تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۸ نوع متداول از شخصیت‌‌های فانتزی

۸ نوع متداول از شخصیت‌‌های فانتزی

وقتی نوبت به نوشته‌های فانتزی ( خیال‌پردازانه) می رسد، فضا‌سازی کردن و ترسیم صحنه‌هایی با جزییات فراوان آسان است. اما موفقیت رمان فانتزی‌گونه شما به شکل قابل توجهی به قدرت کاراکترهایتان بستگی دارد. کاراکترها در نوشته فانتزی افرادی هستند که خواننده روی آنها  سرمایه‌گذاری عاطفی می‌کند و بنابراین برای موفقیت رمان فانتزی‌گونه شما حیاتی هستند.

هشت نوع از کاراکترهای خیال‌پردازانه

داستان شما می تواند در هر یک از زیرژانرهای تخیلی قرار بگیرد ( از جمله خیال‌پردازی حماسی، داستان گمانه‌زنی، بزرگسال جوان، و خیال‌پردازی مدرن) اما در نهایت بازیگران شخصیتهای رمان فانتزی شما احتمالاً با کهن الگوهای مشابه مطابقت دارند. رایج‌ترین نوع کاراکترها در نوشته‌های خیال‌پردازانه عبارتند از:

blank
  1. قهرمان: قهرمان مهمترین کاراکتر در هر داستان فانتزی‌گونه است – آنها باید ماجراجویی کرده و شرور داستان را شکست دهند. قهرمانها در کتابهای فانتزی اشکال مختلفی به خود می‌گیرند. گاهی اوقات قهرمان یک مبارز است و آماده است تا زامبی‌ها و جنگ‌سالاران را  با مهارت و اشتیاق شکست دهد. قهرمانها میتوانند ضد‌قهرمان نیز باشند  – قهرمانی بی‌میل که باید برای ایفای نقشش به عنوان قهرمان متقاعد شود – برخی از قهرمانهای فانتزی عبارتند از فرودو بگینز ( ارباب حلقه‌ها) و بیلبو بگینز( هابیت) رولاند دسچین ( برج تاریک) و…
  2. شرور: در رمانهای خیال‌پردازانه شرور به عنوان مخالف قهرمان عمل می کند. نویسندگان داستانهای فانتزی گونه اغلب از این شخصیت ها برای شخصیت دادن به عوامل شرارت استفاده می‌کنند. در بسیاری از داستانهای فانتزی و رمانهای تصویری این نوع از شخصیت‌ها اربابان جادویی‌ای هستند که ارتشهای بزرگی را رهبری می‌کنند. بیشتر مواقع شرور داستان از ابتدا شرور نبوده و در پیش داستان نحوه تبدیل شدن آنها به عوامل شرور مشخص می شود. ولدمورت ( مجموعه‌های هری پاتر) جادوگر سفید (سرگذشت نارنیا) و اورسولا ( پری‌دریایی کوچک) چند نمونه از شرورهای داستانهای فانتزی می باشند.
  3. راهنما: راهنما یکی از مهمترین و به یادماندنی‌ترین کاراکترها در ژانر فانتزی است. راهنما معمولی شخصیتی حکیم و پیر است که به کاراکتر اصلی داستان آموزش داده و اطلاعات و آموزشهای لازم برای نجات دنیا و موفقیت در نبرد خیر و شر را به او می‌دهد. راهنما به قهرمان داستان کمک می کند تا قدرتهای حقیقی خودش را برای اولین بار بشناسد. چند مثال از راهنما عبارتند از گندالف( ارباب حلقه ها)، اصلان ( سرگذشت نارنیا) و اوبی وان کنوبی ( جنگ ستارگان)
  • یاور: در ادبیات خیال‌پردازانه، یاور محرم اسرار و حامی کاراکتر اصلی است. این کاراکتر فانتزی معمولا بهترین دوست قهرمان است و وفاداری او نقش مهمی در تکمیل ماموریت قهرمان دارد.  یاورها شبیه افراد واقعی در دنیای واقعی هستند با وجود آنکه در دنیای فانتزی جادوگران، ساحران و قدرتهای جادویی زندگی می‌کنند. وقتی قهرمان اصلی دچار مشکل می‌شود یاور اهداف و خطرات ماموریتش را به او یادآور می‌شود. از جمله یاورهای معروف در داستانهای فانتزی میتوان به سموایز گمجی ( ارباب حلقه‌ها) هرمیون گرنجر ( هری پاتر) ویلو روزنبرگ ( بافی قاتل خون آشامها) اشاره کرد.
  • سرسپرده :سرسپرده یا نوچه مسئول انجام کارهای کثیف شرور اصلی داستان است. آنها از نظر عملکرد همانند یاور اصلی شرور هستند و با اینکه معمولا ذکاوت و  هوش شرور را ندارند اما قدرت فیزیکی زیادی دارند. بوبا فت ( جنگ ستارگان) اورکس و اوروکای ( ارباب حلقه‌ها) دو نمونه از شخصیت سرسپرده در داستان فانتزی هستند.
  • قهرمان جایگزین: در رمان خیال‌پردازانه، قهرمان جایگزین در فضایی بین قهرمان اصلی و یاور قرار دارد. با آنکه تمرکز اصلی داستان روی آنها نیست، اما آنها نیز مانند قهرمان متمرکز بر شکست دادن شرور و حل اختلافات هستند. قهرمان جایگزین پیش‌ داستان،  داستان فرعی و مخاطب خاص خود را دارد  تا از آنها شخصیت‌های جذابی بسازد. برای مثال آراگورن ( ارباب حلقه‌ها) و پروفسور مک گانِگل ( هری پاتر) دو نمونه از قهرمانهای جایگزین می باشند.
  • معشوقه: معشوقه به هنگام نوشتن داستانهای فانتزی گونه مضمونی رایج است که از آن برای نشان دادن وجه انسان‌دوستانه قهرمان استفاده می‌شود. به هنگام نوشتن درباره شخصیتهای عشقی، پیش داستانهای سه بعدی غنی و نیازها و خواسته‌های جذابی به آنها بدهید. اگر  آنها تنها به عنوان ابزاری برای نوشتن درباره قهرمان‌تان هستند، برای خواننده خسته‌کننده خواهند بود. باترکاپ ( عروس شاهزاده) و جیمی فریزر ( بیگانه) مثالهایی از این دست هستند.
  • هیولا : هیولا یا موجود شیطانی، موجودی فرازمینی است که ماموریت اصلی‌اش نابودی و گسترش شرارت است. این موجودات منطق‌ناپذیرند و هیچ نشانی از انسان‌دوستی درآنها وجود ندارد. آنها ماشینهای کشتار متوقف‌نشدنی و اغلب وحشتناک‌ترین مانع بر سر راه قهرمان‌تان هستند. از جمله هیولاهای معروف می‌توان به داک وان ( چرخ زمان) و کاتولو( مجموعه داستانهای وحشت کیهانی) اشاره کرد.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید