تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه در یک گام متن خود را بهتر ویرایش کنیم

چگونه در یک گام متن خود را بهتر ویرایش کنیم

ویرایش‌های کلی یا خط به خط نیازمند آنند که نویسنده جنبه‌های مختلفی از نوشته را از طرح داستانی گرفته تا قوسهای کاراکتری و چیدمان، مضمون، و جهان سازی و سپس دیالوگها، ساختار جملات، لحن، فضا و غیره را در نظر بگیرد. با آنکه تکنیکهای زیادی وجود دارد که به نویسندگان کمک می‌کند تا با اعتماد به نفس ویرایش کنند، ترفند قدرتمندی وجود دارد و آن: داشتن نگاهی بی طرف است. بی طرف بودن به چه معناست و چطور به ارتقای مهارتهای ویرایشی کمک می‌کند؟

بی طرف بودن یعنی قرار نگرفتن تحت تاثیر احساسات و دیدگاههای شخصی. بی طرفی در ویرایش داستان باعث می‌شود متن نوشته را از دریچه چشمان یک ویراستار یا خواننده بخوانیم. حفظ بی طرفی اهمیت دارد زیرا ما معمولا به قدری در کارمان درگیر می‌شویم که نمیتوانیم نقاط ضعف داستان‌مان را ببینیم. حفظ این بی طرفی زمانی که باید برخی از عناصر را برای ارتقای نوشته حذف کنید یا یکی از کاراکترهای مورد علاقه خود را بکشید دشوار است. حال که مفهوم بی طرفی را تعریف کردیم به بررسی روشهای حفظ آن می‌پردازیم.

۴ توصیه برای حفظ بی طرفی در حین ویرایش داستان

  • بین نوشتن پیش نویسها به خود استراحت بدهید

هر چه مدت طولانی تری روی یک نوشته کار کنید بیشتر درگیر آن می‌شوید. در اکثر موارد فاصله گرفتن از کار باعث افزایش دید بی طرفانه در شما می‌شود. برای همین است که نویسندگان باید بین نوشتن پیش نویس‌های خود وقفه بیاندازند. برای رمانهای طولانی مدت زمان دو هفته‌ای کافی است. در این مدت میتوانید روی پیش نویس پروژه‌های دیگر کار کنید.

  • پرسش نامه تهیه کنید

هر داستانی بر اساس مجموعه‌ای از سوالات ساخته می‌شود. کاراکتر چه چیزی را مخفی می‌کند؟ چرا آنها افراد منتخب هستند؟ آیا روزی عاشق می‌شوند؟ اتفاق بعدی چیست؟ سوالاتی از این دست تنش ایجاد می‌کنند و کنجکاوی، خوانندگان را وامیدارد تا صفحات کتاب را ورق بزنند و ببینند تنش چگونه برطرف می‌شود. اگر در تلاش برای حفظ دیدی بی طرفانه هستید، یک روش عالی برای دیدن داستان خود از زاویه دید خواننده آن است که متن پیش نویس خود را خوانده و هر سوالی که به ذهنتان می‌رسد یادداشت کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که به هر یک از سوالات پاسخ داده‌اید.

blank
  • با در نظر گرفتن فرد خاصی در ذهن خود بنویسید

 خواننده ایده آل فردی خیالی است که از خواندن کتاب شما لذت می‌برد. در بسیاری از موارد این فرد خود شما یا نسخه‌ای از شماست. اما گاهی اوقات نویسندگان از نوشتن داستان برای خوانندگانی که شبیه خودشان نیستند لذت می‌برند. خواننده ایده آل شما هر که باشد، نوشتن، مرور کردن و ویرایش کردن را با در نظر گرفتن آنها در ذهن خود انجام دهید. ما نمیتوانیم همه را راضی کنیم و کار کردن بر روی داستانی که خواننده ایده آل ما را راضی می‌کند هدف بالایی است.

  • هدفمندانه ویرایش کنید

نوشتن رمان یک ماراتن ذهنی است. تکمیل این ماراتن به جز توانایی‌های داستان سرایی به عزم راسخ نیاز دارد. به همین دلیل ایجاد یک ذهنیت خلاق سالم کلید اصلی است. بخشی از این ذهنیت خلاق هدفمند بودن است که نقش مهمی در زندگی نویسندگی شما بازی می‌کند. شما با الویت دادن به نوشتن تمرینی را هدفمندانه انجام می‌دهید که به شما در تولید کار دائم و در عین حال به چالش کشیدن خود و ارتقای مهارتهایتان کمک می‌کند.  نگاه بی طرف به شکل طبیعی ایجاد نمی‌شود بلکه باید برای آن جنگید. شما باید نقاط ضعف‌تان را پیدا کنید، متن‌تان را بررسی کنید، ساختار داستان‌تان را مطالعه کنید و هیچ گاه از چالشهایی که خود- ویرایش کردن داستان در مقابلتان قرار می‌دهد فرار نکنید. وقتی نوبت به ویرایش نوشته‌تان می‌رسد به خود بگویید هدفمندانه کار  کنید. توجه کنید که آیا انتخاب‌هایتان حقیقتا به نفع شما هستند یا از روی ترس، شک و بی اعتنایی گرفته شده‌اند. اگر این طور است با آن مبارزه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید