تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه برای کتاب خود عنوان خوبی بنویسیم

چگونه برای کتاب خود عنوان خوبی بنویسیم

عنوان درست تفاوت بین کتابی پرفروش و کتابی که سالها روی قفسه کتابخانه خاک میخورد را مشخص می‌کند.

چرا عنوان کتاب مهم است؟

عنوان اولین چیزی است که خواننده می‌بیند و حتی از طراحی روی جلد کتاب هم مهمتر است. یک عنوان خوب اولین برداشت خواننده را از کتاب تعیین می‌کند. انتخاب عنوان مناسب یک تصمیم هنرمندانه و بازاریابی کننده است. عنوان خوب، خواننده بالقوه را ترغیب می‌کند تا کتاب را بخرد .

چهار مشخصه یک  عنوان خوب

  1. یک عنوان کتاب خوب توجه خواننده را جلب می‌کند. عنوان کتاب باید بلافاصله به چشم خواننده بیاید. عنوانهای خوب، ترغیب کننده، تحریک کننده و حتی بحث برانگیزند.
  2. یک عنوان کتاب خوب راحت در دهان می‌چرخد. به هنگام انتخاب عنوان کتاب، باید توجه خاصی به نحوه چرخیدن آن در دهان داشته باشید. در نهایت افراد می‌خواهند در مورد کتاب شما صحبت کنند. عنوانهای بلند و بسیار پیچیده اجازه نمی‌دهند خواننده با کتاب درگیر شود.
  3. یک عنوان کتاب خوب، به یاد ماندنی است. یک عنوان کتاب خوب تا مدتها بعد از آنکه خواننده کتابخانه یا کتاب فروشی را ترک کند در ذهنش باقی می‌ماند. عناوین کوتاه بیشتر تاثیر گذارند زیرا راحتتر به خاطر می‌نشینند و معمولا قدرت برانگیختگی بیشتری نسبت به عنوانهای طولانی دارند.
  4. یک عنوان کتاب خوب اطلاع رسان است. یک عنوان خوب باید به محتوای کتاب اشاره‌ای داشته باشد بدون آنکه داستان را لو دهد.
blank

چگونه برای کتاب خود عنوان بنویسیم

  1. لیستی از عنوانهایی که دوست دارید انتخاب کنید. اگر بر سر انتخاب عنوان کتاب در کشمکش هستید، لیستی از عناوین داستانی و غیرداستانی‌ای که دوست دارید تهیه کنید. وجه اشتراک این عناوین چیست؟ چه چیزی آنها را تاثیرگذار می‌کند؟ مشاهده شباهتهای بین عناوین کتابهای معروف به تولید ایده برای عنوان کتاب شما کمک می‌کند.
  2. سعی کنید از نام یک کاراکتر استفاده کنید. نام یک کاراکتر میتواند عنوان جذابی باشد. جی کی رولینگ کتاب‌های هری پاتر را از روی کاراکتر اصلی رمان اقتباس کرده است. آیا هیچ یک از کاراکترهای کتاب شما اسامی غیرعادی یا تحریک کننده‌ای دارند که بتوان آنها را در عنوان کتاب قید کرد؟
  3. از ابزارهای ادبی استفاده کنید. گاهی اوقات ابزارهای ادبی از جمله واج آرایی یک عنوان را در ذهن ماندنی می‌کند. برای مثال عنوان کتاب عشق و تعصب از واج آرایی برای خلق عنوانی استفاده کرده است که در ذهن خواننده می‌نشیند. 
  4. ژانر کتاب را در نظر بگیرید. ژانرهای مختلف قواعد عنوان گذاری خاص خود را دارند و اغلب موارد ژانر شما تعیین می‌کند که عنوان‌تان چه حس یا لحنی را باید القا کند. مثلا یک کتاب ترسناک عنوان متفاوتی با یک رمان عاشقانه یا اسرارآمیز دارد.
  5. مراقب عنوان‌های تک لغتی باشید. عنوان تک – لغتی پیدا کردن آن را برای خواننده در موتورهای جستجوگر سخت می‌کند و یا ممکن است به اشتباه مشتریان احتمالی را به سمت عنوانهای دیگری هدایت کند که مرتبط با موضوع کتابتان هستند.  
  6. هر زمان شک داشتید از مولدهای عنوان ساز استفاده کنید. مولدهای عنوان ساز، سرویسهای آنلاینی هستند که به ساخت ایده‌هایی برای عنوان یا مقایسه کردن عنوان کاری شما با عنوان کتابهای پرفروش مشابه، میپردازند.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید