تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
سبک خوانی یا ژرف خوانی: آنچه میخوانید بیش از آنکه بدانید اهمیت دارد

سبک خوانی یا ژرف خوانی: آنچه میخوانید بیش از آنکه بدانید اهمیت دارد

امروزه ما به سبک خوانی مطالب وبسایتها روی آورده‌ایم و ژرف خوانی کتابها و مجلات را کنار گذاشته‌ایم. هر چه اطلاعات بیشتر و بیشتر وبسایتی می‌شوند، توجه نسل جوان نیز به مطالب آنها بیشتر جلب می‌شود.

ما به اینترنت برای دریافت هر گونه اطلاعاتی وابسته‌ایم از اخبار گرفته تا جستجو کردن، و اینترنت تاثیر زیادی روی محتوایی که میخوانیم و نحوه خواندمان دارد. ما از ژرف خوانی متون مختلف و مجلات دور شده و به سمت سبک خوانی پستهای وبسایتی روی آورده‌ایم تا اطلاعاتی که میخواهیم را به دست بیاوریم. این کار بر روی نحوه پردازش مغز ما و ایجاد ارتباط با اطلاعات دریافتی تاثیر می‌گذارد.  ما به جای آنکه به تک تک عناصری که میخوانیم توجه کنیم، اطلاعاتی که برای برنامه‌های کاری خود بدان نیاز داریم را پیدا می‌کنیم و اجازه نمیدهیم مغز ما برای یادآوردن اطلاعات در زمانهای دیگر تلاشی بکند .

تفاوت بین انواع خواندن

وقتی مطلبی را عمیقا میخوانیم، سرعت کمتری داریم، جزییات حسی مربوط به نوشته را جذب می‌کنیم و بیشتر غرق مطالبی می‌شویم که میخوانیم. در حالیکه در سبک خوانی سریعتر می‌خوانیم و به دنبال اطلاعاتی هستیم که میخواهیم و به مابقی اطلاعات توجهی نداریم. در نتیجه تمام اطلاعات موجود در متن را دریافت نمی‌کنیم و مانند ژرف خوانی مغز خود را پرورش نمی‌دهیم.

blank

چرا ژرف خوانی برای ما خوب است

ژرف خوانی مراکزی را درون مغزتان بیدار می‌کند که مسئول کلام، شنیدن، و بینایی هستند و کمک می‌کند تا در همکاری با یکدیگر تصویری را در ذهنمان بسازد. خواندن به این شکل توانایی ما  را در درک و استفاده از زبان نیز افزایش می‌دهد و مهارت بیشتری در خلق جملات پیچیده تر و توصیفات کاملتر در ما ایجاد می‌کند. وقتی ژرف خوانی می‌کنیم اطلاعات را بیشتر از حالت سبک خوانی جذب می‌کنیم. وقتی مطلبی را ژرف میخوانیم این اطلاعات در مغز ما ذخیره می‌شوند و بعدا میتوانیم آنها را به خاطر آوریم. ژرف خوانی باعث می‌شود مهارت درک احساسات‌مان را بهتر از قبل تقویت کنیم و این به درک احساسات دیگران نیز کمک می‌کند.

چگونه میتوانید ژرف خوانی را در خود تقویت کنید؟

خواندن اشعار، رمانها و گزارشهای آکادمیک به شدت بر روی توانایی خواندن ما تاثیر می‌گذارد. به هنگام خواندن وقت بگذارید و اطلاعات موجود را برای خلق تصویر کاملتر، به درون خود جذب کنید. به جای دریافت اطلاعات از وبلاگها و برنامه‌های تلویزیونی کتاب خوانی را در برنامه زندگی خود قرار دهید. زیرا سبک خوانی مغز شما را خاموش می‌کند. با آنکه این مطالب سرگرم کننده هستند توانایی‌های مغزی شما را افزایش نمی‌دهند .

متاسفانه در دنیای مدرن، کتاب خواندن تبدیل به تفریحی کم رونق شده است اما فواید کتاب خواندن بسیار زیاد است و نباید نادیده گرفته شود. دفعه بعدی که مقاله یا داستان کوتاهی را می‌خوانید زمانی را به ژرف خوانی اختصاص دهید و با جذب تمامی اطلاعات از آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید