تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
فرق میان اسطوره، افسانه و متل(افسانه پریان) چیست؟

فرق میان اسطوره، افسانه و متل(افسانه پریان) چیست؟

 شاید بد نباشد بدانید که تفاوت میان اسطوره(myth)، افسانه (legend) و متل (fairy tale) چیست؟ با دانستن تفاوت این سه مورد بهتر می‌توانید کتاب‌های مد نظرتان را انتخاب کنید و به طور کلی فهمیدن فرق بین آنها به اطلاعات عمومی‌تان خواهد افزود.

اسطوره چیست؟

blank

 اسطوره‌ها داستان‌های فولکلوریک هستند که پایه و مبنای مذهبی دارند. ممکن است موجودات خیالی یا خدایانی در داستان باشند اما سیستم اعتقادی‌ای حول آن‌ها وجود داشته و از این موجودات یا خدایان برای توضیح جهان طبیعی استفاده می‌شود. ممکن است در اسطوره‌ها حقیقتی نیز نهفته باشد. ازجمله داستان‌های اسطوره‌ای می‌توان کشتی نوح و اوتنپیشتیم را نام برد. داستان‌های زیادی، مخصوصاً افسانه‌ها ممکن است با اسطوره‌ها اشتباه گرفته شوند. شباهت آن‌ها بسیار است اما کلید تشخیص آن‌ها از یکدیگر این است که ببینیم آن‌ها به سیستم اعتقادی یک فرهنگ تعلق دارند یا خیر اگر این‌طور باشد، اسطوره به حساب می‌آیند.

افسانه چیست؟

blank

 افسانه‌ها به‌شدت شبیه به اسطوره‌ها هستند اما افسانه‌ها پایه و مبنایی تاریخی دارند. شخصیت‌های اصلی افسانه‌ها الهام گرفته از افراد واقعی هستند و با گذشت زمان در مورد آن‌ها داستان‌سرایی شده است. افسانه‌ها در اصل ریشه در واقعیت دارند. به‌عنوان مثال می‌توان به شاه آرتور اشاره کرد. شاه آرتور شخصیتی واقعی است اما داستان‌هایی که در موردش گفته می شود چندان حقیقت ندارند. به عنوان افسانه‌ای دیگر می‌توان به جانی اپلسید اشاره کرد.

داستان پریان یا متل چیست؟

blank

 داستان پریان عناصری خیالی در خود دارند؛ حیوانات سخنگو، تک‌شاخ‌ها، جن و پری‌ها، دیو و غیره. این داستان‌ها معمولاً دربردارنده‌ی آموزه‌های اخلاقی هستند: با غریبه‌ها مهربان باشید، به بزرگ‌ترها احترام بگذارید، به گرگ‌های غریبه نگویید که کجا می روید و این‌طور چیزها. ازجمله داستان پریان می توان به واسیلیسای و موموتارو اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید