تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
تفاوت بین رمانک، رمان کوتاه و رمان بلند چیست

تفاوت بین رمانک، رمان کوتاه و رمان بلند چیست

نوشتن اولین پیش نویس از یک رمان میتواند بسیار طاقت فرسا باشد. برای همین است که فرمت رمانک، بسیار جذاب به نظر می رسد. رمانک مانند رمان کوتاه است. این قالب نوشتاری به نویسندگان اجازه می دهد تا داستان خود را با تعداد بسیار محدودی از کلمات روایت کنند.

رمانک چیست؟

رمانک، به هر نوع روایت داستانی منثور و کوتاه گفته می شود. رمانک ها تعداد کلمات کمتری نسبت به رمان بلند و رمان کوتاه دارند اما تعداد کلمات آنها از داستان کوتاه یا ریزداستانها بیشتر است. با وجود تعداد صفحات کم، رمانک ها داستان کاملی را تعریف می کنند.

طول رمانک چقدر است؟

هر نوع اثر داستانی با تعداد کلماتی بین ۷۵۰۰ تا ۱۹۰۰۰ ، رمانک در نظر گرفته می شود. رمانک از داستان کوتاه بلندتر است. هر نوع نوشته داستانی که تعداد کلمات آن از رمانک بیشتر بوده اما از رمان بلند کمتر باشد، رمان کوتاه نامیده می شود.

blank

سه تفاوت بین رمانک و رمان کوتاه

رمان کوتاه از رمانک بلندتر و از رمان بلند کوتاهتر است. رمانهای کوتاه بسیاری از عناصر ساختاری و روایی رمان های بلند را دارند اما مانند رمانک معمولا روی یک زاویه دید متمرکزند. در زیر به تفاوتهای رمانک و رمان کوتاه اشاره می کنیم:

  1. تعداد کلمات: تفاوت اصلی بین رمان کوتاه و رمانک در تعداد کلمات آنهاست
  2. سوژه: رمانکها اغلب دارای مضمون احساسی و خیالی هستند. رمانک های امروزی، بیشتر به رمان کوتاه شباهت دارند و میتوانند ژانرهای مختلفی چون علمی تخیلی، درام، و تاریخی را در بربگیرند.
  3. پیچیدگی: رمانک ها تمرکز بیشتری بر روی رشد کاراکتر، کلمه سازی و طرح نقشه دارند تا داستانهای کوتاه. اما داستانشان به دلیل محدودیت در تعداد کلمات متمرکزتر از رمانهای بلند است و معمولا برای روایت داستان بلند محدودیت دارند.

سه تفاوت بین رمان کوتاه و رمان بلند

تفاوت بارز میان رمان کوتاه و رمان بلند طول صفحه و تعداد کلمات است. اما ورای این تفاوت ظاهری تفاوتهای ساختاری و مضمونی مهمی دارند که آنها را از یکدیگر منفک می کند. برخی از این تفاوتها عبارتند از:

  1. درگیری واحد: اکثر رمانهای کوتاه یک درگیری اصلی و جذاب را دنبال می کنند. به دلیل طول کمترشان، زمان کمتری برای کشف زیرطرحها دارند و روی طرح اصلی متمرکزند. رمانهای کوتاه معمولا یک کاراکتر اصلی و تعدادی کاراکتر فرعی دارند. به دلیل محدودیت های طولی، بیشتر تمرکز شخصیت سازی بر روی قهرمان داستان است. 
  2. سرعت زیاد: رمانهای کوتاه سرعت بیشتری دارند. در حالیکه رمانهای بلند میتوانند زمانشان را صرف دور شدن از درگیری اصلی و پرداختن به حواشی داستان و کشف زاویه دیدهای دیگر کنند.  رمان های کوتاه به طور کلی یک داستان جذاب سریع  را  با زاویه دیدی واحد ارائه می دهند.
  3. وحدت میان زمان و مکان: نویسنده به هنگام نوشتن رمان کوتاه باید در فضایی محدود و ترجیحا در یک مکان در یک دوره زمانی پیوسته بذر اعمال مشخصی را بکارد.

مزایای نوشتن رمانک

برای نویسندگان داستانهای کوتاه یا افرادی که آثار کوتاهی می نویسند، رمانک میتواند موقعیتی برای گفتن یک داستان بلندتر باشد. نویسندگانی که عادت به نوشتن دارند، مثلا به نوشتن رمانهای علمی تخیلی بلند یا فانتزی، محدودیت تعداد کلمات رمانک شانسی برای بیان داستانی خوب با چند کاراکتر و زیرطرح به آنها میدهد.  

هفت مثال از رمانک های معروف

  1. زوال خاندان آشر. ادگار آلن ۱۸۳۹
  2. مورد غیرعادی دکتر جکیل و آقای هاید . روبرت لوییس استیونسون ۱۸۸۶
  3. دگردیسی. فرانز کافکا. ۱۹۱۵
  4. ندای چولهو. اچ پی لاورکرافت ۱۹۲۸
  5. شاهزاده کوچک. آنتونی دو سنت اگزوپری. ۱۹۴۳
  6. فرزند خونی. اکتاویا ای باتلر ۱۹۹۵
  7. جهنم جایی است که خدا در آن نباشد. تد چیانگ ۲۰۰۱
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید