تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
جایزه گیلر برنده‌ی خودش را شناخت

جایزه گیلر برنده‌ی خودش را شناخت

جایزه گیلر که مهم‌ترین جایزه ادبی کانادا به شمار می‌رود چندی پیش برنده‌ی خودش را شناخت. مراسم اهدای این جایزه به صورت آنلاین و با اجرای اریک مک کورمک برگزار شد و جایزه‌ی صدهزار دلاری آن به سووانخام تاماوونگسا به خاطر نگارش کتاب چگونه کلمه “چاقو” را تلفظ کنیم؟ تعلق گرفت.

هیات داوران این مراسم در مورد این کتاب اعلام کردند:« کتابی شگفت انگیز که تجربه‌ی مهاجرت را به صورت دردناکی توصیف می‌کند.»

سووانخام تاماوونگسا در کمپ پناهندگان در کشور تایلند به دنیا آمد و در تورنتو بزرگ شد. تاماوونگسای ۴۲ ساله تا به الان ۴ مجموعه شعر نوشته که در مجلات مهمی به چاپ رسیده‌اند. خانم نویسنده پس از دریافت این جایزه گفت: “۳۶ سال پیش که به مدرسه می‌رفتم کلمه‌ی چاقو (knife) را درست تلفظ نکردم و جایزه‌ای نگرفتم، اما امشب گرفتم.”

دیگر نامزدهای نهایی این جایزه به شرح زیر هستند:

دونده مرز از گیل آدامسون

این‌جا تاریکی از دیوید برگن

قطب‌نمای نور از شانی موتو

هتل شیشه‌ای از امیلی مندل

از برندگان معروف جایزه گیلر در سال‌های گذشته می‌توان به مارگارت اتوود در سال ۱۹۹۶ به خاطر نگارش گریس دیگر، آندره الکسیس در سال ۲۰۱۵ به خاطر نگارش پانزده سگ و ایان ویلیامز در سال ۲۰۱۹ به خاطر نگارش بازتولید اشاره کرد.

جایزه گیلر از سال ۱۹۹۴ با هدف گرامی‌داشت برتری در کانادا برگزار می‌شود. بنیان‌گذار این جایزه جک روبینویچ است که در سال ۹۴ به خاطر بزرگداشت یاد و خاطره‌ی همسر روزنامه‌نگارش “دوریس گیلر” که در سال ۹۳ از دنیا رفته بود، این جایزه را بنا نهاد.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید