تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۸ نکته برای نوشتن خلاقانه

۸ نکته برای نوشتن خلاقانه

نوشته خلاقانه چیست؟

نوشته خلاقانه نوعی شیوه نوشتاری است که دربرگیرنده ژانرها و سبکهای مختلف خارج از محدوده نوشته‌های رسمی یا آکادمیک است. نوشته خلاقانه روی عناصری چون پرورش کاراکتر، نحوه روایت داستان، و طرح کلی آن تمرکز کرده و ساختار آن را با تخیل و داستان ادغام می‌کند. 

اشکال پنجگانه نوشته خلاقانه

نوشته خلاقانه به اشکال مختلفی ظاهر می‌شود و در دسترس انواع مختلف نویسندگان قرار دارد. برخی از جنبه تفریحی می‌نویسند و برخی برای آنکه تبدیل به پرفروش ترین شماره بعد مجله نیویورک تایمز شوند. صرف نظر از دلایل موجود، مسیرهای زیادی به نوشته خلاقانه منتهی می‌شود:

  1. داستان نویسی: در میان ژانرها و زیرژانرهای مختلف، داستان کوتاه و رمان دربرگیرنده طیف وسیعی از مضامین، سبکها و جزییاتی هستند که توسط نویسندگان برای خلق دنیایی شبیه به دنیای واقعی ایجاد شده‌اند. داستان نویسی به نویسنده آزادی زیادی برای ساخت یک داستان تخیلی  می‌دهد که شامل کاراکترهای خیالی سه بعدی است.
  2. نوشته‌های غیرداستانی خلاقانه: این سبک شامل تکنیک‌های نوشتار خلاقانه مختلف برای انتقال روایاتی واقعی و مستند  است. آثار مستند خلاقانه، مانند خاطرات روزانه و مقالات شخصی، بیشتر از احساسات استفاده می‌کنند و تمایل دارند که بر داستان و لحن بیش از زیرشاخه‌های سنتی داستان نویسی تأکید کنند. 
  3. فیلمنامه نویسی: فیلمنامه نویسی داستانی را در بطن اعمال و گفتار آن می‌بافد.  تمام صحنه‌ها را تنظیم می‌کند و از یک ساختار سه گانه برای روایت داستان استفاده می‌کند. در گذشته فیلمنامه‌ها فقط برای نمایش‌های تلویزیونی یا فیلم‌ها نوشته می‌شدند، اما معرفی فن آوری جدید امکان وجود انواع فرمتها را فراهم کرده است.
  4. نمایشنامه نویسی: نمایشنامه نویسی شکلی از نوشتار خلاقانه است که برای اجرا به صورت زنده روی صحنه تهیه می‌شود. نمایشها ممکن است تک نفره یا چندنفره باشند – اما به دلیل محدودیت‌های مکانی، و قابلیتهای پخش زنده، نمایش‌ها اغلب باید با استفاده از خلاقیت به درستی یک داستان کامل و همه جانبه را بیان کنند. 
  5. شعرسرایی: شعر نثر موزونی است که ایده‌ها را با لحنی آهنگین بیان می‌کند. ممکن است کوتاه یا دارای ابیاتی بسیار باشد. ممکن است قافیه دار نباشد. شعرگویی، مانند ترانه سرایی، ، یک فرم نوشتاری متنوع است که به نویسنده اجازه می‌دهد تا از ضرب آهنگ و وزن برای غنی تر کردن طرز بیان خود استفاده کند.
blank

۸ نکته برای نوشتن خلاقانه

اگر میخواهید در نوشته‌های خود خلاقیت به خرج دهید، به چند نکته زیر توجه کنید:

  1. بخوانید، بخوانید، بخوانید. اگر هیچ مرجعی برای رجوع به آن نداشته باشید نمیتوانید خلاقانه بنویسید. نویسندگان بزرگ در سرتاسر تاریخ آثار خلاقانه بسیار خوبی را نوشته‌اند که برای نوشتن خلاقانه خواندن آنها مورد نیاز است. آثار معروف نویسندگان بزرگ در ژانرهای مختلف را بخوانید تا متوجه شوید علاقه شما در چه زمینه‌ای نهفته است.
  2. همیشه بنویسید. نسبت به ایده‌های تصادفی‌ای که به ذهنتان می‌رسند غافل نشوید. حتی ایده‌های بد نیز میتوانند الهام بخش ایده‌های خوب باشند. همیشه دفترچه یادداشتی کنار خود داشته باشید تا هر ایده‌ای که به شکل غیرمنتظره به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید.
  3. زاویه دید داشته باشید. داستان نویسی همیشه دارای پیام یا درسی برای به اشتراک گذاشتن است. داستانی که انگیزه و هدفی پشت آن نباشد کسل کننده می‌شود و مخاطب متوجه نکته داستان شما نمی‌شود. از لحن منحصربفرد خود برای بیان داستانی که هم ارتعاش با مخاطب شماست استفاده کنید تا تاثیری به یاد ماندنی بر روی آنها بگذارید.
  4. از ابزارهای ادبی استفاده کنید. ابزارهای ادبی به شما کمک می‌کنند تا  به شکلی سرزنده بنویسید و صحنه‌های تخیلی ایجاد کنید. استعاره‌ها، تشبیه‌ها و سایر اشکال گفتاری تصاویر تاثیرگذاری خلق می‌کنند که در افزایش خلاقیت و کشیدن تصاویر قدرتمند سودمندند. تجانس آوایی، هم آوایی و هم صدایی، لحن و ریتم کلمات شما را تقویت می‌کنند.
  5. مخاطب خود را بشناسید. آیا داستان شما مختص دانشجویان نوشته‌های خلاقانه است؟ یا آیا یک نویسنده آکادمیک هستید که تلاش می‌کنید وارد بازار نوجوانان شوید؟ به ندرت نوشته‌ای وجود دارد که برای هر قشری جذاب باشد . بنابراین شناخت مخاطبان می‌تواند به شما کمک کند تا لحن و دامنه آن را به گونه‌ای محدود کنید که برای مخاطب هدف شما جذاب باشد.
  6. شروع به نوشتن کنید. این نکته بخصوص برای نویسندگان تازه کار اهمیت دارد. بسیاری از نویسندگان مبتدی برای نوشتن خلاقانه دلهره دارند. اما از طریق آزادنویسی، تمرین‌های نوشتن خلاقانه و تمرین‌های نویسندگی، میتوانید مهارتهای نوشتاری خود را تقویت کنید و در مدت کوتاهی تبدیل به نویسنده بهتری شوید.
  7. بازنویسی کنید. معمولا هیچ نویسنده‌ای بار اول نوشته‌اش خوب از آب در نمی‌آید. در رابطه با محتوای خود انعطاف پذیر باشید، از بازبینی عیوب نوشته یا از نو شروع کردن نهراسید. داستان نویسی و فضاسازی زمان زیادی می‌برد. تنها از طریق بازنویسی است که میتوانید نسخه‌ای که از همه بهتر جواب می‌دهد را بنویسید.
  8. در یک کارگاه نویسندگی شرکت کنید. کلاسهای نویسندگی شما را در معرض ارتباط با نویسندگان زیادی قرار می‌دهد که میتوانند با ارائه بازخوردها و نقدهای سازنده بر روی عناصر مختلفی در نوشته شما ازجمله کاراکترهای اصلی، فضاسازی و انتخاب کلمات، در نوشتن خلاقانه به شما کمک کنند. چه اولین بار است که می‌نویسید یا نویسنده با تجربه‌ای هستید، گروههای نویسندگی پیشنهادات یا الهامات سودمندی به شما می‌دهند.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید