تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
تندخوانی: خواندن کتاب و به خاطر سپردن مطالب با سرعت بیشتر

تندخوانی: خواندن کتاب و به خاطر سپردن مطالب با سرعت بیشتر

تندخوانی به شما کمک می‌کند تا در نصف زمان معمول بتوانید کتاب‌های مورد علاقه خود را بخوانید، مفاهیم موجود در آنها را درک کنید و اطلاعاتشان را به خاطر بسپارید. در ادامه شما را با روش ها و تکنیک های تندخوانی آشنا می‌کنیم.

چرا باید تندخوانی را یاد بگیریم

همه ما فهرستی از کتاب‌هایی داریم که دوست داریم آنها را بخوانیم و تنها چیزی که مانع از آن می‌شود، یافتن زمان مناسب برای اختصاص دادن به آنهاست. به همین دلیل ممکن است بخواهید برای زودتر رسیدن به هدف‌تان در راستای تمام کردن کتاب‌های مورد علاقه‌تان، تندخوانی را امتحان کنید.

تاریخچه تندخوانی

تاشیستوسکوپ (Tachistoscope) دستگاهی است که در مدت زمان کسری از ثانیه تصاویر را در مقابل چشمان شما قرار می دهد. محققان از این دستگاه استفاده کرده‌اند تا مشخص کنند در چه مدت زمانی تصاویر نشان داده شده، قابل تشخیص هستند و تا چه میزان می توان سرعت نمایش را افزایش داد.

این آزمایش نشان داد تصاویری که برای ۲ میلی ثانیه (یک پنجم ثانیه) نمایش داده شدند، قابل شناسایی بودند.

روش‌ها و تکنیک های تندخوانی

اپلیکیشن‌های زیادی در بازار وجود دارند که ادعا می کنند با استفاده از تکنیک تصویر بالا، می توانند سرعت کتاب خواندن شما را افزایش دهند. در ادامه به بررسی روش‌های استفاده شده در آنها می پردازیم.

مرور سریع (Skimming)

این روش از نظر فنی تندخوانی نیست، چرا که شامل جستجوی بخش‌های خاصی از متن و تشخیص قسمت‌های قابل چشم پوشی است؛ بنابراین شما همه متن را نمی خوانید و از بخش هایی از آن صرف نظر می‌کنید. حتی اگر این تکنیک را جز. روش‌های تندخوانی در نظر بگیریم، نمی‌توانیم بگوییم یک راهکار موثر است، با اینکه برخی از افراد با استفاده از آن موفق شده‌اند به طور متوسط به سرعت خواندن ۷۰۰ واژه در دقیقه برسند.

راهنمای متا (Meta Guiding)

این ترفند یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تندخوانی است که شامل استفاده از یک قلم یا انگشت برای دنبال کردن متن است. یکی از دلایلی که سبب طولانی شدن زمان کتاب خواندن می شود، این است که ما فقط می توانیم به همان سرعتی بخوانیم که قادر هستیم کلمات را در ذهن خود مجسم کنیم.

سال‌های زیادی است که کتاب خواندن با صدای بلند مرسوم شده است و بسیاری از ما این کار را انجام می دهیم، اما این روش که به بیان ذهنی یا اقناع شنوایی معروف است، سرعت خواندن ما را افزایش نمی‌دهد و حتی آن را از حالت معمول نیز کندتر می کند.

بنابراین وقتی از انگشت خود برای دنبال کردن متن استفاده می‌کنید، در واقع از سرعت درک مطلب خود بهره می برید که بسیار سریع تر از توانایی خواندن شفاهی شماست.

نکات کلیدی برای تندخوانی

اکنون که در مورد نحوه تندخوانی یاد گرفتید، وقت آن رسیده است که نکاتی برای بهبود عملکرد خود بیاموزید. در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است.

از نرم افزار و اپلیکیشن های تندخوانی استفاده کنید

با استفاده از نرم افزارها و اپلیکیشن های اندرویدی یا iOS می توانید سریع تر تمرین کنید و به تدریج سرعت کتاب خواندن خود را از میانگین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کلمه و یا حتی بیشتر افزایش دهید.

با مطالبی شروع کنید که درکشان برای شما آسان تر است

در انتخاب مطالب دقت کنید و در ابتدا به مطالعه موضوعاتی بپردازید که درک آنها برای شما آسان تر است و پس از اینکه سرعت خواندن شما بالا رفت، مطالب پیچیده تری انتخاب کنید.

از یک نشانگر برای افزایش سرعت خواندن استفاده کنید

هنگام کتاب خواندن از یک نشانگر استفاده کنید و مرتبا سرعت خواندن خود را افزایش دهید تا به سطح مطلوب برسید. در ابتدا ممکن است این کار برای شوار دشوار باشد، پس بهتر است که در هر مرحله در حد توان خود سرعت خواندن را بهبود دهید.

میزان پیشرفت خود را بررسی کنید

سرعت کتاب خواندن فعلی خود را در نظر داشته باشید و میزان پیشرفت خود را دنبال کنید. پس از دستیابی به یک دستاورد چشمگیر انگیزه شما افزایش می‌یابد و سرعت پیشرفت شما بیشتر می‌شود.

تکنیک‌های دیگری نیز وجود دارند، مانند خواندن همزمان چندین خط، اما اثبات شده است که درک مطلب را بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.

شاید برخی از شما ترجیح دهید با همین سرعت فعلی خود به کتاب خواندن ادامه دهید؛ اما تنها چند دقیقه تمرین در روز با استفاده از یک برنامه روی تلفن همراه خود در حالی که در مسیر رفتن به سر کار هستید، به تدریج سرعت خواندن شما را افزایش می‎دهد، بدون اینکه نیاز به یک برنامه تمرینی منظم داشته باشید. شما هر چقدر برای تندخوانی وقت بگذارید، مفید است، با این حال توجه داشته باشید که هر چقدر تمرین بیشتری داشته باشید، نتایج بهتری به دست خواهید آورد.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید