تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه حس بویایی را در نوشته خود توصیف کنیم

چگونه حس بویایی را در نوشته خود توصیف کنیم

حس بویایی انسان ذاتا با خاطرات او در ارتباط بوده و ابزاری سودمند برای نویسندگان است. رایحه، جزئیات فوق العاده خاطره انگیزی را در نوشته فراهم می آورد، اما  اغلب اوقات نویسندگان از امکاناتی که توصیف بو در رابطه با ایجاد موقعیت و احساس در کارشان ایجاد می کنند، غافل می شوند.

چگونه از حس بویایی برای تقویت نوشته خود استفاده کنیم

توصیف حس بویایی در نوشته کار دشواری است اما زمانی که در ترکیب با حواس دیگر به خوبی توصیف شود،خواننده را جذب داستان تان می کند. در زیر به چند نکته در مورد توصیف بو در نوشته اشاره می کنیم:

  • به حافظه خود تکیه کنید. یکی از بهترین شیوه ها برای توصیف بو به شکلی متفاوت آن است که رایحه های خاصی را در خاطر خود به یاد آورید. قبل از توصیف بو در نوشته، لحظه ای درنگ کنید و هر چه که از آن بو به خاطر می آورید را روی کاغذ بنویسید و از بین نوشته های خود انتخاب کنید.
  • بیرون بروید. اگر در توصیف بو در نوشته خود مشکل دارید پیاده روی بروید و به بوها توجه کنید. توجه آگاهانه به بوهایی که استشمام می کنید به شدت بر روی نحوه توصیف آن تاثیر می گذارد.
  • انتظارات را در هم بشکنید. بوهایی که در تضاد با لحن نوشته شما هستند را پررنگ جلوه دهید. بو گاهی ما را غافلگیر می کند و وارد کردن  بوی گرم و شیرین در یک صحنه دراماتیک به نوشته شما بافت و تنش بیشتری اضافه می کند.
  •  بو را به مضمونهای بزرگتر ارتباط دهید. از بو برای جلوه دادن مضمونهای بزرگتر و خصوصیات شخصیتی خاص میتوان استفاده کرد. نسبت به نحوه استفاده از بو در نوشته خود آگاه باشید تا توجه خواننده را به رویدادها و مکانهایی که ممکن است دوباره در نوشته شما به آن بربخورند، جلب کنید.
blank

چگونه در نوشته خود بو را توصیف کنیم

ممکن است وسوسه شوید هر بار که نوبت توصیف بوی خاصی می رسد آن را به شیوه قبلی توصیف کنید. بر این غریزه خود غلبه کنید و رایحه های مختلف را در نوشته خود وارد کنید. در زیر به چند راهکار برای توصیف بو در نوشته اشاره می کنیم:

  • دایره لغات خود را گسترش دهید. به جای اینکه بگویید یک کاراکتر چه بویی را استشمام کرده است،خاطرات گذشته ای که با آن روبه رو می شود را توصیف کنید. آیا بو کمی شیرین است یا بیش از حد شیرین است؟ آیا بو کل فضا را پر کرده یا فقط رایحه کمی از آن پخش شده است؟ اینها تفاوتهای مهمی هستند که باید در حین توصیف بو درنوشته خود بدان دقت کنید.
  • حواس دیگر را دخیل کنید. حس بویایی با سایر حواس در ارتباط است به خصوص با حس چشایی. ارتباط دادن بوهای مختلف در نوشته به خواننده تصویری جامع از صحنه ای که برایش توصیف می کنید را می دهد.
  • خارج از چهارچوبهای متداول فکر کنید. گاهی اوقات بوها ما را غافلگیر می کنند. برای توصیف بوها کلیشه گویی نکنید. تفاوت هر بو و اینکه چطور کاراکتر آن را استشمام می کند و روی احساساتش تاثیر می گذارد را به دقت توصیف کنید.
  • بوها را با جزییات توصیف کنید. استشمام فرایندی پیچیده است و هیچ بویی ساده نیست. هر رایحه لایه های مختلفی دارد که با نت های ابتدایی و انتهایی تکمیل می شود. با توصیف پیچیدگی هر بو خواننده را به نوشته خود جذب کنید.

۲۰ صفت برای توصیف انواع بو

کلمات زیادی برای توصیف انواع بوها وجود دارند. در زیر به لیستی از کلماتی که برای توصیف بو میتوانید از آنها استفاده کنید، اشاره می کنیم:

  1. بوی ماهی
  2. متعفن
  3. ترشیده
  4. مطبوع
  5. دارگون
  6. ادویه دار
  7. بوی گوشت
  8. بوی گند
  9. گل بو
  10.  بوی لیمو
  11. بوی گندزدا
  12.  بوی نم
  13. بوی میوه ای
  14. بوی چوب
  15. بوی تند و تیز
  16. بوی شیرین
  17. گندبو
  18. بوی نعناع
  19. بوی گل
  20. بوی مشک
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید