تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۸ تکنیک برای تسلط پیدا کردن بر ساده نویسی

۸ تکنیک برای تسلط پیدا کردن بر ساده نویسی

یک نوشته خوب اغلب از رویکرد مینیمالیستی، زبان مختصر، جملات کوتاه و انتخاب کلمات دقیق برای جلب توجه بیشتر مخاطبان استفاده می‌کند.

ساده نویسی در برابر تنبل نویسی

ساده نویسی فراتر از استفاده از کلمات کمتر برای رسیدن به یک نکته است. این امر مستلزم توجه دقیق به هر کلمه و هر جمله در یک قطعه نوشته است. این میزان از توجه به جزئیات، داستانی با خوانایی بالا ایجاد می‌کند که برای مخاطبان بیشتری جذاب است. ساده نویسی با تنبل نویسی تفاوت دارد. یک نویسنده تنبل، کلمات را به صورت تصادفی جمع می‌کند و اغلب از کلمات بسیار زیاد یا بسیار کم استفاده می‌کند بدون اینکه به فرایند نوشتن فکر کند. عادت به تنبلی کردن در نوشتن، منجر به غلط املایی و ساختار شلخته جملات می‌شود . تفاوت بین ساده نویسی و تنبل نویسی در میزان تلاشی است که برای هر کدام انجام می‌شود.

blank

۸ راهکار برای ساده نویسی

  1. افکارتان را مرتب کنید. قبل از نوشتن به ایده‌هایتان نظم بدهید. این کار به عنوان یک نقشه راه به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را حفظ کرده و نوشته‌های خود را ساده کنید. بدون طرح کلی، به راحتی می‌توان از مسیر خارج شد .
  2. کلماتتان را به دقت انتخاب کنید. نوشته شما باید به خوانندگان اجازه دهد داستان‌تان را به ارامی هضم کنند. کلمات را عمداً انتخاب کنید، مراقب باشید کلماتی را انتخاب کنید که مستقیماً نظر شما را نشان می‌دهند. اگر به دنبال گزینه دیگری هستید، از فرهنگ لغت استفاده کنید. اشکالی ندارد که در متن خود از زبان پیچیده تری استفاده کنید، اما به عنوان یک قاعده کلی، از کلمات ساده به جای کلمات پیچیده استفاده کنید. اگر وبلاگ نویسی می‌کنید، انتخاب کلمه تعیین می‌کند که چه تعداد خواننده از صفحه شما بازدید می‌کنند.
  3. نوشته خود را بر اساس مخاطب هدف‌تان شخصی سازی کنید. نویسندگان کتاب‌های کودکان از زبان بسیار ساده تری نسبت به روزنامه نگارهای نیویورک تایمز استفاده می‌کنند. اما حتی یک نشریه دوره‌ای هم باید از نوشتاری ساده و مختصر استفاده کند. در واقع، برای درک بیشتر خوانندگان، نویسندگان باید در سطح پایه هشتم بنویسند. در این سطح، زبان به اندازه کافی پیشرفته و برای مخاطبان عادی قابل درک است.
  4. از به کار بردن کلمات غیرضروری خودداری کنید. وقتی می‌نویسید نسبت به کلماتی که در طول مسیرتان انتخاب می‌کنید آگاه باشید. از بکار بردن کلمات غیرضروری خودداری کنید. بخصوص صفات و قیدهایی که پوچ و توخالی نیستند. 
  5. جملات کوتاه بنویسید. جملات، سنگ بنای نوشته هستند. نویسندگان خوب می‌دانند چگونه یک جمله ساده بسازند که خواندن آن آسان باشد. وقتی جملات طولانی دارید، افکار را در هم بشکنید و یک یا دو جمله کوتاه ایجاد کنید تا خواننده به راحتی آن را  هضم کند . مورد استثنا زمانی است که دیالوگ می‌نویسید.
  6. از لحن معلوم استفاده کنید. از مهارتهای نوشتاری خود برای ساختن جملاتی که الگوی اسم –  فعل – مفعول را به کار می‌برند، استفاده کنید. لحن معلوم برای خوانندگان آسان تر و جذاب تر است. نوشتن با لحن مجهول، وقتی فعل قبل از اسم می‌آید ، راهی غیر مستقیم و طولانی تری برای انتقال منظور است.
  7. از تبلیغ نویسی الهام بگیرید. وظیفه یک تبلیغ نویس انتقال یک پیام، بازاریابی برای یک محصول، و وا داشتن خوانندگان به خرید جنس فروشی خود با استفاده از کمترین کلمات ممکن است. هر کلمه باید قوی بوده و در راستای هدف بزرگتری که در تبلیغ وجود دارد مشارکت کند. از این رویکرد به هنگام نوشتن استفاده کنید. حتی وقتی داستان می‌نویسید هر کلمه‌تان باید تاثیرگذار باشد.
  8. نوشته خود را برای سادگی ویرایش کنید. در حالی که هنگام نوشتن باید عادت کنید  انتخابهای زبانی آگاهانه داشته باشید، هر مقاله یا نوشته نیاز به ویرایش دارد. هنگامی که اولین پیش نویس خود را به پایان می‌رسانید و ویرایش را شروع می‌کنید، به دنبال کلمات غیر ضروری و جملاتی باشید که می‌توان آنها را با لحن معلوم، کوتاه یا بازنویسی کرد.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید