تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه با تمرکز و بهره وری بنویسیم

چگونه با تمرکز و بهره وری بنویسیم

آیا میخواهید سریعتر داستان بنویسید؟ اگر در گوگل عبارت « چگونه سریعتر بنویسیم» را جستجو کنید صدها پست وبلاگی پیدا میکنید که درباره ترفندهای بهره وری می‌نویسند و دامنه آنها از اولین پیش نویس، بالا بردن سرعت تایپ و نوشتن در حالت آشفتگی برای آرام کردن منتقد درونی، گسترده است. واقعیت آن است که بیشتر نوشتن به معنای بهتر نوشتن نیست. تلاش برای افزایش کارایی و بهره وری خود به عنوان یک نویسنده ایرادی ندارد اما داستان گویی یک فعالیت مکانیکی نیست. عوامل زیادی میتواند روی خلاقیت شما در حین نوشتن تاثیر بگذارد: شدت صحنه‌های احساسی، میزان مهارتی که بدست آورده‌اید، مقدار انرژی‌ای که صرف کار میکنید… هفت عامل در افزایش توانایی نویسنده موثر است. در زیر نگاهی به آنها می‌اندازیم:

  • زمان

شما نمیتوانید بازدهی خود را بدون صرف زمانی برای نوشتن بالا ببرید. در حالی که نویسنده‌ای به زمان کمتری برای نوشتن احتیاج دارد، نویسنده‌ای دیگر به زمان بیشتری برای جاری شدن شهد خلاقیتش نیازمند است. مشخص کنید که روزانه به چه مقدار‌مان برای نوشتن نیاز دارید.

  •  انرژی

مقدار انرژی ذهنی و احساسی‌ای که وارد نوشته خود می‌کنید روی کیفیت و کمیت کارتان تاثیرگذار است. وقتی نمیتوانید بنویسید ایده پردازی یا تحقیق کنید یا استراحت کردن را در برنامه خود قرار دهید. شما باید به طور مستمر بنویسید. و استمرار کلید بهره وری در نوشتن است.

  •  شفافیت

نوشتن، آوردن کلمات بر روی کاغذ نیست. حتی بیشتر از شکل بخشیدن به کلمات است. نوشتن یعنی فکر کردن، تحقیق کردن، توسعه دادن، و ایده پردازی. و این جنبه از نوشتن است که باعث می‌شود به شفافیت ذهنی‌ای که برای تولید اثری خوب نیاز داریم برسیم. قبل از نوشتن تصمیم بگیرید درباره چه میخواهید بنویسید. قرار نیست دقیقا بدانید چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد بلکه تنها کافی است نیازها و علت نیازهای کاراکترهایتان را بدانید.

  • اشتیاق

قدرت زیادی در شور و اشتیاق وجود دارد. وقتی برای کاری که میخواهید تمام کنید هیجان زده هستید، با تمرکز و کارایی بیشتری می‌نویسید. هربار که برای نوشتن آماده می‌شوید، ببینید چرا برای تمام کردن نوشته‌تان هیجان زده هستید. آیا کاراکترهای شما در صحنه امروز به عشق خود اعتراف می‌کنند یا بحث و جدل آنها تنش جذابی به داستان می‌دهد؟

blank
  • استقامت

نوشتن کار سختی است. با وجود شور و علاقه‌ای که به داستان‌هایمان داریم، بسیاری از نویسندگان به دلیل نیروی درونی‌ای که آنها را وادار به نوشتن می‌کند می‌نویسند. یادگیری نوشتن با وجود مقاومت مهارتی است که باید آن را تمرین کنیم. این مهارت استقامت نام دارد، عزم راسخ برای غلبه کردن بر مشکلات درونی و رسیدن به هدفی که برایش مبارزه میکنید.

  • انسجام

کلید کارایی مستمر در کارهای خلاق انسجام است. هر چه منسجم تر بنویسید راحتتر میتوانید بر مقاومت درونی خود غلبه کنید، شفافیت ذهنی خود را حفظ کرده و اعتماد به نفسی که برای حرکت رو به جلو لازم دارید بدست آورید.

  • استراتژی

پرورش هر یک از عناصر ذکر شده در بالا به شما در نوشتن کمک میکند. اما برای اینکه بیشترین بهره وری را از هر لحظه داشته باشید، باید برای نوشتن‌تان یک استراتژی داشته باشید. این رویکرد استراتژیک فرایند نوشتن شخصی نامیده می‌شود و شامل ابزارها و تکنیکهایی است که شما را قادر می‌سازد تا داستانهایتان را متجلی کنید. کشف فرایند نوشتن شخصی زمان می‌برد. برخی از تکنیکها و نکات به نظر برای گرایش ذهنی شما مناسب ترند اما باید سایر گزینه‌ها را نیز امتحان کنید. 

در این نقطه است که بسیاری از ترفندهای بهره وری در نوشتن وارد بازی می‌شوند. نوشتن اولین پیش نویس، کامل کردن طرح‌های نویسندگی، و سایر تکنیکهایی که در فرایند نوشتن به شما کمک می‌کنند. تنها یک راه برای کشف آنها وجود دارد و آن امتحان کردن است.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید