تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
بیوگرافی کوتاهی از سوزان سونتاگ

بیوگرافی کوتاهی از سوزان سونتاگ

سوزان سونتاگ مقاله نویس منتقد، تحلیلگر فرهنگی، رمان نویس و فیلم ساز بود. از جمله آثار او میتوان به کتابهایی چون « در باب عکاسی» ، « بیماری به زبان تشبیه» « معشوق آتش فشانی» و « در امریکا » اشاره کرد.

سوزان سونتاگ در ۱۶ ژانویه ۱۹۳۳ در نیویورک به دنیا آمد. در سال ۱۹۶۴به دنبال چاپ مقاله اش به نام « یادداشتهایی در مورد کمپ» به شهرت رسید. سونتاگ به دلیل کارهای مستندش از جمله « در برابر تفسیر و مقالات دیگر ( ۱۹۶۶)» « در باب عکاسی» و رمانهایی چون « معشوق آتش فشانی» به طور گسترده شناخته شد و جایزه ملی کتاب را از آن خود کرد. او در ۲۸ دسامبر ۲۰۰۴ به دلیل سرطان درگذشت.

دوران کودکی و تحصیلات

پدر سوزان تاجر خز بود و والدین او به دلیل تجارت پدرش در خارج از کشور زندگی می کردند و سوزان با مادربزرگش در نیویورک زندگی می کرد. سوزان پدرش را در کودکی از دست داد. مادرش به دلیل بیماری آسم سوزان خانواده را به محلی معتدل منتقل کرد و سرانجام در کالیفرنیا ساکن شدند. سوزان به خواندن و یادگیری علاقه زیادی داشت. او در ۱۵ سالگی از دبیرستان فارغ التحصیل شد و قبل از انتقال به دانشگاه شیکاگو وارد دانشگاه کالیفرنیا در برکلی شد. و در آنجا با استاد دانشگاه، فیلیپ رایِف آشنا شد. این دو در مدت کمتر از دو هفته با یکدیگر ازدواج کردند و فرزندی به نام دیوید به دنیا آوردند. سوزان بعد از کسب مدرک لیسانس در رشته فلسفه در رشته انگلیسی و فلسله در دانشگاه هاروارد تحصیلات فوق لیسانسش را ادامه داد و سپس در دانشگاه آکسفورد و سوربن مشغول به کار شد.

یادداشتهایی در مورد کمپ

سوزان در اواخر دهه ۱۹۵۰ به امریکا بازگشت تا به ازدواجش با رایف پایان دهد و با پسرش به نیویورک برگردد. او شغل خود را به عنوان مربی دانشگاه آغاز کرد و به عنوان یک مقاله نویس برای خود نام و شهرتی بدست آورد و برای مجلاتی چون نیویورک ریویوو و مجله ملت مینوشت. او همچنین رمان خود به نام خیّر را در سال ۱۹۶۳ منتشر کرد. سونتاگ به عنوان یک زن روشنفکر در جامعه ای مرد سالار،  سنتی را در مورد چگونگی تفسیر و مصرف هنر و اینکه چه موضوعات فرهنگی می تواند مورد بررسی جدی قرار گیرد، به چالش کشید. او روح انقلابی داشت و برای مجموعه متنهای غیرداستانی خود تا داستانهایی چون معشوق آتش فشانی به شهرت رسید. او همچنین فیلم نامه می نوشت و آنها را کارگردانی می کرد از جمله فیلمهای همنوازی آدمخوارها، و نامه ای از ونیز.

blank

جایزه کتاب ملی

سوزان در دوران کاری خود جنجال آفرین بود و منتقدان به همه چیز در مورد او از جمله بیانیه های سیاسی او گرفته تا مقدار توجهی که از رسانه های عمومی دریافت می کرد، نظر می دادند. اما سوزان بی توجه به آنها به چاپ نوشته های غیرداستانی خود از جمله « جایی که بر آن تاکید می شود  ( 2001)» و « در ارتباط با رنج دیگران ( ۲۰۰۳)» « آلیس در تخت خواب ( ۱۹۹۳)، و رمان « در امریکا» ادامه داد و جایزه ملی کتاب را دریافت کرد.

روابط، بیماری و مرگ

با آنکه سوزان نقد فرهنگی مبتنی بر جنسیت می کرد، در مورد روابط خود پنهان کار بود. سوزان در سال ۱۹۷۵ دچار نوعی تهاجمی سرطان خون شد. او در کتاب بیماری به زبان تشبیه به شرح باورهای غلط در مورد بیماری و ارتباط آن با خارج شدن از مسیر درمان پرداخت.  او بعدها کتاب دیگری در مورد سلامتی و باورهای منفی به نام استعاراتی در باب ایدز ( ۱۹۸۹) نوشت. سوزان در ۲۸ دسامبر ۲۰۰۴ در اثر سرطان خون درگذشت. پسرش دیوید، که او نیز نویسنده و ویراستار بود در کتابش به نام شنا در دریایی از مرگ: خاطرات  یک پسر به تقدیر از او پرداخت

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید