تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه با شک و تردید خود برای نوشتن کنار بیاییم

چگونه با شک و تردید خود برای نوشتن کنار بیاییم

نویسنده فرانسوی بالزاک می‌گوید: وقتی به قدرتتان شک می‌کنید، به شکتان قدرت می‌دهید.

چگونه میتوانید شک و تردیدهای خود را برطرف کنید و در عوض به توانمندی‌های خلاقانه خود ایمان بیاورید وقتی که روزها، هفته‌ها و حتی ماههاست که درجا می‌زنید؟  وقتی با شک و تردید روبه رو می‌شوید این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • چرا میخواهم به این هدف برسم؟ چه ارزش افزوده‌ای برای زندگی من دارد؟
  • آیا این هدف در راستای ارزشها و باورهای شخصی من است؟
  • آیا این هدف در راستای تصویری است که برای زندگی‌ام می‌سازم؟

برای رسیدن به شفافیت ذهنی به این سوالات پاسخ دهید. اگر بعد از پاسخ دادن به این سوالات مطمئن شدید که هدف یا خواسته‌تان ارزش دنبال کردن را دارد، باید نگاهی عمیق تر به تردیدهایی بیاندازید که جلوی پیشرفت شما را میگیرند.

شک جلوی شما را نمیگیرد، شما جلوی خودتان را میگیرید

ما هر روز هزاران تصمیم می‌گیریم. در بین این تصمیماتی وجود دارند که ما در پاسخ به شک و تردید می‌گیریم. یادتان باشد ترس در اثر عدم قطعیت ایجاد می‌شود. آیا شما مایلید ریسک کنید؟ یا آیا مسیرتان خطراتی را در سر راه شما می‌گذارد که حاضر به تجربه آنها نیستید؟ شما به دلیل وجود شک و تردید در جا نمی‌زنید. شما درجا می‌زنید زیرا میزان ترس خود را از ریسکهایی که در مسیر یکی از اهداف نویسندگی‌تان قرار داده سنجیده‌اید و متوجه شده‌اید که این ترس بیش از میل شما برای رسیدن به هدف‌تان است. وقتی ترسهایمان را شناسایی می‌کنیم به خودمان موقعیتی برای شجاع شدن می‌دهیم.

چگونه با شک و تردید خود برای نوشتن کنار بیاییم

بدست آوردن اعتماد به نفس در هنگام روبه رو شدن با ترس

معمولا اعتماد به نفس در دسته افکار مثبت قرار می‌گیرد. اما قدرتمندتر از آنکه به خود بگویید: من این کار را میتوانم انجام دهم، آن است که ریسک را به عنوان موقعیتی درونی و بیرونی ببینید. شجاعت یعنی انتخاب آنکه در هنگام مواجه با خطر عمل کنید. در زیر به چند نکته در رابطه با ایجاد اعتماد به نفس اشاره میکنیم:

  • به شکست به عنوان موقعیتی برای رشد نگاه کنید

گاهی اوقات نمیتوانید به نتایجی که میخواهید برسید و ممکن است به شکست به چشم یک نقطه ضعف شخصی نگاه کنید. اما اینطور نیست. شکست یک واقعیت روزمره برای کسانی است که تصمیم گرفته‌اند جسورانه در زندگی رو به جلو حرکت کنند. شما هر چقدر هم که سخت تلاش کنید، نمیتوانید در همه نبردها موفق شوید. به جای آنکه شکست را شخصی کنید، آن را موقعیتی برای یادگیری،  ارزیابی مجدد، و رشد ببینید. فرصتی برای تجربه دوباره یا استفاده از آنچه که یاد گرفته‌اید در جهت رسیدن به هدفی جدید.

  • موفقیتها و درسهای یاد گرفته شده را ارزیابی کنید

ما معمولا در جایی که هستیم احساس ناامیدی می‌کنیم به جای آنکه موفقیتهایمان را جشن بگیریم. متاسفانه ناامیدی میتواند منجر به ترس شود. شما با ارزیابی پیشرفتها و جشن گرفتن برای موفقیتهای کوچک خود در زندگی نویسندگی‌تان، نوعی حس غرور و کامیابی در خود ایجاد می‌کنید که به شما کمک می‌کند  بر ترس خود را در سایه اطمینان فردی غلبه کنید. 

  • دیدگاه خود را انتخاب کنید

احساسات می‌آیند و می‌روند. آنها تغییر می‌کنند، سرکوب و یا آزاد می‌شوند اما حضورشان دست ما نیست. آنچه دست ماست نحوه پاسخمان به حضورشان است و این یعنی دیدگاه. دیدگاه شیوه‌ای است که انتخاب می‌کنیم تا از طریق آن حرکت کرده و صرف نظر از شرایط موجود در زندگی عمل کنیم. ما میتوانیم انتخاب کنیم که در زمان سختی ‌ها شکرگزار باشیم، در مواجه با ترسها جسور باشیم و در برابر دلسردی‌هایی که در زندگی نویسندگی‌مان بوجود می‌آیند مقاومت کنیم. دیدگاه خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping