تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه با منش گرایی و بیان خصوصیات عجیب و غریب شخصیتی به کاراکترها عمق بدهیم

چگونه با منش گرایی و بیان خصوصیات عجیب و غریب شخصیتی به کاراکترها عمق بدهیم

خصیصه‌های شخصیتی در تعریف کاراکترهای دنیای شما و واقعی نشان دادن آنها کمک می‌کنند. این خصوصیات اخلاقی میتواند غیرمعمول، عادتی یا تثبیت شده در رفتارهای کاراکتر باشد.

خصوصیات عجیب و غریب شخصیتی کدامند؟

خصوصیات عجیب و غریب شخصیتی موضوعات کوچک اما به یادماندنی درباره شخصیت یک کاراکتر هستند که آنها را جذاب، دوست داشتنی، غیرعادی یا منحصربفرد می‌کند از جمله الگوهای خاص صحبت کردن، ( مثلا کاراکتری که مِن و مِن می‌کند) یا تیک‌های رفتاری ( کسی که نمیتواند ارتباط چشمی برقرار کند). این خصوصیات همچنین میتوانند در ارتباط با نحوه لباس پوشیدن فرد، بوی بدن، استفاده از دست چپ یا راست یا هردو باشد.

عادات شخصیتی چیست؟

عادات شخصیتی، الگوهای رفتاری‌ای هستند که توسط کاراکتر به شکل غیر ارادی یا در پاسخ به محرکهای بیرونی نشان داده می‌شوند. عادات معمولا در شرایط خاص تکرار می‌شوند یا در برخی موارد جزیی از کارهای روزانه کاراکتر شده‌اند. عادات خوب میتوانند موضوعاتی را در مورد کاراکتر شما افشا کنند، اما عادات بد نیز بسیار قدرتمند هستند، زیرا نقیصه‌هایی را در مورد کاراکترتان نشان می‌دهند و راه رشد و تکامل آنها را هموار می‌کنند.

blank

منش‌های شخصیتی کدامند؟

منش‌های شخصیتی حرکات فردی ناخودآگاه کاراکتر یا سایر صفات بارز رفتاری است. منش گرایی به مخاطب کمک میکند تا کاراکترهای داستان شما را از یکدیگر جدا کند.

۷ نکته برای استفاده از خصوصیات عجیب و غریب شخصیتی، عادات و منش گرایی برای خلق شخصیت‌های واقع گرایانه

خواه تمرکز شما نوشتن یک رمان باشد یا داستان کوتاه، نشان دادن جنبه‌های کوچکی از شخصیت کاراکتر آنها را ملموس ساخته   و احساس همدلی موجود بین آنها و خواننده را تقویت می‌کند. 

  1. لیست تهیه کنید. لیستی از خصوصیات عجیب و غریب شخصیتی، عادات و منش‌های رفتاری تهیه کنید. به افرادی که می‌شناسید فکر کنید. کدام یک  از اعضای خانواده شما درونگرا هستند؟ چه کسی نمک مهمانی هاست؟ به کاراکتری که درباره آن خوانده یا فیلمی از او دیده‌اید فکر کنید – نقاط قوت آنها چه بود؟ فرد غریبه‌ای را که در خیابان از کنار او رد شده‌اید ببینید. کدام یک را به خاطر می‌آورید و چرا؟
  2. از خودتان بپرسید چرا. اگر لیستی از خصیصه‌های شخصیتی را تهیه کرده‌اید که به نظرتان جالب است، از خودتان بپرسید چرا این خصوصیات برای شما بارز هستند. چرا میخواهید کاراکترتان به شکلی خاص عطسه کند؟ چرا گیاهخوار بودن آنها مهم است؟ دلیل استفاده از یک ویژگی و تأثیر آن بر روی کاراکتر دو نکته مهم است که باید هنگام ساخت شخصیت‌های خود از آنها آگاهی داشته باشید
  3. نشان دهید، تعریف نکنید.  از خصوصیات عجیب و غریب شخصیتی، عادات و منش‌های رفتاری برای توصیف کاراکترهایتان استفاده کنید. لازم نیست به خواننده بگویید که قهرمان داستان‌تان وقتی وارد مکان شلوغی می‌شود احساس عجیبی به او دست می‌دهد – با قرار دادن او در چنین فضایی احساسش را به خواننده نشان دهید.
  4. صحنه سازی خود را بررسی کنید. اگر داستانی مربوط به دهه ۱۹۹۰ می‌نویسید، کاراکتر اصلی‌تان قرار نیست مدام گوشی تلفنش را چک کند یا از اصطلاحات مدرن خاصی استفاده کند. مطمئن شوید که رفتارها و عاداتی که در رشد کاراکتر خود ایجاد می‌کنید متناسب با بازه زمانی یا صحنه‌ای است که آن را توصیف می‌کنید.
  5. زیاده روی نکنید. در داستان نویسی، ترکیب خوبی از خصوصیات عجیب و غریب شخصیتی  می‌تواند به ایجاد کاراکترهای به یاد ماندنی تر کمک کند. از طرفی بیش از اندازه وارد کردن خصوصیات شخصیتی نتیجه عکس می‌دهد و باعث می‌شود خواننده نتواند با آنها ارتباط برقرار کند. خصوصیات عجیب و غریب شخصیتی، عادات و منش‌های رفتاری باید به مقدار کم و به جهت تقویت کاراکتر بکار برده شود.
  6. از کلیشه گویی پرهیز کنید. اگر میخواهید کاراکترهای منحصربفردی خلق کنید، برخلاف طبیعت عمل کنید. حتی اگر در نوشتن به بن بست رسیده‌اید، از کلیشه گویی خودداری کنید. درعوض، به تمام روشهایی که کاراکترها در طول داستان از طریق آن نشان داده شده‌اند  فکر و در جهت مخالف حرکت کنید.
  7.  از برانگیزاننده‌های نوشتاری استفاده کنید. برانگیزاننده‌های نوشتاری یا writing prompts به شما در تجسم کردن ترکیبی از خصیصه‌های رفتاری و القای آن به کاراکتر کمک می‌کند. برانگیزاننده‌ها شما را وا میدارد تا خارج از چهارچوب دنیایی که برای کاراکترتان ساخته‌اید فکر کنید، آنها را در موقعیتهای دیگر قرار دهید و رفتار آنها را نظاره کنید. این کار می‌تواند به شما در ترسیم ویژگی‌هایی از کاراکترتان که هنوز به آن فکر نکرده‌اید، کمک کند و در عین حال مهارت‌هاینوشتاری شما را بالا می‌برد.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید