تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چطور کودکان را هرچه بیشتر به کتاب خواندن علاقه‌مند کنیم

چطور کودکان را هرچه بیشتر به کتاب خواندن علاقه‌مند کنیم

می‌دانیم که همه‌ی بچه‌ها برای سرگرم شدن و لذت بردن کتاب نمی‌خوانند. این ‌کار برای خیلی از آنها سخت و کسل کننده است. اما در این مطلب، راهکارهایی را به منظور علاقه‌مند کردن هر چه بیش‌تر بچه‌ها به کتاب خواندن ارائه می‌کنیم.

 تحقیقات نشان داده‌اند که مطالعه با لذت، اثرگذاری زیادی روی بچه ها دارد؛ نه‌تنها به لحاظ تحصیلی (حتی در دروسی مانند ریاضی) بلکه به لحاظ اجتماعی و عاطفی. اما اگر فرزندتان از مطالعه لذت نمی‌برد چه؟ در این صورت، راهکارهای زیر را مد نظر داشته باشید.

در مورد کتاب‌ها صحبت کنید

 صحبت کردن راجع‌به کتاب‌ها و داستان‌ها با بچه‌ها، به آن‌ها کمک می‌کند تا بفهمند چقدر این کتاب‌ها و داستان‌ها هیجان‌انگیز‌اند. به کتابی که خوانده‌‌اند علاقه نشان دهید، سوال بپرسید و تبادل نظر کنید.

 این کار را سرگرم‌کننده کنید

 کارهای جالب بسیاری، فراتر از خواندن هستند که می‌توانید با کتاب‌ها انجام دهید. مثلاً از فرزندتان بخواهید شخصیت مورد علاقه‌اش را نقاشی کند یا یک قسمت از داستان را به صورت نمایش برایتان‌ بازی کند. یا حتی خودتان را با گریم شبیه شخصیت‌های مختلف روی جلد کتاب‌ها کرده و عکاسی کنید.

کتاب‌های طنز انتخاب کنید

 هیچکس از خندیدن بدش نمی‌آید. حتی اگر فرزندتان شجاع است، می‌توانید کتاب‌های ترسناک را هم برایش انتخاب کنید.

blank

نگران آنچه  فرزندتان می‌خواند نباشید

 مادامی که فرزندتان از خواندن آن لذت می‌برد، مهم نیست که چه چیزی می‌خواند (داستان کوتاه، شعر، رمان، کتاب طنز، کمیک یا حتی پشت پاکت مواد غذایی). هر چیزی می‌تواند جرقه‌ای برای روشن شدن آتش علاقه به کتاب باشد.

به آن‌ها شانس انتخاب کردن بدهید

خوب است به بچه‌ها شانس انتخاب کردن آن چه که دل‌شان می‌خواهد بخوانند را بدهید. می‌توانید آن‌ها را به کتاب‌فروشی ببرید و کمک کنید کتابی انتخاب کنند، یا به طور منظم به کتاب‌خانه سر بزنید.

 بلند خواندن را امتحان کنید

 چرا بخش‌هایی از کتاب را با صدای بلند برای فرزندتان نمی‌خوانید و سپس اجازه نمی‌دهید که خودش به کاوش بقیه‌ی ماجرا بپردازد؟ حتی شاید فرزندتان از طرفداران کتاب‌های صوتی باشد؛ ترکیب گوش کردن به داستان و دنبال کردن متن آن از روی کتاب به شدت برای بچه‌ها کارساز خواهد بود.

 کتابی مرتبط با علاقه‌شان پیدا کنید

 اگر فرزندتان گیمر است، می‌‌توانید کتاب‌های ماجراجویی یا کتاب‌هایی در مورد واقعیت مجازی انتخاب کنید. اگر اهل ورزش است، رمان‌های ورزشی و بیوگرافی بازیکن محبوب انتخاب‌های خوبی هستند. اگر کتاب در مورد چیزی باشد که آنها دوست دارند، جذب کردن‌شان آسان‌تر می‌شود. حتی می‌توانید کتاب فیلم مورد علاقه‌شان را نیز برای آن‌ها تهیه کنید.

 مجموعه‌ها را امتحان کنید

اگر فرزندتان از اولین کتاب هری پاتر خوشش بیاید، ۶ کتاب دیگر هستند که می‌تواند بخواند. مجموعه رمان‌های فوق‌العاده‌ای هستند که حتی بی‌تفاوت‌ترین افراد را به خودشان جذب کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید