تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه جملات توصیفی بنویسیم؟

چگونه جملات توصیفی بنویسیم؟

نوشته شما چه یک داستان افسانه ای باشد یا مقاله ای توصیفی، باید در آن از توصیف استفاده کنید. کاراکترهای اصلی شما چه شکلی هستند؟ فضاسازی چگونه است؟ نوشتن متن توصیفی واقعا چالش برانگیز است. اگر به درستی از توصیف استفاده کنید روح تازه ای به نوشته می بخشید و توجه خواننده را جلب می کنید در غیر این صورت حوصله او را سر می برید.

توصیف چیست؟ توصیف چیزی است که نویسنده از آن برای به تصویر کشیدن یک کاراکتر، فضاسازی یا صحنه آرایی به شکلی استفاده میکند که تصویری را در ذهن خواننده بوجود آورد. نویسنده با استفاده از توصیف به کاراکترها جان می بخشد.

هفت راهکار برای نوشتن جملات توصیفی

آماده انجام نوشتن پروژه بعدی خود هستید؟ در زیر به چند راهکار برای نوشتن جملات توصیفی اشاره می کنیم: 

  1. توصیفات بدیهی را حذف کنید. یکی از رایج ترین دامهایی که نویسندگان تازه وارد در آن گرفتار می شوند، استفاده از کلمات قابل پیش بینی برای توصیف چیزی است
  2. از کلمات غافلگیرکننده استفاده کنید. وقتی جملات شما فاقد هر گونه جزییات توصیفی باشند، برای وارد کردن کلمات جالبتر فضا دارید. بیان جملات توصیفی در جهتی غافلگیرکننده آنها را بیشتر در ذهن خوانندگان نگه می دارد. صفات رایج و کلمات توصیفی ای که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید و آنها را به شکلی خاص بکار ببرید تا نوشته تان جالب و تازه به نظر برسد.
  3. جزییات حسی را فراموش نکنید. ضرب المثل رایجی در مورد نوشته های توصیفی وجود دارد که می گوید: نشان دهید تعریف نکنید.  استفاده از اطلاعات حسی بهترین راه برای انجام این کار است. ارائه جزییاتی خاص که پنج حس خواننده را تحریک می کند، به صحنه های داستان  جان می بخشد و آنها را غنی تر و جالبتر می کند. 
  4. از زبان تمثیل استفاده کنید. یکی از قدرتمندترین ابزارهای ادبی نویسندگان زبان تمثیل است، که به منظور توصیف اشیا به شکلی جالب فراتر از تعاریف موجود بکار می رود. استفاده از تشبیه یا استعاره به خلق فوری تصویری از کاراکتر یا فضای داستان شما کمک می کند استفاده از وجه تسمیه آوایی  که در آن کلماتی با تلفظی شبیه به هم آورده می شوند، نیز موثر است.  .
  5. به این فکر کنید که چه کسی توصیف را انجام می دهد. در اکثر نوشته ها شما از زاویه دید کاراکتر می نویسید، و اول شخص به کار نمی برید. ممکن است در ابتدا به نظر نرسد اما زاویه دید، عنصری توصیفی است که به شما در ساخت دنیایی باورپذیر کمک می کند.برای استفاده صحیح از زاویه دید، حواستان باشد از زاویه دید کاراکتر توصیف کنید تا توصیف حقیقی به نظر برسد.
  6. نسبت به توصیف بیش از اندازه مراقب باشید. برای خلق نوشته های توصیفی تاثیرگذار، هر چه کمتر بنویسید بهتر است. اولین باری که کاراکتر یا صحنه ای را توصیف می کنید به یک یا دو جمله بسنده کنید. این کار به خواننده کمک می کند  کاراکتر یا صحنه را بهتر  به خاطر بسپارد.
  7. مثالهای خوبی از نوشته های توصیفی بخوانید. اگر احساس می کنید نمیتوانید یک نوشته توصیفی زنده بنویسید، به چند مورد از کتابهای مورد علاقه خود نگاه کنید و ببینید نویسنده چطور داستان را توصیف کرده است. آنها چه کاری انجام داده اند که شما دوست دارید ؟. سپس سعی کنید در یکی از دست نوشته های خود  تاکتیک های آنها را به کار ببرید تا ببینید شما را به کجا می برد.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping