تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
حقایقی در مورد آرونداتی روی، نویسنده‌ی خدای چیزهای کوچک

حقایقی در مورد آرونداتی روی، نویسنده‌ی خدای چیزهای کوچک

آرونداتی روی نویسنده هندی، فعال حقوق سیاسی و فعال حقوق بشر است که بیشتر به دلیل رمان معروفش خدای چیزهای کوچک به شهرت رسیده است. او در ۲۴ نوامبر ۱۹۶۱ در آسام هند به دنیا آمد. پدرش راجیب روی، مدیر مزرعه کشت چای و مادرش ماری روی فعال حقوق زنان بود. وقتی پنج سال داشت، مادرش در کرالا مدرسه‌ای تاسیس نمود. آرونداتی در دهلی در مدرسه طراحی و معماری مشغول به تحصیل شد. او مدت کوتاهی در زمینه فیلم سازی کار کرد و در سال ۱۹۹۷ کتابش به نام خدای چیزهای کوچک را منتشر کرد که برای او دستاوردهای شغلی و مالی خوبی به همراه داشت.  

blank
  1. آرونداتی در سال ۱۹۸۴ با پرادیپ کریشن فیلم ساز آشنا شد و سپس با او ازدواج کرد. او آرونداتی را به دنیای فیلم معرفی کرد و در یکی خود به او نقشی داد. آنها بعدها از هم جدا شدند.
  2. آرونداتی فیلم نامه  کدام آنی به آنها می‌دهد ( ۱۹۸۹) و ماه برقی ( ۱۹۹۲) را نوشت. او در سال ۱۹۸۹ برای فیلم کدام آنی به آنها میدهد برنده بهترین فیلم نامه از جشنواره ملی فیلم هند شد.  
  3. در سال ۱۹۹۲ آرونداتی شروع به نوشتن رمان خدای چیزهای کوچک کرد. او در سال ۱۹۹۶ متن رمان را به پایان رساند و کتابش در سال ۱۹۹۷ منتشر شد
  4. کتاب خدای چیزهای کوچک جزو کتابهای پرفروش قرار گرفت و آرونداتی پیش پرداختی معادل نیم میلیون پوند دریافت کرد. در پایان سال ۱۹۹۷ مجله تایم آن را جزو بهترین کتاب پرفروش سال معرفی کرد.
  5. آرونداتی در سال ۲۰۰۹ کتاب ما یکی هستیم: جشن اقوام قبیله‌ای را نوشت. در این کتاب به فرهنگ اقوام مختلف و خطراتی که وجود آنها را تهدید می‌کند پرداخته شده است.
  6. در سال ۲۰۰۴ آرونداتی جایزه صلح سیدنی را دریافت کرد
  7. آرونداتی روی از زمان نوشتن اولین رمان خود بر روی نوشتن داستانهای واقعی متمرکز بوده است. از جمله آثار او عبارتند از: پایان تخیل( ۱۹۹۸)، هزینه زندگی (۱۹۹۹)، جبر عدالت بی پایان (۲۰۰۲)، بزرگترین خوب مشترک (۱۹۹۹)، صحبت جنگ(۲۰۰۴)، جمهوری شکسته: سه مقاله ( ۲۰۱۱) و ..
  8. آرونداتی برای  مبارزه مستمر در زمینه آزادی، عدالت و تنوع در فرهنگ جایزه آزادی فرهنگی بنیاد لانان را در سال ۲۰۰۲ دریافت کرد
  9. از آرونداتی روی در سال ۲۰۰۳ در سان فرانسیسکو در مراسم جوایز حقوق بشر گلوبال اکسچینج تقدیر ویژه به عمل آمد.
  10. آرونداتی برای مجموعه مقالاتش به نام جبر عدالت بی پایان جایزه آکادمی ساتیا را در سال ۲۰۰۶ دریافت کرد. وی در اعتراض به سیاست‌های دولت هند این جایزه را رد کرد.
  11. آرونداتی در سال ۲۰۱۱ جایزه ممتاز  نویسندگی را از جشنواره نورمن میلر دریافت کرد.
  12. آرونداتی در مجله تایم سال ۲۰۱۴ جزو صد انسان تاثیرگذار سال قرار گرفت.
  13. آرونداتی روی در هند زندگی می‌کند و گفته میشود مشغول نوشتن رمان بعدی خود است.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید