تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
با ۱۰ مزیت کتاب خواندن و مطالعه آشناشوید

با ۱۰ مزیت کتاب خواندن و مطالعه آشناشوید

مدام ما را ترغیب و سفارش به خواندن کتاب و مطالعه‌ی بیشتر می‌کنند. اما مطالعه‌ و کتاب خواندن واقعا چه مزایایی دارد؟ در ادامه به فواید و مزایای مطالعه، خصوصا مطالعه‌ی کتاب اشاره می‌کنیم.

1_ تحریک روانی

 مغزتان هم به مانند عضلات بدن برای سالم و قوی ماندن به ورزش و تمرین کردن احتیاج دارد. در طی تحقیقات، یافت شده که مطالعه باعث افزایش پیوندهای مغزی می‌شود. زوال حافظه و کاهش عملکرد مغز از عوارض افزایش سن است، اما مطالعه می‌تواند به کندسازی این پروسه کمک کند. فعال و درگیر نگه داشتن مغزتان می‌تواند باعث کاهش سرعت پیشرفت و جلوگیری از بیماری‌هایی همچون آلزایمر و زوال عقل شود.

2_ رهاسازی استرس

 وقتی مطالعه می‌کنید روی شخصیت‌ها و داستان کتاب متمرکز می‌شوید. پرت‌شدن حواس‌تان در دنیای کلمات باعث می‌شود تا از استرس روزانه فاصله گرفته و ذهن و بدن‌تان ریلکس شود. غرق کردن خودتان در یک داستان خوب می‌تواند درمان عالی‌ای برای استرس باشد.

3_ خواب بیشتر

 گاهی اوقات وقتی ذهن‌تان مشغول بوده و نگران چیزهای مختلف است، خوابیدن دشوار می‌شود. مطالعه، حتی به مدت 10 دقیقه، کمک می‌کند تا هرچیزی که بیدارتان نگه داشته از ذهن‌تان دور شود. نورهای دستگاه‌های الکترونیکی مثل موبایل این سیگنال را به مغزتان می‌فرستند که وقت بیدارشدن است. اما مطالعه زیر نورهای ملایم می‌تواند برای خواب و سهولت آن مفید باشد. توصیه می‌کنیم کتابی انتخاب کنید که به آن علاقه‌مند بوده و مدام صفحه‌اش نزنید.

4_ تحصیل

 تحصیل کردن ارزان نیست. کلاس و سمینار و کارگاه رفتن و تهیه‌ی فیلم و نرم افزارهای آموزشی از جمله راه‌های تحصیل کردن است. اما خواندن کتاب‌های کتابخانه ارزان و حتی رایگان است. اگر موضوعی هست که دوست دارید بیشتر راجع به آن بدانید، می‌توانید سری به کتابخانه زده یا حتی آنلاین آن را دانلود کنید.

5_ حافظه‌ی بهتر

 یک کتاب از اجزای مختلفی تشکیل شده. داستان، شخصیت‌ها، دیالوگ و صحنه‌ها تنها تعداد محدودی از این اجزا هستند. مطالعه باعث می‌شود ذهن‌تان ورزیده شده و در طولانی مدت قوی شود. تمرین دادن ذهن‌تان به وسیله‌ی چالش‌های روانی باعث کاهش سرعت زوال حافظه می‌شود.

6_ افزایش همدلی

 برای مطالعه لازم است نسبت به عواطف و احساسات شخصیت‌ها همدلی نشان دهید، این کار باعث افزایش حس همدردی و هم دلی‌تان در دنیای واقعی نیز می‌شود. خصوصا تحقیقات در این زمینه کتاب‌های فانتزی و تخیلی را مفید می‌دانند.

7_ بهبود تمرکز

 در دنیای امروز حواس ما مدام به سمت وسوهای مختلف پرت می‌شود. وقتی مطالعه می‌کنید، حواس‌تان متمرکز بر یک چیز است. با انجام این کار، بدن‌تان را آموزش می‌دهید تا از حواس‌پرتی‌ها دوری کند. داشتن این توانایی حین انجام کارهای دیگری که به تمرکز احتیاج دارند به کمک‌تان خواهد آمد.

8_ سرگرمی

 مطالعه کردن و کتاب خواندن ارزان‌تر از خیلی سرگرمی‌های دیگر است. حتی مطالعه در کتابخانه اصلا رایگان است! کتاب‌ها می‌توانند شما را به جریان‌ها و دنیاهای دیگر منتقل کنند، بدون اینکه لازم باشد هزینه‌ی بلیط هواپیما یا سفینه بپردازید!

9_ افزایش دایره لغات

هرچه بیشتر مطالعه کنید، در معرض کلمات بیشتری قرار می‌گیرید. اینکه دایره لغات بیشتری داشته و بتوانید شیواتر سخن بگویید، هم برای عزت نفس‌تان مفید است هم باعث می‌شود بیشتر به چشم بیایید. مطالعه‌ی کتاب‌هایی که از استایل نوشتاری خوبی بهره‌مند هستند هم در نوشتارتان موثر خواهدبود.

10_ مطالعه کردن مسری است

 اگر تا به انتهای لیست آمده‌اید، از مزایای مختلف مطالعه و کتاب خواندن آگاه شده‌اید. آیا می‌دانستید که با مطالعه می‌توانید به دیگران هم کمک کنید؟ وقتی خودتان عادت به مطالعه و کتاب خواندن داشته باشید، دور و اطرافیان هم به این کار ترغیب می‌شوند. این حرکت بسیار مهمی است، خصوصا اگر فرزند یا خواهر برادر کوچکی دارید که باید برایش الگو باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping