تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چطور در وصف شخص خاصی شعر بسرائیم

چطور در وصف شخص خاصی شعر بسرائیم

از دوران سومری‌ها تا قرن حال حاضر، شعرا در مورد دیگران شعر می‌سروده‌اند تا احساسات خود رانسبت به آن‌ها نشان دهند. برای شعر نوشتن در مورد دیگری باید او را به دقت بررسی کنید، احساسات خود را کنکاش کنید و سپس مشاهدات و احساسات‌تان را در قالب شعر بیان کنید. در ادامه ۵ راه‌کاربرای شعر نوشتن راجع به دیگری برایتان عنوان می‌کنیم:

۱-قالب خود را مشخص کنید

اولین گام در نوشتن شعر این است که ببینید در چه قالبی می‌خواهید آن را بنویسید؛ غزل، قصیده، مثنوی، شعرنو و… خصوصیات هر قالب شعری را بررسی کرده و نسبت به محتوای شعرتان یکی را برگزینید، البته مهارت‌تان در شعرگویی نیز مهم است.

۲-خاطرات‌تان را به یاد بیاورید

خاطراتی که با شخص مورد نظر در ذهن دارید را به یاد بیاورید و یادداشت کنید. مثلا اولین باری که او را دیدید، یا اولین باری که حرفی از او شنیدید. وقتی به این فرد فکر می‌کنید چه کلمات یا تصاویری در ذهن‌تان نقش می‌بندد؟

۳- فرد را با جزییات توصیف کنید

باید تصویری از این فرد در ذهن خواننده‌ی شعرتان شکل بدهید. چشم‌هایتان را ببندید و هر چیزی که راجع به او به ذهن‌تان می‌رسد را یادداشت کنید. از خصوصیات ظاهری‌اش بنویسید، شخصیتش را توصیف کنید. ویژگی‌های خوب و بدش چیست؟ سعی کنید به تدریج انتزاعی‌‎تر توصیف کنید. وقتی به آن شخص فکر می‌کنید چه رنگ، حیوان یا شئی‌ای به ذهن‌تان می‌آید؟ ذهن‌تان را آزاد بگذارید.

۴-به رابطه‌ی خود با آن فرد فکر کنید

شعر خوب در خواننده باعث برانگیخته شدن پاسخ عاطفی می‌شود. سعی کنید احساسات خود را نسبت به شخص زیر ذره‌بین قرار دهید تا ببینید چرا چنین حس قوی‌ای نسبت به او دارید. رو راست باشید. رک و راست بودن‌تان تاثیر بیشتری روی خواننده خواهد گذاشت.

۵-بررسی و دوره کنید

وقتی شعرتان را نوشتید، شروع به خواندن آن کرده ونقایصش را برطرف کنید. آیا از آرایه‌های ادبی به خوبی استفاده کرده‌اید؟ آیا معانی بیت‌ها با هم جور در می‌آیند؟ برای گرفتن بازخورد، می‌توانید شعرتان را برای دیگران بخوانید و از نظرات‌شان بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping