تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه در پنج گام ساختار صحیح رمان خود را پیدا کنیم

چگونه در پنج گام ساختار صحیح رمان خود را پیدا کنیم

اکثر نویسندگان حرفه‌ای در هر مرحله از نوشتن به ساختار داستان خود فکر می‌کنند. ساختار روایی، چارچوب سازمانی یک داستان است. هر داستانی ابتدا، میانه و پایان دارد. وقتی هر سه قسمت به طور مجزا جذاب و با هم هماهنگ باشند، داستان در کل منسجم خواهد بود.

چگونه در پنج گام ساختار صحیح رمان خود را پیدا کنیم

پیدا کردن ساختار رمان برای اولین بسیار وقت گیر و دشوار است. در زیر به چند نکته در انتخاب ساختار رمان اشاره می‌کنیم:

  1. قبل از تعیین ساختار قوس کاراکتر را مشخص کنید.  برخی از نویسندگان قبل از طراحی سفر درونی کاراکترشان، ساختاری را برای کتابشان در نظر می‌گیرند. با تصمیم گرفتن در مورد قوس کاراکتر اصلی شروع کنید. تغییراتی را که میخواهید قهرمان داستان آنها را تجربه کند، مشخص کنید. قبل از پرداختن به نحوه روایت داستان، روی کاراکترسازی تمرکز کنید.
  2. زاویه دید روایی انتخاب کنید. ساختار یک رمان معمولا توسط زاویه دید راوی تعیین می‌شود. راوی سوم شخص به نویسنده انعطاف پذیری بیشتری در نوشتن می‌دهد.  اگر داستان شما از زاویه دید اول شخص بهتر روایت می‌شود، داستان و ساختار خطی را برای آن در نظر بگیرید – اما یادتان باشد میتوانید برای فاش ساختن اطلاعات ضروری از فلاش بک و گفتگوی درونی استفاده کنید. حتی ممکن است متوجه شوید داستان‌تان به چند زاویه دید نیاز دارد. نوشتن سکانسهای مختلف حوادث از زاویه دید کاراکترهای گوناگون ممکن است داستان‌تان را جذابتر کند، اما ساختاربندی رمان یا داستان کوتاهتان را دشوارتر می‌کند.
  3. با ساختار سه پرده‌ای آشنا شوید. یکی از رایج ترین ساختارهای داستانی، ساختار سه پرده‌ای است، که داستان را به سه بخش ابتدا، میانه و انتها تقسیم می‌کند. پرده اول کاراکتر اصلی را معرفی میکند و با یک حادثه تحریک کننده به پایان می‌رسد. پرده دوم شامل اقدام فزاینده‌ای است که به سمت یک نقطه میانی می‌رود و سپس به یک بحران تبدیل می‌شود. پرده سوم شامل تقابل اوج گیری است که نقطه‌ای در سفر قهرمان داستان است که باید در آنجا غالب یا نابود شود. داستان در اوج به پایان می‌رسد.
  4. طرح کلی داستان را با استفاده از روش دانه برفی مشخص کنید. اگر در صدد نوشتن داستان خود در قالب ساختاری انعطاف ناپذیر هستید، میتوانید از روی دانه برفی استفاده کنید، که یک تکنیک خلاقانه‌ی نویسندگی است که بین آزادنویسی و رسمیت ساختارهای سنتی قرار دارد. روش دانه برفی یک تکنیک رمان نویسی برای خلق داستانی از ابتدا به همراه خلاصه ساده‌ای از داستان یا مضمون و اضافه کردن عناصر ادبی به  آن است.  برای استفاده از این روش خلاصه‌ای یک جمله‌ای از فرضیه مقدم خود را یادداشت کنید. سپس آن خلاصه‌ی تک جمله‌ای را به یک پاراگراف کامل تبدیل و کاراکترهای اصلی و درگیری اولیه را شناسایی کنید. سپس با توشتن خلاصه‌ای از هر کاراکتر کارتان را گسترش دهید و از آن مطالب خلاصه برای نوشتن یک داستان کامل استفاده کنید.
  5. قراردادهای موجود در ژانر براندازی را مطالعه کنید. برخی از ژانرها ساختارهای رایجی دارند و آگاهی کامل از آن ژانرها به شما اجازه براندازی آنها را می‌دهد. مدل سازی ساختار خود از روی ساختار کتابهای پرفروش، به شما  یک نقشه راه ساختاری می‌دهد که  میتوانید آن را برای اولین پیش نویس خود دنبال کنید. همچنین میتوانید با حذف کلیشه‌ها خواننده را به حدس زدن در مورد ادامه داستان وادارید.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید