تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چطور به‌عنوان یک بزرگسال درک مطلب خود را بهبود ببخشیم

چطور به‌عنوان یک بزرگسال درک مطلب خود را بهبود ببخشیم

توانایی پردازش و کسب اطلاعات از متن فقط مخصوص کودکان نیست، درک مطلب کاری است که بزرگسال‌ها هم انجام می‌دهند اما خب حجم تحقیقات مرتبط با درک مطلب بیشتر متمرکز بر بچه‌هاست. در این مطلب راهکارهایی را برای بهبود درک مطلب بزرگسالان عنوان می‌کنیم.

آرام‌تر عمل کنید

 با این‌که بزرگترها اطلاعات عمومی بیشتری دارند که می‌توانند به شرایط خاصی در کتاب نسبت بدهند و این موضوع به درک سریع‌ترشان کمک می‌کند، اما رمزگشایی اطلاعات جدید برای آن‌ها بیشتر طول می‌کشد. بنابراین برخی از جنبه‌های عملکرد خوانش با افزایش سن کاهش پیدا می‌کنند. نپذیرفتن این کاهش می‌تواند درک را مشکل‌تر کند. این مسئله بیشتر در متون گنگ مصداق دارد که لازم است از مغز برای فهم جملات پیچیده بیشتر کار بکشیم. ازآنجایی‌که حرکات چشم و الگوهای شناختی با افزایش سن تغییر می‌کنند، برای افرادی که سن بیشتری دارند، اسکن و پردازش متون جدید بیشتر طول می‌کشد. بنابراین بهتر است در برابر این مسئله مقاومت نکنید و سعی کنید پس از اتمام جملات پیچیده مکثی کرده و مطلب را هضم کنید.

اصول اولیه را تمرین کنید

 هرچه بیشتر بخوانید در خواندن بیشتر پیشرفت می‌کنید. با اینکه بزرگسالان دایره واژگان بزرگتری نسبت به بچه‌ها دارند، اما غنی‌تر کردن این دایره واژگان و بیشتر مطالعه کردن در طی زمان باعث بهبود مهارت در درک مطلب‌تان خواهد شد.

حس‌های خود را درگیر کنید

 هایلایت کردن یا خط کشیدن دور یا زیر مطالب مهم جزو فعالیت‌هایی هستند که باعث بهبود درک مطلب‌تان خواهند شد اما در این کار هم نباید افراط کنید. استفاده از کتاب‌ها و مطالب مصور راه دیگری برای فهم بهتر مطالب است. راه دیگر نیز بلند خواندن مطالب برای خودتان است.

در مورد خواندن فکر کنید

 حاشیه‌نویسی کنید، نوت برداری کنید، نمودار و فلش بکشید و از راه‌های مشابه برای درگیر کردن فکرتان راجع به مطالعه استفاده کنید. اگر می‌خواهید در زمینه‌ی درک مطلب پیشرفت کنید، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کنید.

محیط ساکتی را انتخاب کنید

 اگر محیطی که در آن مطالعه می‌کنید ساکت باشد، باعث می‌شود حواس‌تان پرت چیزهای دیگر نشود و در آرامش به فهم مطالبی که می‌خوانید بپردازید.

حافظه‌تان را قوی نگه دارید

 همچنان بر سر این‌که کدام حافظه نقش بیشتری در درک‌مطلب بازی می‌کند بحث است اما آنچه مسلم است این است که تقویت حافظه تأثیر به‌سزایی در این امر خواهد داشت بنابراین از راهکارهای موجود برای تقویت حافظه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید