تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
مربی کتاب کیست: چگونه با کمک مربی، نوشتن خود را ارتقا دهیم

مربی کتاب کیست: چگونه با کمک مربی، نوشتن خود را ارتقا دهیم

مربیان کتاب، نویسندگان را در طول فرایند نوشتن کتاب هدایت می‌کنند، به آنها در حفظ انضباط و  ایده پردازی کمک کرده و کتاب او را منتشر می‌کنند. کار کردن با مربی میتواند بخشهای ترسناک فرایند تدوین و انتشار کتاب را ساده تر و سهل الوصول تر کند.

مربی کتاب کیست؟

مربی کتاب کسی است که به نویسنده در فرایند نوشتن کتاب کمک می‌کند. او میتواند در بدست آوردن ایده خلاقانه‌ای برای طرح یک کتاب، تبدیل پیش نویس به یک نسخه دست نویس کامل یا در اصلاح و ویرایش متن به نویسنده کمک کند. برخی از مربیان کتاب  خدمات سایه نویسی هم ارائه می‌دهند. به بیان دیگر، مربی کتاب مانند ویراستار شخصی نویسنده است که به او در ارتقای نوشته‌اش کمک می‌کند.

blank

وظیفه مربی کتاب چیست؟

مربیان کتاب‌های مختلف حوزه‌های تخصصی خاصی دارند، اگرچه هدف کلی آنها یکسان است: کمک به نویسندگان در فرآیند نوشتن خلاق. خدمات مربیگری شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. طرح کلی: چه در حال نوشتن یک کتاب داستانی یا غیرداستانی باشید، مربی به شما کمک میکند تا یک طرح کلی گام به گام برای کار خود ایجاد کنید.
  2. مشخص کردن اهداف نویسندگی: اگر دچار سد نویسندگی شده‌اید یا در اجرای انضباط شخصی لازم برای تولید داستان با مشکل روبه رو شده‌اید، مربی با تعیین کردن اهداف مشخصی برای تعداد صفحات روزانه، به شما در قرارگرفتن در مسیر صحیح نویسندگی کمک میکند.
  3. اصلاح و بازبینی: برخی از مربیان در مراحل آخر نگارش کتاب کمک زیادی به شما میکند. این مربیان میتوانند یک کتاب خوب را با حذف موارد اضافه، و ویرایش و بازبینی به یک کتاب عالی تبدیل کنند.
  4. کمک به چاپ کتاب: برخی از مربیان متخصص در فرایند چاپ کتاب هستند. چه هدف شما چاپ سنتی کتاب باشد یا بخواهید کتابتان را خودتان چاپ کنید یا به چاپ خانه‌های کوچکتر بسپارید، مربیانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند میدانند چطور پروپوزالهای کتاب شما را طراحی کرده و شانس شما را برای چاپ شدن کتاب‌تان بالاتر ببرند.

سه فایده کار کردن با مربی

مربیان کتاب نویسی با ارائه پیشنهادات متنوع در زمینه نویسندگی به شما در تبدیل شدن به نویسنده‌ای بهتر کمک می‌کنند، بخصوص اگر روی اولین کتاب خود یا مجموعه‌ای از داستانهای کوتاه کار می‌کنید. انتخاب مربی صحیح اهمیت زیادی دارد و برای همین است که همیشه باید نظرات دیگران را درباره مربی خود بخوانید. با آنکه استخدام مربی برای نوشتن کتاب خود کاری هزینه بردار است و همه از عهده هزینه‌های آن بر نمی‌آیند، کار کردن با مربی فوایدی نیز دارد:

  1.  ایجاد حس مسئولیت پذیری. گاهی اوقات سخت ترین بخش فرایند نوشتن به شکل فریلنسری، رسیدن به ضرب الاجلهاست. اگر کسی نباشد که در شما حس مسئولیت پذیری ایجاد کند، پیدا کردن زمانی برای تمرکز بر نوشتن رمانتان سخت خواهد شد.  مربیان کتاب می‌توانند جلسات منظم برنامه‌ریزی شده‌ای را به شکل رو در رو یا  به شکل کنفرانس‌های ویدیویی  ارائه دهند تا شما را در مسیر رسیدن به ضرب‌الاجل‌های خود نگه دارند. این مسئولیت پذیری می‌تواند به شما کمک کند تا اولین پیش نویس خود را تکمیل کنید، به خصوص اگر برای اولین بار است که مینویسید. 
  2. نقد کتاب: حتی بهترین کتاب‌ها نیز به صورت پیش نویسِ خام شروع می‌شوند. مربیان کتاب می‌توانند اولین پیش نویس شما را تجزیه و تحلیل کرده و به شما کمک کنند تا به بخش‌های خاصی از داستان خود که نیاز به کار دارند بپردازید. شاید احساس می‌کنید که دیالوگ شما به اندازه کافی جذابیت ندارد. شاید داستان شما کسل کننده و قابل پیش بینی است. هر مشکلی که باشد، یک مربی کتاب می‌تواند با شما همکاری کند تا کاستی‌هایتان را برطرف کنید تا پیش نویس بعدی شما تا حد امکان واضح باشد.
  3.  داشتن دانش مورد نیاز صنعت: مربیان کتاب عموماً در  صنعت  ادبی تجربه دارند، به ویژه اگر می‌خواهید از طریق یک ناشر سنتی کتابتان را چاپ کنید، تجربه آنها بسیار مفید خواهد بود. مربیان کتاب می‌توانند به شما کمک کنند برای کارگزارن حوزه چاپ پرسمان تهیه کنید، نسخه آماده به چاپ کتابتان را بازاریابی کرده یا با مؤسسات انتشاراتی ارتباط برقرار کنید. استخدام یک مربی کتاب تضمینی برای معامله سودآور یا حتی افزایش فروش کتاب نیست. تحقیقات خود را انجام دهید تا مطمئن شوید که مربی کتاب شما سوابق موفقیت آمیزی در صنعت نشر داشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید