده‌ای سریع تبدیل شوید؟ ممکن است این مهارت ذاتا در شما وجود نداشته باشد اما توصیه‌هایی است که به شما در تبدیل شدن به نویسنده‌ای سریعتر و کارامدتر کمک می‌کند و باعث می‌شود پیش نویس اولتان را با سرعت بنویسید.

هر روز بنویسید

سعی کنید هر روز بنویسید. نوشتن با دست یا کامپیوتر تفاوتی نمی‌کند. مثلا میتوانید تعداد کلمات مشخصی را برای خود هدف قرار دهید یا متعهد شوید که مقدار زمان مشخصی را صرف نوشتن کنید. وقتی خود را مجبور کنید که هر روز کمی بنویسید، متوجه می‌شوید که پروژه‌تان سریعتر پیشرفت می‌کند.

زمان مشخص کنید

مشخص کردن بازه زمانی یکی دیگر از توصیه‌های مفید است بخصوص برای افرادی که در شرایط پر فشار و ضرب الاجلهای نزدیک بهتر کار میکنند. برای خودتان محدودیت زمانی تعیین کنید. لازم نیست مدت زمان طولانی مثلا 15 تا 30 دقیقه باشد. در این مرحله برای ویرایش کردن متوقف نشوید. به نوشتن ادامه دهید و اجازه دهید کلمات با گذشت زمان جاری شوند. این یک شیوه موثر برای نوشتن است. بسیاری از افراد مایلند از تکنیک پومودورو استفاده کنند که در آن تایمر را به مدت 25 دقیقه تنظیم می‌کنید، 5 دقیقه به خودتان استراحت می‌دهید و سپس این فرایند را تکرار می‌کنید. بعد از چهار تایم 25 دقیقه‌ای نوشتن، به مدت 15 دقیقه استراحت می‌کنید و دوباره این فرایند تکرار می‌شود.

در زمانی که بالاترین تمرکز را دارید بنویسید

این توصیه بسیار مفید است. همه نویسندگان در برخی مواقع به شدت بازدهی بالایی دارند. برخی در صبح زود فعالترند. برخی دیگر شبها بهتر و سریعتر می‌نویسند. به دلیل مشغله‌های دیگر ممکن است زمان محدودی برای نوشتن داشته باشید. اما اگر میتوانید زمانی را انتخاب کنید که خسته نیستید. وقتی خسته نباشید کلمات بهتر جاری می‌شوند و شفافیت بیشتری دارند. 

آن دسته از عوامل محیطی که تمرکزتان را بر هم می‌زنند حذف کنید

اگر می‌توانید قبل از آنکه نوشتن را شروع کنید عواملی که باعث می‌شود در میانه نوشتن تمرکزتان را از دست بدهید حذف کنید. اما برخی نویسندگان در محیطهای شلوغ بهتر می‌نویسند. بنابراین باید ببینید کدام حالت مناسب شماست.

چارچوب کاری خود را مشخص کنید

برخی نویسندگان در صورتی که برنامه یا چارچوبی مشخص داشته باشند بهتر می‌نویسند و از پیش می‌دانند که هر صحنه چطور نوشته می‌شود. اگر فردی ساختارمند هستید، کشیدن طرح اولیه در نوشتن پیش نویس اول به شما کمک می‌کند. اگر نویسنده‌ای هستید که دوست دارید برای ایده‌هایتان برنامه ریزی کنید، بهتر است ابتدا شکل آن را مشخص کنید.

از اینترنت دوری کنید

این نکته اهمیت دارد. اگر میخواهید سریع و با کیفیت بنویسید باید گوشی و اینترنت را در زمان نوشتن از خود دور کنید. چک کردن فیسبوک در حین نوشتن به تندنویسی کردن کمکی نمی‌کند.

برای خود پاداش تعیین کنید

در صورتی که تعداد کلماتی که برای هر روز خود مشخص کرده‌اید را نوشته‌اید به خودتان جایزه بدهید. این جایزه میتواند یک بیسکوییت، نیم ساعت تماشای برنامه مورد علاقه باشد اما به مغز نویسنده شما کمک میک ند که بداند در انتها جایزه‌ای وجود دارد و برای همین سریعتر مینویسد.

تعداد کلمات مشخصی را تعیین کنید

این نیز یکی دیگر از اهدافی است که برای تند نوشتن برای خود تعیین می‌کنید. معمولا نویسندگان نوشتن 1000 کلمه در روز را برای خود هدف قرار می‌دهند. بسیاری از نویسندگان تعداد کلمات مشخصی را می‌نویسند یا زمان مشخصی را تعیین می‌کنند که این امر به علایق شخصی فرد بستگی دارد

احساس راحتی کنید

مطمئن شوید که کامپیوترتان در جای درستی قرار گرفته و میز و صندلی مناسبی دارید. اگر کمردرد داشته باشید نمیتوانید کلمات زیادی را بنویسید.

پر هیجان و با انگیزه باشید

به زمان نویسندگی به عنوان زمانی برای کار کردن نگاه نکنید. از آن لذت ببرید. اگر از نوشتن لذت ببرید اثر آن در نوشته‌تان دیده می‌شود. اگر در مورد موضوع و ژانری که به آن علاقه دارید بنویسید تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند.

برای ویرایش کردن یا بازخوانی متوقف نشوید

وقتی نوبت به تندنویسی می‌رسد این  نکته حائز اهمیت است. شما نباید برای ویرایش کردن یا بازخوانی متن خود متوقف شوید. تندنویسی کردن یعنی نوشتن هر ایده‌ای که به ذهنتان می‌رسد.

تحقیق کردن را به بعد بسپارید

همین موضوع را میتوان در مورد تحقیق کردن گفت. با آنکه تحقیق کردن برای نوشتن ضروری است اما در مرحله تندنویسی کردن لازم نیست. شما همیشه میتوانید تحقیقات مرتبط با نوشته خود را بعدا اضافه کنید اما در ابتدا باید روی ساختار اولیه متن خود تمرکز کنید. اگر کمک می‌کند میتوانید یادداشتهای خود را با کدهای رنگی در پیش نویستان مشخص کنید تا بعد جزییات مربوطه را اضافه کنید.

یادتان باشد لازم نیست نوشته‌تان مبری از اشتباه باشد

این توصیه برای ایده آل گرایان و کسانی که در حین نوشتن متنشان را در هر خط ویرایش می‌کنند دشوار است. اما اگر میخواهید سریعتر بنویسید باید به خاطر داشته باشید که اولین پیش نویستان احتمالا ناقص خواهد بود. ایرادی ندارد و میتوانید در مرحله ویرایش کردن ایراداتتان را برطرف کنید.

از ابزارهای دیگر استفاده کنید( تبلت، لپ تاپ)

ممکن است بخواهید برای تندنوشتن باز ابزارها دیگری استفاده کنید. برخی با دست سریعتر می‌نویسند. برخی ترجیح می‌دهند از تبلت استفاده کنند و عده‌ای نیز با کامپیوتر یا لپ تاپ می‌نویسند. ببینید کدام ابزار برایتان مناسب است.

همچنین میتوانید از اپ‌های تبدیل سخن به متن استفاده کرده و نوشته‌تان را بلند بخوانید. این کار بخصوص در زمانی که خود را به هنگام صحبت کردن گویاتر از  هنگام نوشتن بیان می‌کنید، یا اگر سرعت صحبت کردن‌تان از تایپ‌تان بیشتر است،  بهتر جواب می‌دهد.

خوراکی بخورید

خوراکی‌های فوری به شما در غلبه بر وسوسه رفتن به آشپزخانه کمک میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping