تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
نکاتی در باب خلاق نویسی – چرا از نوشتن طفره می‌رویم

نکاتی در باب خلاق نویسی – چرا از نوشتن طفره می‌رویم

بسیاری از نویسندگان تازه کار با طفره رفتن مشکل دارند. اگر احساس می‌کنید نوشتن را به تعویق می‌اندازید باید دلایل آن را جستجو کنید. در زیر به چند دلیل رایج اشاره میکنیم.

دلیل شماره یک: منتظر ماندن برای فرا رسیدن لحظه‌ی مناسب

شاید برای آغاز پروژه نوشتن خود به دنبال زمان مناسب می‌گردید. شما در زندگی مشغله‌های زیادی دارید. مثلا تعطیلاتی در پیش است، یا مجبور به سفر رفتن هستید. احتمالا مسئولیتهایی هم در خانه و محل کار دارید. شاید هم خسته هستید یا حوصله ندارید. واقعیت آن است که شاید آن لحظه‌ی مناسب هیچ گاه از راه نرسد. اگر دایما منتظر لحظه‌های ایده آل باشید، زمانی برای نوشتن پیدا نمی‌کنید.
راه حل، ادامه نوشتن با وجود شرایط نامناسب است. هر زمان که میتوانید وقتی برای خود خالی کنید. مثلا کمی زودتر از خواب بیدار شوید و صبح زود بنویسید یا در اتوبوس یا موقع استراحت نهاری. اگر در موقعیت ذهنی مناسب برای نوشتن قرار ندارید، نوشتن را ادامه دهید. گاهی اوقات کمی طول می‌کشد تا الهاماتی که نیاز دارید را دریافت کنید. لازم نیست برای نوشتن حتما الهام بگیرید. الهام گرفتن خوب است اما میتوانید بدون آن نیز بنویسید. نویسندگان حرفه‌ای هر روز الهام نمیگیرند اما باز هم کارشان را انجام می‌دهند.



دلیل شماره دو : منتظر ایده داستانی بی عیب و نقص هستید

شاید ندانید درباره چه بنویسید. یا شاید ایده‌ای دارید اما نگرانید که به اندازه کافی خوب نباشد. واقعیت آن است که ایده‌ای که با آن شروع می‌کنید چندان مهم نیست. چیزی که یک داستان یا شعر خوب می‌سازد ایده نیست، بلکه کاری است که با آن ایده انجام می‌دهید. به نویسندگانی فکر کنید که بر اساس این ایده داستان نوشته‌اند: پسری با دختری ملاقات می‌کند، پسر دوست دخترش را از دست می‌دهد، پسر دوباره با دختر دوست می‌شود.» این ایده هیچ گاه قدیمی نمی‌شود. بنابراین اگر ایده‌ای ندارید میتوانید از طرح واره‌های داستانی استفاده کنید.


دلیل شماره سه: ترس از شکست

بسیاری از افراد به این دلیل از نوشتن فراری هستند که میترسند نوشته‌شان به اندازه کافی خوب نباشد. اما تنها راه آنکه نویسنده خوبی شوید نوشتن است. بنابراین اگر از نوشتن فراری هستید هیچ گاه نویسنده خوبی نمی‌شوید. حتی اگر نویسنده خوبی هستید، تنها راه نوشتن داستان خوب آن است که با یک پیش نویس اولیه بد آغاز کنید. بنابراین به خودتان اجازه دهید تا بد بنویسید، حتی اگر بر خلاف خواسته درونی‌تان باشد. وقتی بر ترستان غلبه کنید، ناگهان نوشتن برایتان جالبتر می‌شود. نتیجه مهم نیست. نوشتن مهم است.


دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping