تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
بخش مهمی از مقاله نویسی یادگیری نحوه بکارگیری موثر پاراگراف ربطی است. استفاده از انواع مختلف پاراگرافهای ربطی به شما کمک می‌کند مقالات منسجم تری بنویسید و نوشته‌تان را واضح تر کنید.

چگونه از پاراگراف ربطی برای تقویت نوشته خود استفاده کنیم

بخش مهمی از مقاله نویسی یادگیری نحوه بکارگیری موثر پاراگراف ربطی است. استفاده از انواع مختلف پاراگرافهای  ربطی به شما کمک می‌کند مقالات منسجم تری بنویسید و نوشته‌تان را واضح تر کنید.

پاراگراف ربطی چیست؟

پاراگراف ربطی جمله یا پاراگرافی است که به خواننده کمک می‌کند از یک پاراگراف به پاراگراف بعدی یا از یک ایده به ایده بعدی برود. گاهی اوقات آخرین جمله پاراگراف اول به عنوان پاراگراف ربطی عمل می‌کند. وقتی نویسنده می‌خواهد دو پاراگراف مجزا را به هم ربط دهد، میتواند از یک پاراگراف ربطی مستقل استفاده کند.

۴ دلیل برای اهمیت استفاده از پاراگرافهای ربطی

پاراگرافهای ربطی اهداف مختلفی دارند و نحوه عملکرد آنها برای خلق یک نوشته شفاف اهمیت دارد. معمولا پاراگرافهای ربطی پر از جملاتی هستند که پاراگرافها را به هم مرتبط می‌کنند اما گاهی اوقات یک عبارت یا کلمه میتواند دو پاراگراف کوتاه را به هم ربط دهد. در زیر به چند دلیل برای اهمیت پاراگرافهای ربطی و لزوم استفاده از آنها در نوشته اشاره می‌کنیم:

  1. پاراگرافهای ربطی بین ایده‌های مختلف ارتباط ایجاد می‌کنند. پاراگرافهای ربطی دو ایده را به هم مرتبط می‌کنند. پاراگراف اصلی به طور کلی به ایده یا مفهوم اصلی اختصاص داده می‌شود که در بخش بزرگتری قرار می‌گیرد و جنبه‌ای از نظریه اولیه را بررسی می‌کند. پاراگراف ربطی، پاراگراف اول را به پاراگراف دوم مرتبط می‌کند و این روند به همین صورت جلو می‌رود.
  2. پاراگرافهای ربطی به نوشته شما ریتم می‌دهد. پاراگرافهای ربطی در ایجاد ریتم در نوشته شما موثرند. پاراگرافهای ربطی موثر مقاله شما را پیش می‌برند و خواننده را درگیر نگه می‌دارند. این موضوع به خصوص در نوشته‌های آکادمیک که سبکی خشک دارند، اهمیت دارد.
  3. پاراگرافهای ربطی باعث بهتر خوانده شدن نوشته می‌شوند.  کلمات ربطی به خواننده در دنبال کردن ایده‌ها و درک ارتباط مابین آنها کمک می‌کنند.
  4. پاراگرافهای ربطی صحنه را برای ایده‌های جدید آماده می‌کنند. گاهی اوقات مهمتر است که پاراگرافهای ربطی صحنه را برای ورود ایده‌های جدید در پاراگراف بعدی آماده کنند. نوشته باید تکانه رو به جلویی داشته باشد . پاراگرافهای ربطی، خواننده را دریافت اطلاعات جدید آماده می‌کند.
blank

چگونه بین پاراگرافهای مختلف در نوشته ارتباط ایجاد کنیم

  1. طرح کلی نوشته خود را مشخص کنید. مشخص کردن طرح کلی در بهبود فرایند نوشتن اهمیت دارد و معمولا قبل از شروع نوشتن باید انجام شود. مشخص کردن طرح کلی اهمیت دارد زیرا دید کلی نسبت به نوشته شما می‌دهد و ایده اصلی هر پاراگراف را مشخص می‌کند. با مراجعه به طرح اولیه خود میتوانید نوع پاراگرافهای ربطی که صحنه را برای ورود ایده‌های جدید آماده می‌کند، مشخص کنید.
  2. موضوع هر پاراگراف را مشخص کنید. وقتی طرح کلی نوشته خود را مشخص کردید، وقت آن است که ایده اصلی هر پاراگراف را مشخص کنید. پاراگراف ربطی به خوبی پاراگراف قبلی و بعدی را به هم متصل می‌کند.
  3. قوس کلی نوشته را در نظر بگیرید. پاراگراف ربطی دو پاراگراف مشخص را به هم متصل می‌کند . حتما قوس کلی مقاله‌تان را در نظر بگیرید. اگر تصویر بزرگتری از نوشته خود دارید میتوانید از پاراگرافهای ربطی برای ارائه اطلاعاتی که قرار است در پاراگراف بعدی داده شود استفاده کنید.
  4. کلمات ربط را دسته بندی کنید. عبارات ربطی معمولا کلمات و سبک یکسانی دارند. کلمات ربطی و قیود ربط دهنده معمولا در پاراگرافهای ربطی به کار می‌روند زیرا بین دو ایده مختلف ارتباط ایجاد می‌کنند. کلماتی چون « بنابراین » « به هر حال» « با وجود »، به سرعت یک ایده را به ایده بعدی متصل می‌کند.
  5. علت و معلول را در نظر بگیرید. تنها ارتباط ایجاد کردن بین دو ایده کافی نیست، جملات ربطی باید به شکل موثری رابطه علت و معلولی آنها را نشان دهد. جملات ربطی به  خوانندگان نشان میدهد که چگونه ایده‌های شما بر روی یکدیگر ساخته می‌شوند و به طور مفهومی یک پاراگراف را به پاراگراف بعدی پیوند می‌دهد.
  6. به سبک توجه کنید. شیوه ایجاد ارتباط مابین پاراگرافها و نوع جملات ربطی‌ای که استفاده می‌کنید به نوع نوشته شما بستگی دارد. اگر در حال نوشتن یک مقاله علمی در سطح دبیرستان یا دانشگاه هستید، باید از جملات ربطی محاوره‌ای اجتناب کنید.
  7. جملات ربطی را جدا از نوشته‌تان بازبینی کنید. وقتی نوشته‌تان را کامل کردید، بهتر است جملات ربطی‌تان را جدا از متن نوشته بازبینی کنید تا مطمئن شوید کلمات تکراری بکار نبرده‌اید.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید