تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه برای کتاب خود پیشگفتار بنویسیم

چگونه برای کتاب خود پیشگفتار بنویسیم

بعد از به پایان رساندن کتاب، باید برای آن پیشگفتار بنویسید – پیشگفتار نشان می‌دهد که چرا شما تصمیم به نوشتن کتاب گرفتید. پیشگفتار مقدمه‌ای کوتاه است که در آن نویسنده کتاب، انگیزه‌های خود را برای بیان یک داستان خاص توضیح می‌دهد.

پیشگفتار چیست؟

پیشگفتار بخش مقدماتی کتاب است که قبل از متن اصلی می‌آید.  در پیشگفتار، نویسنده با ارائه اطلاعاتی در مورد تجربه خود در نگارش داستان، الهامات گرفته شده در پس سوژه کتاب، روند نگارش، هدف داستان و مضمون تاریخی آن، باعث جذب خوانندگان می‌شود

تفاوت بین پیشگفتار، دیباچه و مقدمه چیست؟

پیشگفتار، دیباچه و مقدمه همه در ابتدای کتاب آورده می‌شوند – مقدمه کتاب، اغلب با اعداد رومی شماره گذاری می‌شود و شامل صفحه عنوان و فهرست مطالب می‌باشد. ( مطالب انتهایی کتاب شامل موخره و پسگفتار می‌شود) پیشگفتار، دیباچه و مقدمه با وجود شباهت زیادی که به یکدیگر دارند، مقاصد مختلفی را دنبال می‌کنند:

پیشگفتار: پیشگفتار که بیشتر اوقات در کتابهای غیر داستانی یا نوشته‌های دانشگاهی یافت می‌شود، شامل دیدگاههای نویسنده است. این مقدمه کوتاه، اطلاعاتی در مورد علت نگارش کتاب توسط نویسنده را فاش می‌کند. نویسنده همچنین ممکن است در مورد خود و اینکه چرا برای نوشتن درباره  این موضوع صلاحیت دارد،  صحبت میکند.

دیباچه: دیباچه که معمولاً در آثار داستانی یافت می‌شود، از زاویه دید کاراکتر، چه کاراکتر اصلی و چه کاراکتری که دیدگاه متفاوتی را به داستان میبخشد، نوشته می‌شود. این ابزار ادبی اطلاعات بیشتری را در اختیار خواننده قرار می‌دهد که به درک داستان کمک می‌کند. دیباچه شامل اطلاعات پس زمینه‌ای در مورد کاراکتر‌ها، رویدادهایی که قبل از شروع داستان اتفاق افتاده‌اند یا اطلاعاتی که زمینه داستان را مشخص می‌کنند، می‌باشد.

مقدمه: مقدمه بخش مقدماتی کتاب است که توسط شخصی غیر از نویسنده نوشته شده است، مثلا شخصیتی برجسته یا فردی متخصص، نویسنده‌ای دیگر یا  یک منتقد. مقدمه با تحسین اثر، به نویسنده و کتاب اعتبار می‌بخشد. گاهی اوقات مقدمه می‌تواند نوعی ابزار بازاریابی ادبی باشد که ناشران برای نشان دادن مشخصات کتاب و جذب خواننده از آن استفاده می‌کنند.

blank

هدف از پیشگفتار در کتاب چیست؟

مقدمه با آنکه جزو داستان نیست، فرصتی است برای نویسنده تا مستقیما با خوانندگان صحبت کند و اطلاعات بیشتری خارج از متن اصلی به آنها بدهد. پیشگفتار در یک یا دو صفحه اهداف زیر را پوشش می‌دهد:

  • دلیل انتخاب موضوع کتاب توسط نویسنده را توضیح می‌دهد
  • انگیزه او را برای نوشتن کتاب و الهامات گرفته شده را فاش می‌کند
  • فرایند تحقیق در مورد موضوع کتاب را شرح می‌دهد
  • فرایند نوشتن کتاب از جمله چالشهای موجود و مدت زمان نوشتن آن را به طور خلاصه بیان می‌کند
  • نسخه جدیدی از کتاب را معرفی می‌کند و تغییرات صورت گرفته را مطرح می‌کند
  • اطلاعات مربوط به اتفاقاتی که پس از چاپ نسخه اول کتاب افتاده را در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

چگونه در ۴ گام پیشگفتار بنویسیم

وقتی کتاب می‌نویسید ممکن است بخواهید اطلاعات بیشتری به جهت درک بهتر داستان به خواننده بدهید.

اگر کتاب شما برای حمایت از داستان و توضیح دلیل نگارش آن نیاز به توضیح دارد، آنگاه به یک پیشگفتار نیاز دارید. در اینجا چهار نکته برای نوشتن پیشگفتار خوب را بیان می‌کنیم:

  • اختصار را رعایت کنید

خوانندگان اغلب دوست دارند مستقیماً به اصل داستان برسند. پیشگفتار خود را مختصر بنویسید. یک تا دو صفحه طول ایده آل است. تصحیح متن به ویرایش اطلاعات اضافی کمک می‌کند.

  • جذاب بنویسید

خوانا بودن پیشگفتار اهمیت زیادی دارد. پیشگفتار را  جالب بنویسید وگرنه مخاطبان شما به طور کامل از خواندن آن صرف نظر خواهند کرد. در مقدمه ماجراهای هاکلبری فین، مارک تواین تلاش میکند گویش مختص به هر کاراکتر را بسته به اینکه اهل کجاست، وارد کند. اگر در حال نوشتن یک کتاب غیر داستانی هستید، نکات مفیدی ارائه دهید که کنجکاوی خواننده را برانگیزد.

  • به پیشگفتار به چشم « پشت صحنه » داستان نگاه کنید

آیا تا به حال پشت صحنه یک فیلم را تماشا کرده‌اید؟ پیشگفتارریال رابطه‌ای مشابه پشت صحنه با داستان دارد. پیشگفتار اطلاعات جالبی را در مورد نحوه جمع آوری کتاب نشان می‌دهد، که به ویژه در نوشته‌های غیر داستانی مفید است. ممکن است به خوانندگان خود توضیح دهید که چگونه در تحقیقات خود اطلاعات منحصر به فردی را کشف کرده‌اید. شما می‌توانید هرگونه چالشی را که هنگام نوشتن بر آن غلبه کرده‌اید، شرح دهید. یا ممکن است آنها را در مسیر خود برای علاقه مند شدن به موضوع کتاب پیش ببرید.

  • با سهیم کردن شور و علاقه خود با خوانندگان، الهام بخش آنها باشید

نوشتن کتاب کاری عاشقانه است. به عنوان نویسنده کتاب، به خواننده بگویید چه چیزی باعث علاقه شما به محتوای کتاب شده و چرا می‌خواهید در مورد آن بنویسید خوانندگان می‌توانند از انگیزه شما برای نوشتن الهام بگیرند و مشتاق خواندن آنچه کشف کرده‌اید شوند.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید