تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
تقویت تخیل و خلاقیت در پی خواندن کتاب

تقویت تخیل و خلاقیت در پی خواندن کتاب

افراد معمولا برای توسعه‌ی قوه‌ی تخیل و خلاقیت‌شان شروع به خواندن رمان نمی‌کنند، می‌کنند؟ اکثر آدم‌ها برای فرار از واقعیت رمان می‌خوانند. با خواندن رمان وارد دنیای نویسنده شده وبرای مدت زمانی کوتاه از طریق شخصیت‌های کتاب، زندگی دیگری را تجربه می‌کنیم. ما می‌خواهیم سرمان توسط دنیایی که نویسنده خلق کرده گرم شود و همین مسئله یکی از مواردی است که باعث جذابیت رمان‌های فانتزی می‌شود.

اما چرا سرمان گرم می‌شود؟ چرا وقتی نویسنده از چیزی که در موردش اطلاعات کمی داریم یا اصلا اطلاعاتی نداریم نوشته، باز هم به خواندن ادامه می‌دهیم؟

دلیل ادامه دادن ما به خواندن این است که نویسنده توانسته تخیل ما را درگیر کند. به طور خلاصه، مطالعه آن کتاب باعث شده تا قوه‌ی تخیل‌مان تحریک شده و دنیای تازه‌ای را درون ذهن‌مان خلق کنیم.

مطالعه باعث افزایش خلاقیت می‌شود

 اگر شما یک اکتشاف‌گر بودید از طریق تجربه‌ی مستقیم در مورد دنیا و تنوع آن می‌آموختید. در کوچه‌های تنگ کشورهای خارجی قدم می‌زدید، در دریاها کشتی‌رانی می‌کردید، در بیابان‌ها قدم می‌گذاشتید یا غذاهای جدید را تجربه می‌کردید. این اکتشافات ذهن‌تان را بسط می‌داد، موجب تقویت تخیل و خلاقیت‌تان می‌شد و دیدتان را تا ابد دستخوش تغییر می‌کرد. اما متاسفانه ما نمی‌توانیم همه چیز را مستقیما تجربه کنیم. ولی خوشبختانه خواندن کتاب این امکان را برایتان فراهم می‌آورد و البته ناگفته نماند که میزان درگیر شدن قوه‌ی تخیل‌تان بستگی به علاقه و جذب شدن‌تان به محتوای کتاب دارد. هرچه بیشتر در کتاب غرق شوید، تخیل‌تان بیشتر تحریک شده و خلاقیت‌تان تقویت می‌شود.

مطالعه باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود

 به منظور نوشتن کتاب، مخصوصا کتاب تخیلی، نویسنده باید از قوه‌ی تخیلش استفاده کند. چنین نویسنده‌ای قوه‌ی خلاقیت و تخیل خود را آزاد می‌گذارد تا داستان‌هایی جذاب برای خواننده خلق کنند. ما هم وقتی از قوه‌ی تخیل‌مان برای تفسیر آنچه خوانده‌ایم استفاده می‌کنیم، بیشتر می‌توانیم حال و هوایمان را به حال و هوای نویسنده هنگام نوشتن، و دنیایی که در سر داشته نزدیک کنیم. تحقیقات نشان داده‌اند که مطالعه، کلید افزایش ظرفیت روانی و خلاقیت است.

محققان دریافته‌اند که مطالعه‌ی منظم، پیوند مغزی را افزایش داده و باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود.

مطالعه باعث افزایش حس همدردی می‌شود

 مطالعات همچنین دریافته‌اند که کتاب خواندن باعث می‌شود تا افراد راحت‌تر بتوانند خود را جای دیگری بگذارند. وقتی خود را جای دیگری گذاشته و زندگی را از دید شخصیت کتاب تجسم می‌کنید، دنیایتان بزرگ‌تر می‌شود و از بهبود مهارت همدردی بهره‌مند می‌شوید.

تخیل باعث شده تا بشر به جایی که امروزه هست برسد. پیشرفت تکنولوژی نتیجه‌ی تفکر و پیداکردن راه‌‌حل‌های بزرگ‌تر و بهتر توسط مغزهای خلاق برای مشکلات رایج بوده‌است. بدون تخیل احتمالا هنوز هم در غارها زندگی می‌کردیم و خبری از امکانات امروزی نبود. بنابراین وقتی یک فرد ایده‌هایش را برای خوانده شدن توسط ما می‌نویسد، خواندن‌ آنها باعث تقویت تخیل و خلاقیت ما نیز می‌شود.

مطالعه باعث افزایش خلاقیت می‌شود

 اگر مدرک بیشتری در زمینه‌ی مفید بودن مطالعه برای خلاقیت می‌خواهید، نگاهی به کارآفرین معروف ایلون ماسک بیندازید. ایلون ماسک مثالی از یک خواننده‌ی مشتاق است که برای مشکلات مدرن امروز به راه حل‌های خلاقانه‌ای رسیده است. ایلون ماسک اعتراف کرده که حتی تا ۱۰ ساعت در روز هم کتاب‌های علمی تخیلی خوانده است. حوزه‌ی مطالعه‌ی او گسترده بوده و موضوعاتی همچون علمی تخیلی، فلسفه، دین، برنامه نویسی، بیوگرافی، فیزیک، مهندسی، طراحی، کسب و کار، تکنولوژی و انرژی را پوشش می‌دهد.

خودتان می‌توانید تصور کنید که خواندن چنین کتاب‌هایی به همراه استفاده از قوه‌ی تخیل، چطور باعث شده تا بذر تاسیس شرکت‌های تکنولوژی مختلف و حتی به مریخ بردن انسان در ذهن ایلون ماسک رشد کند.

بنابراین مطالعه از تخیل‌تان کار می‌کشد و از طریق تخیل کردن به خلاقیت و نوآوری می‌رسید پس کتاب خواندن و مطالعه را از همین امروز شروع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید