تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
سایه نویس کیست و چه می‌کند

سایه نویس کیست و چه می‌کند

سایه نویسی یا ghost writing چیست؟ در سایه نویسی، فرد نویسنده‌ی پروژه‌ای است که بعداً اعتبارش نصیب شخص دیگری می‌شود و خود او در اینجا سایه‌‌نویس نامیده می‌شود. سایه نویس یا در نوشتن بخشی از اثر نقش دارد یا به تمامی آن را به رشته‌ی نگارش درمی‌آورد. در هر صورت در اثر نهایی نامی از سایه نویس آورده نمی‌شود. در این مطلب با سه نوع سایه نویسی آشنا می‌شویم.

کتاب‌های غیرتخیلی

۱خاطرات و اتوبیوگرافی‌‌ها

هیچکس بیش از خودتان با زندگی و سبک زندگی‌تان آشنایی ندارد. اما شاید شما توانایی اینکه طوری آن را تعریف کنید تا به چشم خواننده جذاب بیاید را نداشته باشید. در اینجاست که سایه‌نویس وارد ماجرا شده و با شنیدن داستان از زبان شما و جمع آوری مستندات، کتاب خاطرات یا اتوبیوگرافی شما را می‌نویسد. اگر حتی استعداد نوشتن دارید اما وقت آن را ندارید، سایه نویس به کمک‌تان خواهد آمد.

۲کتاب‌های کسب و کار

 خود را به عنوان متخصص در یک زمینه معرفی کردن حرکت چشمگیری است، و شاید بهترین راه آن انتشار کتابی مرتبط باشد. سایه نویس در اینجا علاوه بر نوشتن محتوای کتاب، می‌تواند به شکل‌دهی برند صاحب کسب‌و‌کار نیز کمک کند.

۳کتاب‌های سبک زندگی

 افراد و انتشارات‌ها گاهاً به دنبال کتاب‌هایی هستند که تحت نام افراد مشهور نوشته شده، چرا که این کتاب‌ها بازار بهتری دارند. بنابراین سلبریتی‌ها به راحتی می‌توانند از این امکان استفاده کرده و با ورود سایه نویس، کتاب‌ها را در حوزه‌هایی که خیلی در تخصص‌شان نیست بنویسند و بازار خوبی پیدا کنند. مثلاً کتاب زندگی‌نامه‌ی یک آشپز که تا پیش از این تنها کتاب آشپزی منتشر می‌کرده‌است.

blank

کتاب‌های تخیلی

 شاید استخدام سایه‌نویس برای نوشتن رمان عجیب به‌نظر برسد چرا که این روزها همه در رمان‌نویسی دست به قلم هستند، اما این کار هم دلایل خودش را دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱پاسخگویی به تقاضای مخاطب

 در اینجا انتشارات‌ها چندین سایه نویس را استخدام می‌کنند تا تحت نام یک نویسنده کتاب بنویسند. سایه‌نویس‌ها پکیجی از المان‌های داستان (از شخصیت گرفته تا لحن و محیط داستان) دریافت می‌کنند و بر اساس آن داستان می‌نویسند. این عمل بیشتر در ارتباط با سری داستان‌های کودکان و نوجوانان انجام می‌شود، احتمالاً به این دلیل که خوانندگان کم سن‌وسال مشتاقانه آن‌ها را دنبال می‌کنند.

۲-برای حفظ میراث یک نویسنده

 گاهاً نویسنده‌ای از دنیا می‌رود، اما همچنان کتاب‌های متعددی از او منتشر می‌شود. این عمل به این صورت است که نویسنده‌ی مرحوم یادداشت‌ها و دست‌نویس‌‌هایی از خود باقی گذاشته و سایه‌نویس‌ها با همین‌ها آثار جدیدی تحت نام نویسنده منتشر می‌کنند.

۳ـ برای افزایش فروش تحت نام یک شخص مشهور

باز هم در اینجا وقتی کتاب یک شخصیت مشهور گل می‌کند، سایه نویس ها را خبر می‌کنند تا بازار داغ است، کتاب‌های بعدی آن نویسنده را به نگارش درآوردند یا در نگارش آنها کمک کنند تا فروش همچنان بالا نگه داشته شود.

blank

علاوه بر این‌ها، در موارد کوتاه‌تری نیز از سایه نویس ها استفاده می‌شود. مثلا برای نوشتن پیشنهاد کتاب به انتشارات‌های مختلف به گونه‌ای که جذاب جلوه کند، برای نوشتن متن سخنرانی یا برای نوشتن مطالب وبسایت و مقالات.

سایه نویس ها بر اساس میزان تجربه، طول مدت پروژه و مقدار فعالیت‌شان دستمزدهای متفاوتی دریافت می‌کنند. اگر شما هم در نوشتن به کمک احتیاج دارید اما می‌خواهید نوشته‌تان با نام خودتان منتشر شود می‌توانید از کمک یک سایه نویس بهره‌ببرید.

اگر به سایه نویس شدن هم فکر می‌کنید، باید درنظرداشته باشید که این کار به تجربه، فداکاری و مهارت‌های ارتباطی بالایی احتیاج دارد. اگر به این کار علاقه داشته و مشکلی با اینکه اثرتان به نام دیگری چاپ شود ندارید، چرا که نه، شما هم می‌توانید یک سایه نویس شوید!

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید