تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه رمان یا داستان کوتاه خود را بازبینی کنیم

چگونه رمان یا داستان کوتاه خود را بازبینی کنیم

چه شما یک رمان نویس معروف باشید، نویسنده کتابی پرفروش، یا  ناشری که اولین رمان خود را چاپ می‌کند، باید زمان زیادی را صرف ویرایش کار خود کنید. در ادامه نکاتی درباره نحوه بازبینی داستان و ویرایش کتاب را میخوانید:

چگونه داستان را بازبینی کنیم

تکمیل اولین پیش نویس داستان،  دستاورد بزرگی است. شما احتمالا تا بدین جا کارهای زیادی برای پرورش کاراکترها و ساخت دنیای داستانی خود انجام داده‌اید . با تمام اینها کار شما تازه آغاز شده است. فرایند بازبینی، یک داستان خوب را به داستانی عالی تبدیل می‌کند. برای آنکه داستان خود را به سطحی بالاتر ببرید، فرایند بازبینی و ویرایش باید چند هدف مختلف را تامین کند:

  • هدف اول: ابعاد جدید اضافه کنید. بعد از تکمیل اولین پیش نویس، به آغاز داستان بروید و از ابتدا شروع کنید. به یاد داشته باشید که دست نویس‌های ثانویه هنوز آماده چاپ نیستند. در این زمان میتوانید کاراکترها و نکات داستانی را غربال کنید. وقتی داستان‌تان را ویرایش می‌کنید ممکن است جنبه‌های مختلفی به یک کاراکتر اضافه کنید که باید در بخشی که هم اکنون آن را ویرایش کرده‌اید وارد شوند. ممکن است بخشی را به داستان اضافه کنید که باید در فصلهای ابتدایی کتاب به آن اشاره شود. همه اینها بخشی از فرایند ویرایش است.
  • هدف دوم: جاهای خالی را پر کنید. نوشتن، یک فرآیند ساختاریافته نیست به این معنا که آنچه می‌نویسید کاملاً تثبیت نشده است. شما همیشه می‌توانید به عقب برگردید و با توجه به نیازهای خود و داستان، بازنگری، ویرایش، بازاندیشی و  از نو پیکربندی کنید. بازخوانی اولین پیش نویس ممکن است جاهای خالی داستان را آشکار کند که از طریق بازبینی رفع خواهد شد. ممکن است ناسازگاری‌های منطقی‌ای را آشکار کند که باید با جزئیات بیشتر تقویت شوند. اگر شما، به عنوان نویسنده، جزئیات زیادی در مورد سابقه یک کاراکتر می‌دانید،  خواننده نیز از باید از آن مطلع شود. 
  • هدف سوم: قوس‌های شخصیتی را اصلاح کنید. مخاطبان خواهان طرح‌های جذاب هستند، اما آنها همچنین کاراکترهایی می‌خواهند که در طول وقایع داستان تغییر کنند. از پیش نویس دوم استفاده کنید تا مطمئن شوید که کاراکتر اصلی شما و کاراکترهای مکمل کلیدی، از قوس‌های شخصیتی ثابتی پیروی می‌کنند که آنها را در طول داستان پیش می‌برد.  اگر داستان شما از طریق زاویه دید اول شخص  روایت میشود، بازبینی اهمیت بیشتری خواهد داشت، زیرا بر نحوه روایت داستان نیز تأثیر می‌گذارد. اینکه چقدر داستان‌تان را ویرایش می‌کنید به اینکه در اولین پیش نویس رمان خود  چقدر به کاراکتر پرداخته‌اید، بستگی دارد.
  • هدف چهارم: سرعت داستان‌تان را دنبال کنید. غالباً نقاط عطف کلیدی در یک داستان  از نو نوشته میشوند- که نتیجه آن شرح و توضیح بیش از حد و پایانی شتاب زده می‌شود. چه اولین کتابتان را ویرایش کنید یا بیست و پنجمین کتابتان را، راههایی برای فاصله دادن به نقاط داستانی پیدا کنید تا هر بخش از رمان‌تان به یک نسبت جذاب باشد و به طور خلاصه نوشته نشود.
  • هدف پنجم: اشتباهات ظاهری را اصلاح کنید.وقتی نویسندگان تازه کار به فرایند ویرایش فکر می‌کنند، اشتباهات گرامری، املایی و نحوی به ذهنشان می‌رسد. این عناصر البته که مهمند اما باید در پایان فرایند بازبینی انجام شوند. بدیهی است هیچ کتابی بدون تصحیح اشتباهات املایی و غلط‌های دستوری برای چاپ فرستاده نمی‌شود، اما در دورهای اولیه تجدید نظر، بیشترین انرژی خود را به سمت داستان و کاراکترها متمرکز کنید.
  • هدف ششم: تنوع ایجاد کنید. رمانها و داستانهای کوتاه خوب، تنوع زیادی دارند. به دنبال شیوه‌هایی برای ایجاد تنوع در ساختار جملات، رویدادهای داستانی، دیالوگها و زبان توصیفی‌تان باشید. خواننده نباید احساس کند که مشغول خواندن یک فصل تکراری است.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping