تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
آماندا گورمان کیست؟ این شاعر را بهتر بشناسید!

آماندا گورمان کیست؟ این شاعر را بهتر بشناسید!

آماندا گورمان شاعر و فعال امریکایی در زمان قرائت شعرش به نام « تپه‌ای که از آن بالا می‌رویم» در مراسم تحلیف ریاست جمهوری جو بایدن در سال ۲۰۲۱ به شهرت جهانی رسید. آماندا در سال ۲۰۱۷ برنده اولین جایزه ملی شاعر جوان امریکا شد. او در سال ۲۰۲۱ جوانترین شاعر و نویسنده‌ای بود که آثارش را در مراسم تحلیف ریاست جمهوری خواند. او همچنین در مراسم سوپر بال ۲۰۲۱ شعر خواند و مجری مراسم مت گالا ۲۰۲۱ بود. گورمان به جز شعر در زمینه مشکلات اقلیمی، برابری و تحصیل نیز فعالیت می‌کند. او از ۱۱ سالگی عاشق کمپینهای ریاست جمهوری است و برنامه دارد در سال ۲۰۳۶ نامزد ریاست جمهوری شود.

دوران کودکی

آماندا گورمان در ۸ مارس ۱۹۹۸ در لوس آنجلس متولد شد. گورمان در مهدکودک به اختلال پردازش شنیداری مبتلا شد. او تا بیست سالگی نمیتوانست حرف ر را تلفظ کند. گورمان در جلسات گفتار درمانی شرکت کرد. شرایط او مشکلاتی را برایش ایجاد کرده بود اما فوایدی نیز داشت.

تحصیلات

گورمان در غرب لوس آنجلس بزرگ شد و در سانتا مونیکا به مدرسه خصوصی نیو رودز رفت. از آنجایی که مادرش در دبیرستان متوسطه واتس درس می‌داد گورمان از نابرابری در فرصتهای آموزشی اطلاع داشت. وقتی ۱۶ ساله بود نماینده جوانان در سازمان ملل شد. او به دانشگاه هاروارد رفت و در رشته جامعه شناسی تحصیل کرد. او در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری کرونا به شکل غیرحضوری از دانشگاه فارغ التحصیل شد.

blank

نوشته‌ها و اشعار

گورمان وقتی ۵ ساله بود مادرش را صبح‌های زود بیدار می‌کرد زیرا برای نوشتن کاغذ می‌خواست. او نوشتن شعر را قبل از آنکه خواندن را بیاموزد آموخت. زیرا در آن زمان شعر سرایی در مدرسه تدریس نمی‌شد. او در ۱۶ سالگی برنده جایزه شعر جوان شد. سازمان خیریه او به نام یک قلم یک صفحه به منظور ترویج ادبیات جوان و خلاقیت تاسیس شد. آثار او در کتابهای:  برای کسی که غذا برایش کافی نیست |( ۲۰۱۵)، تپه‌ای که از آن بالا می‌رویم: شعر افتتاحیه برای کشور ( ۲۰۲۱) و ما را به نام هر چه که حمل میکنیم بنام( ۲۰۲۱) به چاپ رسیده است. یکی دیگر از علایق گورمان رمان نویسی است. در بیست ژانویه ۲۰۲۱ گورمان کتی زرد رنگ پوشید که رنگ علامت تجاری اوست و موهایش را با هدبند پرادای قرمز رنگ بست. او انگشتری که اوپرا وینفری به نشانه احترام به او داده بود را به دست کرد. گورمان در مراسم تحلیف با شعر « تپه‌ای که از آن بالا می‌رویم» مخاطبان را شگفت زده کرد.

شغل

قبل از ۲۰۲۱ گورمان در  کتابخانه کنگره کاخ سفید اوباما به شعرسرایی مشغول بود. اما اجرای به یاد ماندنی او در مراسم تحلیف بایدن او را به شهرت جدیدی رساند. او قبل از آن در سال ۲۰۲۱ در مراسم سوپر بال شعری به نام « گروه کر کاپیتانها» را خوانده بود. گورمان با شرکت مدلینگ IMG قرارداد دارد، روی جلد مجله ووگ ظاهر شده و قراردادی سه ساله با استی لودر بسته تا اولین  تحول آفرین جهانی باشد. قرار است گورمان در تبلیغات این شرکت ظاهر شده و کمک هزینه سرپرستی زنان و دختران را به منظور ترویج ادبیات در بین آنها متقبل شود. در پایان سال ۲۰۲۱ شعر گورمان به نام « غزلی برای یک روز جدید» در اکانت رسمی اینستاگرام او منتشر شد تا نوید بخش آغاز سال ۲۰۲۲ باشد. گورمان احساس می‌کرد این تلاش به جمع آوری پول برای کمیته نجات بین المللی کمک کند و از این طریق ۵۰ هزار دلار جمع آوری شد. 

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید