تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه رمان نامه نگاری بنویسیم

چگونه رمان نامه نگاری بنویسیم

رمان نامه نگاری شیوه روایی منحصربفردی است که یک نوشته‌ی مستند را با روایتی داستانی تلفیق می‌کند.

رمان نامه نگاری چیست؟

در یک رمان نامه نگاری، داستان از طریق نامه‌های عاشقانه، خاطرات روزمره، بریده‌های روزنامه، تلگرام‌ها، یا سایر اسناد مکتوب روایت می‌شود. یک رمان امروزی در سبک نامه نگارانه میتواند شامل اسناد الکترونیکی از جمله ایملها یا پیامکها باشد. داستان نامه نگاری ممکن است  صورت متکلم وحده روایت می‌شود – که در آن داستان از طریق تنها یک دفترچه خاطرات یا نامه‌های کاراکتر اصلی تعریف شده و در نتیجه بیان کننده زاویه دید اوست. نامه نگاری میتواند همچنین از زبان دو یا چند نفر روایت شود – یعنی شامل چندین مجموعه از نامه‌های مختلف بین دو یا چند کاراکتر باشد که در آن از طریق اسناد موجود، چند زاویه دید مختلف مطرح می‌شود.

چگونه یک رمان نامه نگاری بنویسیم

اگرچه نوشتن یک رمان نامه نگاری به دلیل قالب بندی سفت و سخت آن می‌تواند محدود کننده باشد، اما در واقع امکان بیان خلاقانه و تکنیک‌های داستان سراییِ بی حد و حصری را فراهم می‌کند. در اینجا به چند نکته پیرامون این سبک می‌پردازیم:

  1.  اشکال مختلف را امتحان کنید. داستان نویسی به سبک نامه نگاری پیوسته در حال تکامل است. نامه نگاری در قرن‌های هجدهم و نوزدهم اغلب شامل اسنادی بود که معمولاً در آن دوره زمانی یافت می‌شد، مانند خاطرات روزانه فردی یا نامه نگاری‌های طولانی. داستان‌های مدرن از منابع معاصر بیشتری مانند پیامکها یا ایملها استفاده می‌کنند.  در حالی که برخی از رمان‌ها به یک منبع می‌چسبند، برخی دیگر ترکیبی از آنها را دارند:  مثلا رمان دراکولا نوشته‌ی برام استوکر ترکیبی از نامه‌ها، یادداشت‌های پزشکی و سیاهه‌های کشتی است. . هنگام نوشتن رمان یا داستان کوتاه خود، از فکر کردن خارج از چارچوب نترسید. نحوه ارتباط ما با یکدیگر دائماً در حال تغییر است و انعکاس این تغییر در رمانهای نامه نگاری خوب به چشم می‌خورد .
  2.  به نوشته خود حس واقعی و طبیعی بدهید. یکی از مزایای نوشته‌های نامه نگاری، طبیعت گرایی ذاتی این سبک است. داستان‌های نامه نگاری با تقلید از اسناد مستندی که به طور روزانه از آنها استفاده می‌کنیم، اعتباری را بوجود می‌آورند  که بازتولید آن در داستان‌های سنتی دشوار است. به همین دلیل مهم است که منابع شما معتبر باشند. به عنوان مثال، اگر در حال نوشتن مجموعه‌ای ایمیلی هستید، باید سعی کنید قالب بندی موضوع، آدرس و امضاها را تا حد امکان واقعی نشان دهید. یک تلگرام داستانی باید منعکس کننده یک پیام کوتاهِ واقعی باشد.  تنظیم این جزئیات به طبیعی بودن و اصالت داستان شما می‌افزاید.
  3. از منحصربفرد بودن نظرات اطمینان حاصل کنید. یک جنبه منفی نوشتن رمان نامه نگاری این است که قالب بندی سفت و سخت می‌تواند برای خواننده محدود کننده و تکراری باشد. به همین دلیل مهم است که هر سندی منحصر به یک کاراکتر باشد. به عنوان مثال، اگر دو نفر در حال نوشتن نامه برای یکدیگر هستند، خواننده باید بتواند فوراً تشخیص دهد که هر قالب و انتخاب کلمات متعلق به کدام کاراکتر است. به طور مشابه، دیدگاه یک کاراکتر ممکن است همراه با فرم اسناد وارده تغییر کند. سبک نوشتن یک کاراکتر ممکن است با عبور از قوس شخصیتی خود تغییر کند.  اسناد مرجع به جای اینکه به عنوان یک محدودیت عمل کند، باید به عنوان فرصتی برای کشف و مشخص تر کردن دیدگاه کاراکتر شما باشد
  4. در مقابل میل خود به توضیح دادن مقاومت کنید. نویسندگان تازه کاری که اولین رمان خود را در قالب نامه نگاری می‌نویسند ممکن است نیاز داشته باشند توضیح دهند که چرا از ترکیبی از منابع استفاده می‌کنند. مطمئناً، خواندن پی در پی یادداشتهای یک پزشک، پیامکها و مقالات روزنامه در زندگی واقعی ممکن است غیرمعمول باشد. با این حال، در اکثر موارد، خوانندگان منابع مختلف را تا زمانی که جالب و در خدمت داستان باشند، می‌پذیرند. بسیاری از رمان‌های نامه نگاری بزرگ از منابع مختلفی به شکلی ظاهرا تصادفی استفاده می‌کنند، بنابراین نگران توضیح روش خود نباشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping