تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
ترفندهایی ساده برای افزایش تعلیق در رمان

ترفندهایی ساده برای افزایش تعلیق در رمان

دانستن نحوه ایجاد تعلیق در نوشته تکنیکی مفید است که به ژانر کتابتان ارتباطی ندارد . رمانهای هیجان انگیز، ترسناک، فانتزی و حتی عاشقانه از ابزار رایج تعلیق برای جذب خواننده استفاده می‌کنند . چگونه میتواند بر این شیوه از نوشتن تسلط پیدا کنید؟ نکات زیر را به کار بگیرید تا خوانندگان خود را مشغول نگه دارید . 

  • اتفاقات پر مخاطره

چه قهرمان داستان شما به دست ضد قهرمان شرور کشته شود یا کاراکتر اصلی‌تان در صورت خیانت نکردن به کسی که دوستش دارد  در خطر از دست دادن عشق زندگی‌اش باشد، مخاطرات داستان باید بالا باشند. تعلیق زمانی در داستان ایجاد می‌شود که خواننده نگران و مضطرب است. برای آنکه توجه خواننده جلب شود موضوع مهمی باید در خطر باشد. این امر تا زمانی که کاراکترهای دوست داشتنی نداشته باشید محقق نمی‌شود. کاراکتر شما ممکن است در معرض از دست دادن همه اینها باشد اما اگر خواننده شما از کاراکتر شما خوشش نیاید از اینکه او را از دست بدهد ناراحت نمی‌شود.

  • از زمان جلو بزنید

یک روش برای ایجاد تعلیق از طریق استفاده از زمان است. آیا تا به حال صبح دیر سر کار خود رسیده‌اید و آرزو کرده‌اید که ساعت کندتر می‌گذشت زیرا این سومین باری است که در این هفته دیر سر کارتان حاضر می‌شوید؟ قبل از آنکه دنیای قهرمان داستان‌تان متلاشی شود به او فرصت نهایی بدهید و خطری را از بیخ گوش او رد کنید. اما خطرات را بالا ببرید تا آنها برای نجات عشق خود یا چیزی که برایشان مهم است وقت کم بیاورند . در این صورت خواننده نفسش را در سینه حبس می‌کند و نمیتواند تا زمانی که قهرمان به هدفش برسد کتاب را کنار بگذارد . 

  • قانون مورفی

هر اتفاقی که قابلیت افتادن داشته باشد، می‌افتد . اگر در حال نوشتن صحنه‌ای باشید که جذابیت چندانی ندارد و میخواهید تعلیق را در آن بالا ببرید، کاری را غلط پیش ببرید. از خودتان بپرسید چگونه می‌شود شرایطی از بد به افتضاح مایل شود و سپس باعث وقوع آن بشوید .  از نیروهای بیرونی، سایر کاراکترها و درگیری‌های درونی برای پیچیده تر کردن زندگی کاراکتر اصلی خود استفاده کنید. هیچ کس قهرمانی که کشمکشی در زندگی ندارد را دوست ندارد . آیا کاراکتر اصلی شما دارای پدری الکلی است که او را در گذشته رها کرده است؟ کاری کنید تا در جشن ترفیع شغلی او با حالتی مست و گیج ظاهر شود. زخمهایی احساسی بر روان کاراکترهای خود وارد و سپس آنها را مجبور به رویارویی و مقابله با آنها کنید  

  • خواننده را وادار به حدس زدن کنید 

تعلیق از ناشناخته‌ها می‌آید. آیا از خواندن داستانی که بعد از فصل اول میتوانید انتهایش را حدس بزنید بیزار نیستید؟ همه ما بیزاریم. خواننده را به حدس زدن وادارید. آیا قهرمان داستان وظایفش را رها می‌کند تا مشتری جدیدش را دنبال کند؟ آیا ضد قهرمان برنامه‌اش را طوری می‌چیند تا جدیدترین قربانی‌اش را شکار کند؟ پیچ و تاب‌های داستانی شما باید غیرقابل پیش بینی اما قابل فهم باشند. در میانه داستان کاراکتر دردسرسازی که قبل از آن معرفی نکرده‌اید را وارد داستان نکنید تا کتاب را به جهتی تازه هدایت کنید. در این صورت خواننده شما سردرگم می‌شود.

  • اغراق نکنید

تعلیق بیش از حد، حتی کسانی که عاشق هیجان هستند را ناراحت می‌کند. اگر تنش و تعلیق داستان در جایی کم نشود اثر خود را از دست می‌دهد . بنابراین اجازه دهید تا خواننده بین صحنه‌های معلق سنگین کمی نفس بکشد. به علاوه بدون دوران آرامش، لحظات تعلیق شما اثر لازم را نخواهند داشت. شما میخواهید پاسخی احساسی را از جانب مخاطبانتان دریافت کنید، و همین عامل است که داستان شما را به یادماندنی می‌کند. تعلیق خوب باعث جذب خواننده می‌شود و او را وا میدارد تا قبل از خواب یک صفحه دیگر از داستان‌تان را بخواند . 

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید