تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
تفنگ چخوف چیست و چه ربطی به داستان‌نویسی دارد؟

تفنگ چخوف چیست و چه ربطی به داستان‌نویسی دارد؟

شما حتما نام چخوف را شنیده‌اید و احتمالا نام تفنگش را هم شنیده‌اید اما تفنگ چخوف چه ارتباطی با داستان نویسی دارد؟ اصل تفنگ چخوف به معنای عدم معرفی هر چیزی است که در نهایت برای داستان اهمیتی ندارد. این اصل نه تنها به نویسندگان کمک می‌کند از بیان جزییات غیرضروری بپرهیزند، بلکه مطمئن می‌شود که خوانندگان در انتها از داستان راضی باشند. جلب توجه خواننده به سمت چیزی که اهمیتی برای داستان ندارد خواننده را مستاصل کرده و کلمات ارزشمند رمان را به هدر می‌دهد. در نهایت این اصل باعث می‌شود نویسندگان داستانهای شفافی بنویسند و اهمیت هر چیزی که در داستان بیان می‌شود را بدانند. چخوف از این اصل در نمایشنامه‌اش به نام مرغ دریایی استفاده کرد که در آن در ابتدای داستان تفنگی را معرفی کرده و در انتهای داستان آن را شلیک میکند.

تفنگ چخوف و آتی نمایی

اگر شما هم مفهوم تفنگ چخوف و آتی نمایی را اشتباه می‌گیرید تنها نیستید. آنها با وجود شباهتها، تفاوتهایی نیز با هم دارند.

تفنگ چخوف یک اصل دراماتیک است که در آن نویسنده وعده دروغینی به خواننده نمی‌دهد. طبق این اصل شما تنها باید توجه خواننده را به چیزی جلب کنید که بعدا در داستان آشکار می‌شود.

آتی نمایی یک ابزار ادبی است که در آن نویسنده اشاراتی می‌کند که خواننده احتمالا تا انتهای داستان متوجه آنها نمی‌شود. با آنکه تفنگ چخوف نوعی آتی نمایی است، تفنگ ( آیتم یا شخص)  در انتهای داستان تاثیر مستقیم بر روی آن دارد. اما آتی نمایی رایج بیشتر بر روی دستاورد داستان  اشاره می‌کند تا گذاشتن تاثیری مستقیم بر روی آن.

از تفنگ چخوف چگونه در نوشتن استفاده می‌شود؟

برای استفاده از اصل تفنگ چخوف چند کار خاص را می‌بایست انجام دهید.

  1. ابتدا باید تفنگ را تعریف کنید. تفنگ میتواند هر چیز تاثیرگذاری در داستان‌تان باشد از جمله شیء، کاراکتر، رویداد یا حتی مکان.
  2. برای تعریف تفنگ باید توجه خواننده را  در ابتدای داستان به آن جلب کنید، به آن اهمیت داده و مطمئن شوید که خواننده به آن توجه می‌کند. اگر میخواهید میتوانید بین معرفی ابتدایی و نتیجه نهایی داستان چند بار به آن اشاره کنید اما این به سلیقه نویسنده بستگی دارد.  
  3. برای به پایان رساندن این اصل تفنگ حتما باید شلیک شود. این آیتم باید در انتهای داستان روی جمع بندی تاثیر مستقیم بگذارد و نقشی کلیدی در دستیابی به  اصل تفنگ چخوف بازی کند. 

نتیجه گیری

حال که با اهمیت تفنگ چخوف در داستان سرایی آشنا شدید امیدواریم اعتماد به نفس لازم برای استفاده و بهره برداری از این اصل را در نوشته‌هایتان داشته باشید. با استفاده از این اصل داستانی هیجان انگیز برای خوانندگان خود بنویسید و یادتان باشد که جزییات اضافی و بیهوده را از داستان‌تان حذف کنید.  به یاد داشته باشید که اگر در ابتدای داستان به موضوع یا آیتمی اهمیت می‌دهید حتما در انتها نیز اهمیت آن را نشان دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping