تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
تعریف نکن، نشان بده: چگونه به شیوه‌ای موثر توصیف کنیم

تعریف نکن، نشان بده: چگونه به شیوه‌ای موثر توصیف کنیم

تعریف نکن – نشان بده، یک توصیه نوشتاری موثر است که برای نویسندگان تازه کاری که روی اولین رمان خود کار می‌کنند و نویسندگان متبحری که در حال نوشتن کتاب پرفروش بعدی خود هستند، کاربرد دارد.

تعریف نکن، نشان بده به چه معناست؟

« تعریف نکن، نشان بده» یک تکنیک نوشتاری است که به خواننده اجازه می‌دهد جزییات توصیفی داستان را از طریق اعمال، جزییات حسی، کلمات یا ابراز احساسات کاراکترها دریابد، به جای آنکه آنها را از طریق توصیفات نویسنده از رویدادها بخواند.هدف از نشان دادن، انتقال ذهن خواننده به داستان و اجازه تجربه کامل اعمال و احساسات کاراکترها است. به بیان دیگر، نویسنده سعی دارد از طریق تصاویر و اعمال آنچه در حال اتفاق افتادن است را به شما نشان دهد، به جای آنکه بگوید چه اتفاقی در داستان در شرف وقوع است. 

blank

۴ توصیه برای اعمال رویکرد « تعریف نکن، نشان بده » در نوشته

چه شما رمان بنویسید یا داستان کوتاه یا نمایش نامه، باید بدانید چطور با نشان دادن و تعریف نکردن، فضاسازی، کاراکتر سازی و داستان سرایی کنید. در این زمینه میتوانید توصیه‌های زیر را به کار بگیرید:

  1. جزییات حسی وارد کنید. پر کردن یک صحنه از جزییات حسی نه تنها به خواننده در تجسم فضا کمک می‌کند، بلکه به کاراکترهای شما دنیای فیزیکی متمایزی برای تعامل با آن می‌دهد. به جای اینکه بگویید کاراکتر در نیویورک است، نورهای بازتابیده شده از رودخانه هادسون را توصیف کنید یا مجسمه عظیم الجثه آزادی. این کار صحنه را برای خواننده درونی تر می‌کند و اجازه می‌دهد با کاراکترها همدلی داشته باشد.
  2. از دیالوگ استفاده کنید. دیالوگ شیوه‌ای طبیعی برای بیان جزییات روایی بدون تکیه بر توصیفات کسل کننده است. دیالوگ میتواند از طریق انتخاب کلمات، لحن و زاویه دید نکاتی پیرامون کاراکترها به خواننده بیاموزد.مثلا اگر کاراکتر با جملات بلند و پیچیده صحبت میکند، خواننده چنین دریافت می‌کند که او فردی تحصیل کرده است. اگر همین کاراکتر به طور ناگهانی شروع به صحبت به شیوه‌ای کوتاه و سریع کند، خوانندگان ممکن است متوجه شوند که چیزی در آن  کاراکتر تغییر کرده است. در این صورت، تغییر ناگهانی در گفتگو به خوانندگان اجازه می‌دهد تا نتیجه گیری‌های خود را انجام داده و از مواردی که گفته نشده استنباط کنند.
  3. از افعال قوی استفاده کنید.  افعال قوی، خاص و توصیفی‌اند، و همزمان دو هدف را تامین می‌کنند: زنده تر کردن نوشته شما و کاهش تعداد کلمات. افعال ضعیف، کسل کننده و متداول هستند و مانع توانایی شما در ترسیم تصویری تکان دهنده در ذهن خواننده می‌شوند. اولین پیش نویس نوشته خود را – چه داستان باشد، چه فیلمنامه، چه مقاله – مرور کنید و به دنبال افعال ضعیفی باشید که می‌توانند جایگزین شوند  . به عنوان مثال، اگر زیاد با کلمه \”گفت\” مواجه شدید، سعی کنید آن را با یک فعل قوی تر جایگزین کنیدافعال قوی، نوشته شما را، چه داستانی و چه غیرداستانی، ارتقا می‌دهند.
  4. هنگام معرفی کاراکترها از شخصیت پردازی غیر مستقیم استفاده کنید. « تعریف نکن، نشان بده » قانونی است که به هنگام معرفی کاراکترها باید آن را به خاطر داشته باشید. شما می‌توانید بین شخصیت پردازی مستقیم، – که یک توصیف ساده از کاراکترها است –  و شخصیت پردازی غیر مستقیم،  یکی را انتخاب کنید. روش دوم معمولاً هنگام معرفی کاراکترها،  قدرتمندتر است زیرا به خواننده اجازه می‌دهد آنها را از نزدیک تجربه کند.این روش، کار بیشتری از خواننده می‌کشد و از او میخواهد صحنه را تجسم کند و مجبورش می‌کند تا درباره کاراکتر سوالاتی بپرسد.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید