تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه داستان کوتاه جذاب بنویسیم: ۵ روش برای جذب سریع خواننده

چگونه داستان کوتاه جذاب بنویسیم: ۵ روش برای جذب سریع خواننده

داستانهای کوتاه آثار منثوری هستند که هدفشان شکار یک لحظه، گوشزد کردن یک نکته اخلاقی یا برانگیختن حال و هوایی خاص است. داستانهای کوتاه بیشتر بر روی طرح داستان، کاراکتر، سرعت، ساختار داستانی و غیره متمرکزند که همگی در جهت برآوردن هدفی مشترک حرکت می‌کنند. با این حال، حتی پس از جمع آوری تمام ایده‌های داستانی که برای ایجاد دنیای خود، شکل دهی به داستان و دستیابی به  هماهنگی نیاز دارید، راه صحیح شروع داستان چیست؟ داستان کوتاه می‌تواند آغازهای بی شماری داشته باشد و همه چیز به محتوا، ژانر و لحن کل داستانی که سعی در بیان آن دارید، بستگی دارد. یک شروع خوب، توجه خواننده را از خطوط ابتدایی جلب کرده و او را تا پایان داستان درگیر خود می‌کند.

اهمیت شروع قدرتمند در داستان کوتاه

یک داستان کوتاه خوب با شروعی آغاز می‌شود که به سرعت خواننده را به خود جذب می‌کند. شما نمی‌خواهید خواننده خود را قبل از اولین پاراگراف از دست بدهید. شروع داستان، لحن روایت را تنظیم می‌کند. یک  شروع خوب مخاطب شما را جذب کرده و او را به کشف دنیایی که خلق کرده‌اید علاقمند می‌کند.

۵ شیوه برای شروع داستان کوتاه

از آنجایی که طول داستان کوتاه کم است، موارد زیادی را باید در زمانی کمتر پوشش دهید. روشهای زیادی برای آغاز داستان کوتاه وجود دارد که میتواند به سرعت مخاطب شما را از فصل اول جذب کرده و تا پایان داستان او را نگه دارد:

  1. خواننده را با هیجان، جذب کنید. با موضوعی شروع کنید که بلافاصله خواننده را از جمله ابتدایی جذب  کند، مانند یک صحنه اکشن یا یک رویداد غیر منتظره (به دلیل محدودیت‌های قالب داستان کوتاه، فضای زیادی برای نمایش ندارید). این حادثه تحریک آمیز، لحظه‌ای است که قهرمان داستان وارد کشمکش اصلی می‌شود، و می‌تواند صحنه‌ای جذاب برای شروع باشد که مخاطب شما را در مورد این که داستان چگونه خواهد بود، کنجکاو کند.
  2. کاراکتر اصلی را معرفی کنید. شروع داستان کوتاه با معرفی کاراکتر اصلی، روشی موثر برای جذب مخاطب از نظر احساسی است – مخصوصاً اگر این کاراکتر به صورت اول شخص نوشته شود و در نتیجه جهان بینی خودش را تثبیت کند. سعی کنید به کاراکتر اصلی خود لحنی منحصر به فرد بدهید که برای خواننده جذاب باشد.
  3. با دیالوگ شروع کنید. استفاده از یک دیالوگ قوی از یکی از کاراکترها به عنوان جمله اول، به سرعت مشخص می‌کند که او کیست و چه زاویه دیدی دارد. خوانندگان مایلند به خواندن ادامه دهند تا متوجه شوند جمله اول متعلق به چه کسی است و در چه شرایطی این جملات را گفته است.
  4. از خاطرات استفاده کنید. به خاطر سپردن خاطرات یک کاراکتر از طریق راوی یا با استفاده از گذشته نمایی، راهی سریع برای نشان دادن پیش داستانی کوتاه در در مورد ساکنان دنیای شماست. خاطرات میتوانند احساسات یک کاراکتر را در مورد شخص، مکان یا رویداد خاصی به ما نشان دهند – نشان دادن خاطره از دریچه چشم کاراکتر، باعث ایجاد پیوند عاطفی و همدلی می‌شود که جزو ویژگی‌های مهم یک داستان کوتاه تاثیرگذار است.
  5. با موضوعی رازآلود شروع کنید. در صفحه اول با موضوعی اسرارآمیز شروع کنید تا خواننده را تا زمان حل موضوع اسراری علاقه مند نگه دارد. این بدان معنا نیست که باید در ژانر اسرارآمیز بنویسید. گاهی اوقات، رمز و راز در آغاز داستان تنها به منظور جلب توجه خواننده  است. رمز و راز می‌تواند به شکل شروع داستان با یک سوال، یک مشکل حل نشدنی یا یک رویداد مبهم باشد، که کنجکاوی خواننده را برانگیخته و او را  مشتاق میکند که بداند در آینده چه اتفاقی می‌افتد.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping