تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
نوشته‌های تلویزیونی: ۵ نکته برای موفقیت در اتاق نویسندگان

نوشته‌های تلویزیونی: ۵ نکته برای موفقیت در اتاق نویسندگان

اتاق نویسندگانی جایی است که دست اندرکاران نوشته‌های تلویزیونی در مورد هر یک از عناصر یک برنامه تلویزیونی از قوسهای داستانی گرفته تا تعریف کاراکترها ایده پردازی می‌کنند.

اتاق نویسندگی چیست؟

اتاق نویسندگی مکانی است که در آن نویسندگان تلویزیونی هر یک از عناصر یک مجموعه‌ی تلویزیونی مانند مشکلات موجود در هر قسمت، قوسهای سریالی، قوسهای فصلی، پرورش کاراکتر، و زیرداستانهای بی شمار موجود در هر قسمت یا فصل را بررسی می‌کنند. اتاق نویسندگی جایی است که کارگردان مجموعه تعیین می‌شود و تمامی اذهان خلاق، از جمله گردانندگان برنامه، تولید کنندگان و نویسندگان، درباره روشهایی که میتوانند مجموعه‌ای عالی خلق کنند با یکدیگر به تبادل نظر می‌پردازند.

در اتاق نویسندگی چه اتفاقی می‌افتد؟

اتاق نویسندگی یک محیط کاری مشارکتی است که نویسندگانی از تمامی سطوح در آن حضور دارند و ایده‌های خود را در مورد یک برنامه تلویزیونی و نحوه اجرای آن اعلام می‌کنند. مجریان، تهیه کنندگان و نویسندگان با یکدیگر برای خلق یک داستان برای مجموعه تلویزیونی کار می‌کنند. نویسندگان هر فصل کامل را به قسمتهای مجزا تفکیک کرده و اطمینان حاصل می‌کنند که روایت کلی داستان سرگرم کننده بوده، پیام برنامه را برساند و منطقی باشد. زمانی که تمامی اطلاعات مورد نیاز یک قسمت تهیه شود، آن قسمت به نویسنده سپرده می‌شود تا پیش نویس متن برنامه را بنویسد. وقتی پیش نویس آماده شود، افراد حاضر در اتاق نویسندگی متن را بازبینی کرده و نظر می‌دهند. ممکن است نویسنده قبل از آنکه متنش برای اجرا پذیرفته شود چند بار آن را بازنویسی کند.

blank

چه کسانی در اتاق نویسندگی کار می‌کنند؟

  • گرداننده برنامه: گردانندگان که معمولا و نه همیشه پدیدآورنده برنامه هستند، در راس سلسله مراتب اتاق نویسندگی قرار دارند. آنها جهت روایت نمایش را مشخص کرده و مهمترین ایده‌ها را مشخص می‌کنند. نام دیگر آنها مدیر اجرایی تولید است
  • مدیر تولید: مدیران تولید بعد از گردانندگان برنامه قرار دارند
  • تهیه کنندگان: بعد از گرداننده و مدیر تولید، تهیه کنندگان قرار دارند  – که دارای نقش مدیریتی در اتاق نویسندگی هستند. آنها نویسندگانی هستند که به سلسله مراتب موجود در اتاق نویسندگی راه پیدا کرده‌اند. آنها وظایف دیگری از جمله تایید پیش نویسها، تولید و  انتخاب بازیگران  را نیز به عهده دارند .
  • ویراستار: ویراستاران زبده ترین نویسندگانی هستند که مدتی با آن برنامه تلویزیونی کار کرده‌اند. آنها در زمان غیبت تولید کننده، نقش مدیریتی در اتاق نویسندگی دارند. ویراستاران اغلب وظیفه دارند پیش نویسی از قسمتهای برنامه را تهیه کنند.
  • نویسندگان: نویسندگان مسئول نوشتن داستان هر قسمت از برنامه تلویزیونی هستند. آنها نویسندگان مبتدی‌ای هستند که میتوانند در حین نوشتن مهارتهای نویسندگی خود را تقویت کنند.
  • دستیار نویسنده: در بسیاری از اتاقهای نویسندگی دستیار نویسنده وجود دارد که مسئول یادداشت برداری و هدایت نویسندگان است.

نکاتی برای موفق شدن در اتاق نویسندگی  

  • مفید باشید . اتاق نویسندگی میتواند شامل ۲ تا ده نویسنده باشد و برای همین گفتن نظرات خود دشوار است. در حین ایده پردازی خودتان را مفید نشان دهید حتی اگر صحبت نمی‌کنید. یکی از این روشها با دقت گوش دادن یا یادداشت برداری کردن از جزییات است.
    • با احترام برخورد کنید. از انتقاد کردن از نویسندگان دیگر یا قطع کردن حرفهای آنها پرهیز کنید. همیشه از همکاران نویسنده خود حمایت کنید. فضای مثبتی ایجاد کنید که دربرگیرنده فرهنگ آن فضا باشد و اجازه دهید تا دیگران از به اشتراک گذاری ایده‌ها و افکارشان احساس راحتی کنند.
    • شجاع باشید. هر زمان که احساس می‌کنید لازم است نظرات و افکار خود را بیان کنید. بیش از حد ساکت بودن باعث می‌شود نادیده گرفته شوید بنابراین اجازه ندهید ترس شما را ساکت کند. همه به یک دلیل آنجا جمع شده‌اید تا در ساخت برنامه مشارکت کنید.
    • مشارکت کنید . هر ایده‌ای که در اتاق نویسندگی بیان می‌شود در جهت خدمت به برنامه است. اگر نویسنده‌ای ایده ‌ای دارد که مورد پسند شما نیست سعی کنید از ایده او برای پیشبرد داستان استفاده کنید. اگر مطلب مفیدی برای اضافه کردن ندارید، نظراتتان را برای خودتان نگه دارید
    • انعطاف پذیر باشید. بزرگترین بازارهای فیلم نامه نویسی دنیا در نیویورک و لوس آنجلس واقع شده‌اند. زندگی کردن در مکانی که بازارهای زیادی برای فیلم نامه نویسان دارد، باعث می‌شود به موقعیتهای محلی در این زمینه دسترسی داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید