تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چرا بافت در نوشتن اهمیت دارد؟ شرحی بر انواع چهارگانه بافت

چرا بافت در نوشتن اهمیت دارد؟ شرحی بر انواع چهارگانه بافت

بافت اطلاعاتی است که کمک می‌کند پیام یک نوشته ادبی منطقی به نظر برسد. رمان، شرح حال یا داستان کوتاه، بر اساس عوامل بافتاری که شما به عنوان نویسنده در اختیار خواننده می‌گذارید به گونه‌های مختلفی تعبیر می‌شوند.

بافت چیست؟

بافت محیطی است که اثر نوشتاری در آن واقع شده است. بافت به پیام مورد نظر وضوح و معنا میدهد. بافت در یک اثر ادبی با ایجاد رابطه‌ای بین نویسنده و خواننده، درک عمیق تری از هدف و جهت نوشتن ایجاد می‌کند. بافت  ادبی اطلاعات یا شرایط پیش زمینه‌ای است که شما برای اطلاع از علت وقوع اتفاقی ارائه می‌دهید.

blank

انواع چهارگانه بافت در نوشته

  1. بافت تاریخی: فراهم آوردن دوره زمانی و وقایع فعلی آن می‌تواند  خواننده را از حال و هوای کلی آن دوران آگاه سازد، زمینه را برای بافت متن فراهم و درک درستی از جامعه آن زمان ایجاد کند. بافت تاریخی جو حاکم بر آن شرایط را برای مخاطب روشن می‌کند. حتی نحوه لباس پوشیدن مردمان آن زمان و کلمات و اصطلاحات رایج را نیز به تصویر می‌کشد.
  2. بافت فیزیکی: ویژگی‌های یک مکان همچنین می‌تواند نحوه گسترش طرح یا نحوه ساخت کاراکترها را نشان دهد. محیط فیزیکی‌ای که برای نوشته خود ترسیم می‌کنید بر روی رفتار برخی از کاراکترها و درک مخاطب ازآنها تاثیر می‌گذارد. محیط شما می‌تواند نحوه گسترش طرح را تعیین کند، اما مهم است که جزئیات کافی را در اختیار خوانندگان قرار دهید تا دلیل آن را نیز درک کنند.
  3. بافت فرهنگی: عقاید، مذهب، ازدواج، غذا و پوشاک عناصر بافت فرهنگی هستند که گاهی باید برای درک کامل داستان آورده شوند. بدون ابراز ترسها یا انتظارات موجود در فرهنگی که درباره آن می‌نویسید بین خواننده و نویسنده شکاف ایجاد می‌شود و مخاطب از دست می‌رود.
  4. بافت موقعیتی: بافت موقعیتی دلیل افتادن یک رویداد را نشان می‌دهد. با بافت موقعیتی مخاطب می‌تواند بفهمد که چطور اتفاقات رخ داده بر روی افراد دخیل تاثیر می‌گذارد.
blank

چرا بافت در نوشته اهمیت دارد؟

نقش بافت، پل زدن میان شکاف موجود بین نویسنده و مخاطب، تقویت درک خواننده و جلوگیری از کج فهمی نیت نویسنده است. تنها دانستن درباره اتفاقی که افتاده کافی نیست – خوانندگان به بافت برای فهمیدن علت اتفاق نیاز دارند.

سه نکته برای وارد کردن بافت در نوشته

همه نوشته‌ها به منظور تقویت درک خواننده از متن و قویتر کردن ارتباطات، به بافت نیاز دارند.

  1. خلاق باشید. وقتی در نوشته خود بافت وارد می‌کنید میخواهید خوانندگان بدانند که کاراکترهای شما از کجا می‌آیند. این اطلاعات نباید لزوما به شکل چکیده مستقیمی ارائه شوند – بافت میتواند به شکل حکایات، خاطرات و تجارب زندگی ارائه شود. شیوه‌های خلاقی برای در هم تنیدن بافت به تاروپود نوشته خود پیدا کنید تا میزان درک خواننده را از متن‌تان بالا ببرید.
  2. مخاطبتان را به خاطر داشته باشید. بافت در زمانی که میخواهید مخاطب خود را معین کنید اهمیت دارد. اگر مخاطب هدف شما دانش آموزان کلاس اولی هستند، بافت شما باید منطقی بوده و در خور رده سنی آنها باشند. فکر کنید هدف داستان شما کیست و چگونه زبان شما می‌تواند ارتباط نوشتاری شما را افزایش دهد و درک مخاطب را تقویت کند.
  3. مراقب اضافه گویی باشید. بافت سنگین از سرعت داستان کم می‌کند، پیام کلی را تیره و تار کرده و تمرکز خواننده را از هدف مورد نظر پرت می‌کند. بافت‌های سنگین خواننده را غرق در جزییات اضافی می‌کنند که بسیاری از آنها وقتی نوبت به داستان اصلی می‌رسد به خاطر نمی‌آیند. فقط مواردی را که برای درک صحنه سازی، مقدمه و کاراکترها‌ها لازم است وارد کنید و به مخاطبان خود اعتماد کنید تا بقیه موارد را خود در کنار هم قرار دهند.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید