تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چطور در داستان‌های کوتاه فضا سازی کنیم

چطور در داستان‌های کوتاه فضا سازی کنیم

برخلاف رمان که در آن هم از نظر فضا و هم از نظر زمان دستتان باز است تا زیربنای دنیا و محیطی که کاراکترهایتان در آن زندگی می‌کنند را پی‌ریزی کنید، در داستان کوتاه تنها با چند هزار کلمه باید به این هدف برسید. بنابراین  چگونه در داستان کوتاه باید فضاسازی کرد؟

در لحظه حضور داشته باشید

به خاطر داشته باشید که داستان کوتاه یک لحظه یا یک رویداد است. متمرکز نگه داشتن داستان‌تان حول این لحظه محوری به شما اطمینان می‌دهد که سبک اصلی داستان را حفظ کرده و تنها خلاصه‌ای از یک رمان را نمی‌نویسید.

بر روی داستان و نه بر روی فضای آن تمرکز کنید

یکی از اشتباهاتی که نویسندگان غالبا مرتکب می‌شوند آن است که داستان کوتاهشان را با توصیف فضای داستان شروع می‌کنند. این کار نتیجه عکس می‌دهد. به جای آنکه خواننده را جذب داستان کند، او را سردرگم می‌کند. برای ساخت فضای داستان از خط سیر زمانی استفاده کنید اما وقتی نوبت به نوشتن داستان می‌رسد تحقیقات خود را پشت در بگذارید. فقط بر روی داستان تمرکز کنید تا بر روی فضای داستان.

blank

اهل شوخی باشید

زبان و سبک در داستان کوتاه از جمله ریسک‌های بزرگ هستند. به محدودیت‌هایی فکر کنید که میتوانید در ارتباط با دنیایی که خلق کرده‌اید، ایجاد کنید. برای آنکه داستان‌تان تاثیر بیشتری داشته باشد، شوخ و بازیگوش باشید. برای مثال آیا میتوانید به جای آنکه ساختاری رسمی به داستان بدهید، در ابتدای هر جمله کلمه بخصوصی را تکرار کنید؟ امتحان کنید و ببینید کدام جواب میدهد.

کاراکترتان را بشناسید

شناخت و پرورش کاراکترتان، – زبانش، لباسهایی که می‌پوشد، تکنولوژی‌ای که از آن استفاده می‌کند – همه جزو فضاسازی هستند. از سوابق کاراکتری استفاده کنید تا به کاراکترتان نزدیکتر شوید و انگیزه آنها را پیدا کنید. اگر کاراکتری جذابیت ندارد، حذفش کنید.

فضا و کاراکترتان باید باورکردنی باشند

به دقت به مشاهدات کاراکتر و رفتار آنها توجه کنید. دنیای آنها باید همانقدر برایشان طبیعی باشد که دنیای شما برایتان طبیعی است. اگر آنها ناگهان تحت تاثیر چیزی قرار بگیرند یا شروع به توصیف نحوه کار چیزی کنند، حواس خواننده را از داستان پرت می‌کند.

blank

تا جای ممکن نزدیک به انتهای داستان شروع کنید

به نمایش نامه نویسان مبتدی آموخته می‌شود که دیر سر صحنه بیاییند و زود بروند. این توصیه در اینجا بسیار کاربرد دارد. برای مثال، میخواهید راه خود را به سمت دنیایی که خلق کرده‌اید، باز کنید اما حذف کردن آن در مرحله بازنگری به افزایش سرعت داستان کمک میکند.

به خواننده خود اعتماد کنید

ما به عنوان نویسنده غالبا بیش از اندازه می‌نویسیم و شرح می‌دهیم و با آنکه دادن سرنخ‌های کافی به خواننده اهمیت دارد تا بتوانند ارتباط صحیحی با داستان برقرار کنند، اعتماد کردن به آنها نیز مهم است. یک روش خوب برای ایجاد این تعادل آن است که تا جای ممکن کلمات را حذف کنید و ببینید آیا بدون آنکه جوهره داستانی که نوشته‌اید از دست برود، منطقی به نظر می‌رسد یا خیر

ویرایش، ویرایش، ویرایش

هر کلمه، هر جمله، هر پاراگرافی باید جایگاه خودش را در داستان کوتاه بدست آورد. اگر ضرورتی ندارد، حذفش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید