تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چطور کتاب خواندن را شروع کنید( اگر تا به حال کتابی نخوانده‌اید!)

چطور کتاب خواندن را شروع کنید( اگر تا به حال کتابی نخوانده‌اید!)

این‌که دلتان می‌خواهد بیشتر کتاب بخوانید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید مسئله‌ای شایع است. شاید برای کار، تحصیل یا بر اساس علاقه و نیاز شخصی لازم است که حجم مطالعه‌تان را بالا ببرید و شروع به کتاب خواندن کنید. اما توجه داشته که کتاب خواندن باید فعالیتی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد نه کاری که صرفاً باهدف واحد افزایش اطلاعات انجام می‌شود (مگر در موارد خاص!) اگر دل­تان می‌خواهد کتاب‌های بیشتری بخوانید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، ما در ادامه این مطلب شما را راهنمایی می‌کنیم.

کتاب خوبی انتخاب کنید

اگر سعی دارید بیشتر مطالعه کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که کتابی پیدا کنید. اگر با بازار کتاب غریبه هستید این کار شاید اندکی سخت باشد، آن ‌هم با حجم کتاب‌های موجود و کتاب‌هایی که هر روز چاپ می‌شوند. به همین خاطر باید فردی کتاب‌خوان که از ژانرهای مختلف کتاب می‌خواند را پیداکرده و از میان پیشنهادات او کتاب موردعلاقه‌تان را برگزینید. اگر این فرد دوستی باشد که با روحیات شما آشنا هست هم چه‌بهتر!

 به دنبال کتاب‌های جذاب و هیجان‌انگیز باشید

 اگر تمرکز کردن بر یک کتاب برایتان دشوار است، کتابی را پیدا کنید که فصل‌هایش کوتاه بوده یا تیتروار است. نویسنده این سبک کتاب‌ها خوب می‌داند که چطور باید توجه مخاطب را به نوشته‌هایش نگه دارد. اگر بناست به خواندن ادامه دهید، باید کتاب در نظرتان جالب و جذاب بیاید.

کتاب‌های مخصوص نوجوانان بخوانید

 این کتاب‌ها رنج سنی ۱۲ تا ۱۸ سال را دربر می‌گیرند اما هرکسی با هر سنی می‌تواند به مطالعه این‌گونه کتاب‌ها بپردازد. به‌علاوه بعضی از این کتاب‌ها به چنان موضوعات جدی‌­ای می‌پردازند که خواندنشان برای بزرگسالان هم واجب است. این کتاب‌ها عموماً کوتاه‌تر و سرگرم‌کننده‌تر از کتاب‌های تخیلی مخصوص بزرگ‌سالان هستند.

blank

به کتاب‌های صوتی گوش کنید

 اگر نشستن و خواندن کتابی برایتان دشوار است و یا اصلاً وقتش را ندارید، می‌توانید به کتاب‌های صوتی گوش کنید. به‌سادگی می‌توانید یکی از این کتاب‌ها را پخش کرده و حین توجه به آن، به کارهای دیگرتان نیز رسیدگی کنید. یکی از مسائلی که باعث جذاب‌تر شدن کتاب‌های صوتی می‌شود، صدای راوی است، بنابراین علاوه بر موضوع کتاب می‌توانید صدای راوی را نیز مدنظر داشته باشید.

کتاب‌های الکترونیکی دانلود کنید

 اگر مدام گوشی یا تبلت دست‌تان است، چرا کتاب را روی همین دستگاه مطالعه نکنید؟ این کتاب‌ها را هم می‌توانید به‌صورت پی‌دی‌اف دانلود کرده و هم با استفاده از برنامه‌های گوناگون مطالعه کنید. تازه هم قیمتشان پایین‌تر است و هم گاهاً رایگان هستند.

از کسالت خود استفاده کنید

 شاید فکر کنید وقت کتاب خواندن ندارید، اما بالاخره زمان‌هایی از روز هست که می‌توانید به‌سادگی مطالعه‌­ی چند صفحه کتاب را در آن بگنجانید. مثلاً وقتی در مترو هستید، در مطب دکتر منتظر نشسته‌اید، منتظر بچه‌ها هستید که کلاسشان تمام شود یا فرصت‌هایی دیگر. باوجود کووید ۱۹ و خانه‌نشینی هم که اندکی بیش‌ازپیش فرصت برای مطالعه فراهم آمده است.

blank

نسخه کتابی یک فیلم را بخوانید

 از بسیاری از کتاب‌ها در ساخت فیلم، سریال، انیمیشن و برنامه‌های تلویزیونی استفاده‌شده است. مزیت این کار این است که از قبل می‌دانید که از داستان خوشتان می‌آید و با محیط آن آشنایی دارید. به‌علاوه معمولاً نکاتی در کتاب هستند که در فیلم گنجانده نمی‌شوند و شاید با خواندن این نکات اضافه لذت بیشتری از کتاب ببرید.

اگر خوشتان نیامد کنار بگذارید

 گاهاً بعضی کتاب‌ها خیلی گل می‌کنند یا خواندنشان از سوی دیگران پیشنهاد می‌شود اما این بدان معنا نیست که حتماً باید این کتاب‌ها را تا به انتها بخوانید. اگر از کتابی خوشتان نیامد به‌سادگی آن را کنار بگذارید. زندگی آن‌قدرها طولانی نیست که بخواهید به خاطر خواندن کتاب‌هایی که باب میلتان نبوده، تا ابد از کتاب و کتاب خواندن بیزار باشید.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید