تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه جملات کوتاه بنویسیم: واضح و ساده بنویسید

چگونه جملات کوتاه بنویسیم: واضح و ساده بنویسید

ساده نویسی با یادگیری چگونگی نوشتن جملات ساده آغاز می‌شود. دریافت ایده داستان در قالب کلمات کمتر باعث می‌شود مستقیم سر اصل مطلب بروید و داستانتان بهتر خوانده می‌شود.

دسته بندی چهارگانه جملات

جمله‌ها بر چهار قسم می‌باشند. هر نوع جمله را می‌توان به صورت مختصر برای انتقال افکار و عقاید به روش مستقیم نوشت

  1. جملات ساده. یک جمله ساده جمله‌ای با یک شبه جمله است.  بسته به تعداد فعل و فاعلهای موجود در شبه جمله جملات ساده مختلفی وجود دارد.
  2. جملات مرکب: جملات مرکب شامل دو شبه جمله مستقل یا بیشتر است که توسط حرف ربط به هم وصل می‌شوند. حروف ربط عبارتند از « و»، « اما»، « برای»، « یا»، « پس» و غیره.
  3. جملات پیچیده: جملات پیچیده شامل یک شبه جمله مستقل و یک یا چند شبه جمله وابسته است. – عبارتی دارای فعل و فاعل که ایده کاملی را ابراز نمی‌کند – و توسط حروف ربط تابع به هم متصل می‌شوند. حروف ربط تابع عبارتند از: « با آنکه»، « زیرا»، « در نتیجه» و « تا زمانی که»
  4. جملات مرکب – پیچیده: جملات مرکب- پیچیده متشکل از چند شبه جمله مستقل و حداقل یک شبه جمله وابسته است.

چهار مزیت نوشتن جملات کوتاه

جمله جزء بنیادین ادبیات است. نویسنده هر جمله را به دقت خلق می‌کند تا ایده یا فکری را بیان کند. در زیر به برخی دلایل نوشتن جملات کوتاه اشاره میکنیم:

  1. جملات کوتاه مستقیم سر اصل مطلب می‌روند. کوتاهترین مسیر بین هر دو چیزی خط مستقیم است. به این مفهوم در نوشتن دقت کنید. جمله بلند حواس خواننده را پرت می‌کند و منظور اصلی شما را زیر کلمات غیرضروری مدفون می‌سازد.
  2. جملات کوتاه بهتر خوانده می‌شوند. چه رمان بنویسید یا داستان کوتاه یا یک مقاله علمی، میتوانید نوشته خود را با آوردن جملات کوتاه قابل درکتر کنید. وقتی جملات کوتاهند مخاطب به راحتی منظور شما را می‌فهمد. وقتی خواننده مجبور باشد چندین بار جمله‌ها را بخواند تا متوجه داستان شود، شانس از دست رفتن او وجود دارد.
  3. جملات کوتاه موثرترند. شما برای تاثیرگذاری لازم نیست جملات بلند بنویسید. یادگیری چگونگی بیان منظور خود در قالب جمله کوتاه برای هر نویسنده‌ای لازم است. 
  4. جملات کوتاه جلوی شما را از نشخوار فکری می‌گیرند. وقتی نویسنده‌ای به صفحه خالی زل می‌زند و نمیداند چه بنویسد احتمالا مشغول نشخوار فکری مطلبی است که سعی در گفتن آن دارد. وقتی به بن بست می‌خورید، یک گام به عقب بردارید و ببینید چطور میتوانید منظورتان را ساده بیان کنید.  
blank

چگونه ساده بنویسیم: ۹ راهکار برای نوشتن جملات کوتاه

  1. از کم شروع کنید. اولین جمله داستان شما باید جذابیتی بوجود بیاورد که باعث شود خواننده بخواهد به خواندن ادامه دهید. اولین یا حتی دومین جمله خود را مختصر بنویسید تا خواننده را جذب کند.
  2. به حرفی که میخواهید بزنید فکر کنید. مطمئن شوید هر کلمه در معنای جمله نقش دارد. منظور اصلی خود را محور قرار دهید و با کلمات مرتبط آن را پشتیبانی کنید.
  3. تعداد کلمات را کاهش دهید. هر کلمه از جمله باید برای بیان منظور اصلی شما ضروری باشد. جمله‌های طولانی بدقواره به نظر می‌رسند.
  4. جملات بلند را به دو یا چند جمله کوتاه تقسیم کنید. اگر جمله‌ای دارید که طولانی است، ببینید شامل چند شبه جمله مستقل است. اگر در جمله‌ای حروف رابط به طور مکرر استفاده شده‌اند، سعی کنید آنها را با ویرگول یا نقطه ویرگول جایگزین کنید.  
  5. از حالت معلوم استفاده کنید. به هنگام نوشتن از حالت معلوم استفاده کنید. به عبارت دیگر فاعل را در ابتدا قرار دهید تا فعلی را انجام دهد. این مستقیم ترین شیوه برای نوشتن یک جمله است. حالت مجهول جملاتی بدقواره‌ای را می‌سازد که کلمات بیشتری دارند.
  6. کلمات حشو را حذف کنید. مردم معمولا در عبارات خود کلمات حشو به کار می‌برند. مثلا به جای « به نظر من، فکر می‌کنم که» میتوانید بنویسید « من فکر می‌کنم» .
  7. کلمات زاید را حذف کنید. نویسندگان معمولا در جملات خود کلمات غیرضروری مانند قید و معرف به کار می‌برند. به جای جمله « من کاملا میدانم منظور تو چیست» بنویسید« میدانم منظور تو چیست»
  8. جملات تک کلمه‌ای و دو کلمه‌ای بنویسید. در برخی سناریوهای ادبی، مثلا زمانی که دیالوگهای کاراکتر را می‌نویسید، میتوانید جملاتی به کوتاهی یک یا دو کلمه بنویسید.
  9. نوشته خود را به جهت بررسی طول جملات بازخوانی کنید. وقتی اولین پیش نویس خود را تهیه کردید، داستانتان را ویرایش و هر جمله را بازبینی کنید. مرور کارهایتان باعث می‌شود کلمات اضافی را حذف کنید. برای خلق افکار واضح و مختصر، کوتاه کردن جملات را شروع کنید.

2 comments

    blank

    فقط باید عاشق جملات فی البداهه باشیم و در هر شرایط روحی خاصی که قرار بگیریم میتوان براحتی تراوشات ذهنی خود را به زیباترین نحو بیان کنیم و نیازی نیست به مغز خود فشار بیاوریم بلکه در هر حال و هوایی که هستیم براحتی میتوان در وصف همان حال و هوا براحتی جملات و اشعار زیبایی به یادگار بگذاریم . مثلا دیشب در شرایط فکری خاصی بودم و همان جا به فکرم رسید که این جمله را بنویسم .
    ((( چه کنم که زنگی امااااا ،، چگونه تن کنم جامه ی رومی )))

    blank

    من میخواستم جمله کوتاه کنم نه وارد ادبیات فارسی بشم😮‍💨

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping