تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۶ راه برای پیدا کردن غلط‌ های تایپی

۶ راه برای پیدا کردن غلط‌ های تایپی

اگر کتاب یا مقاله مهمی را می‌نویسید، حتماً دل‌تان می‌خواهد بی‌نقص باشد و غلط تایپی ‌ای در آن وجود نداشته باشد. ما در این مطلب به شما ۶ راه آموزش می‌دهیم که بدون استخدام ویراستار، غلط‌های تایپی متن‌تان را پیدا کنید.

۱اندازه فونت، حاشیه‌ها و متن را عوض کنید

این کار واقعاً جواب می‌دهد. گاهی نویسنده‌ها اندکی می‌گذارند از نوشتن متن‌شان بگذرد و دوباره آن را می‌خوانند تا با دیدی جدید به آن بنگرند و متن تا جای ممکن در نظرشان ناآشنا جلوه کند. تغییر اندازه فونت، حاشیه‌ها و متن هم می‌تواند در این کار کمک‌تان کند. ترجیحاً فونت‌هایی انتخاب کنید که خواندن‌شان سخت است تا تمرکز بیشتری روی کار بگذارید. در انتها فراموش نکنید که تنظیمات را به حالت اولیه بازگردانید!

۲متن را با صدای بلند برای خودتان بخوانید

 خواندن متن با صدای بلند نه‌تنها باعث می‌شود تا بتوانید غلط املایی‌ها را بگیرید، بلکه کمک می‌کند گاهاً ساختاربندی جملات را بهتر کنید.

۳-از تبدیل متن به گفتار مایکروسافت ورد استفاده کنید

 به جای بلند خواندن متن برای خودتان می‌توانید از این امکان مایکروسافت ورد استفاده کنید. البته چون متن توسط ربات خوانده می‌شود ممکن است جملات کمی عجیب به نظر برسند.

۴متن را در جایی دیگر مطالعه کنید

به جای این‌که متن را طوری تغییر بدهید که ظاهری ناآشنا پیدا کند، محیط اطرافتان را تغییر دهید. مثلاً اگر متن را پشت میز نوشتید، آن را در آشپزخانه یا کافه ویرایش کنید. اگر امکان جابجایی فیزیکی ندارید، جای اشیاء اتاق را عوض کنید، موسیقی بگذارید یا شمع معطر و عود روشن کنید.

۵از دیگران کمک بخواهید

 فرقی نمی‌کند که چه کار می‌کنید و چقدر وقت صرف دست‌نویس‌تان می کنید، بهرحال چشم‌تان تمام اشتباهات تایپی را نخواهد دید. حتی ویراستاران هم عموماً ۵٪ از اشتباهات را نمی‌بینند (یعنی ۱ اشتباه از هر۱۲ اشتباه). لزوماً احتیاجی به استخدام ویراستار نیست، شما می‌توانید از دوستان یا اعضای خانواده‌تان بخواهید متن‌تان را بخوانند و غلط‌های احتمالی‌تان را پیدا کنند. مهم است فردی که انتخاب می‌کنید معتمد باشد، چراکه گاهاً افراد به دلایل مختلف درصدد آسیب رساندن به دیگری برمی‌آیند.

۶برای آخرین بار نوشته‌تان را روی گوشی یا تبلت مطالعه کنید

اگر قرار است نوشته‌تان را به صورت الکترونیکی منتشر کنید، مطالعه آن بر روی گوشی یا تبلت باعث می‌شود تا کلمات و متن را از چشم خواننده ببینید. این کار نه‌تنها باعث می‌شود غلط‌های املایی و تایپی را پیدا کنید، بلکه در تنظیم بلندی پاراگراف‌ها نیز به شما کمک می‌کند (فرمت Epub را مطالعه کنید نه ورد یا پی‌دی‌اف).

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping