تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۶ تمرین برای تقویت مهارت نویسندگی

۶ تمرین برای تقویت مهارت نویسندگی

هیچ نویسنده‌ای یک شبه تبدیل به نویسنده‌ای خوب نمی‌شود. تقویت مهارتهای نوشتاری نیازمند تلاش سخت و تمرین مدام و منظم است. حتی بهترین نویسندگان نیز تمرینات نوشتاری زیادی انجام می‌دهند تا توانمندیهای خود را به روز و نیروی خلاقیت‌شان را جاری نگه دارند.

تمرینات نوشتاری زیادی وجود دارد که یک نویسنده میتواند برای کمک به شروع نوشتن از آنها استفاده کند. تمرینهای نویسندگی باعث می‌شوند سبک خود را کشف کنید، ایده‌های جدید بسازید، نوشتن با یک لحن خاص را تمرین کنید، و به طور کلی بیاموزید که چطور بهتر بنویسید. در زیر به چند تمرین اشاره می‌کنیم::

  1. آزادنویسی را تمرین کنید. آزادنویسی به نویسنده اجازه می‌دهد تا انگیزشهای ذهن خود را دنبال کند، و بدون اندیشه قبلی افکار و الهامات ذهنی‌اش را به روی کاغذ بیاورد.  مدت زمانی که راحت هستید روی تایمر تنظیم کنید و شروع به نوشتن هر مطلبی کنید که به ذهنتان می‌رسد. لازم نیست نوشته‌تان معنای خاصی داشته یا منسجم باشد . قرار نیست کسی جز شما آنها را بخواند. چه مقاله‌ای اکادمیک بنویسید یا نوشته‌ای خلاقه، آزادنویسی تمرینی است که ذهنتان را فعال نگه می‌دارد و به نویسنده در ایده پردازی و گذر از سد نویسندگی کمک می‌کند.
  2. بر اساس یک جمله تصادفی مطلبی بنویسید. یک جمله تصادفی از کتابی پیدا کنید و آن را به عنوان اولین جمله داستان کوتاهتان بکار ببرید. داستان میتواند به هر سمتی برود و هر موضوعی که میخواهید داشته باشد اما با کلمات فرد دیگری شروع کنید. این یک تمرین خلاقیتی مفید است که باعث تولید ایده و تشویق شما به نوشتن می‌شود.
  3. نوشته‌های دیگر را بخوانید. از کتابهای بزرگی که تحسینشان می‌کنید، مطالبی را یادداشت کنید. به لحن و سبک نوشتاری‌ای که نویسنده برای خوانا کردن متن  از آن استفاده می‌کند توجه کنید. انتخاب کلمات و زاویه دید نویسنده را مشاهده کنید. آیا جملات آنها کوتاه و پرخاشگرانه هستند؟ آیا احساس خاصی را در شما بیدار می‌کند؟ آیا از عبارات توصیفی طولانی استفاده می‌کند؟ این جملات چه تاثیری بر روی سرعت یا افزودن جزییات حسی دارد؟ یادداشت کردن تکنیکهای بکار رفته در یک نوشته خوب و بکار بردن آنها در نوشته خود به تقویت مهارتهایتان کمک می‌کند.
  4. آثار دیگران را ویرایش کنید. خوب نوشتن به معنای خوب ویرایش کردن است. یک روش برای انجام این کار پیدا کردن وبلاگ تصادفی، انتخاب یک مقاله و تلاش برای ویرایش کردن آن است ( برای آنکه زاویه دید بی طرفانه‌ای داشته باشید بهتر است وبلاگ افراد ناشناس را انتخاب کنید) . هر جمله‌ای که ضعیف نوشته شده، کلیشه گویی در آن به چشم می‌خورد، از لحن مجهول استفاده کرده یا قسمتهایی که ساختار جمله را میتوان اصلاح کرد و وضوح بیشتری به آن بخشید،  را مشخص کنید.تمرین ویراستاری با دانستن آنکه قبل از شروع به نوشتن باید به دنبال چه چیزهایی باشید،  به فرایند نوشتن‌تان کمک می‌کند . 
  5. دستورالعمل آموزشی بسازید. موضوعی که درباره آن اطلاعات دارید را انتخاب کنید و درباره آن یک مقاله دستورالعملی بنویسید. تمرین کنید که چگونه یک موضوع را به قطعات راحت تری تقسیم کنید و با ساختاری متفاوت آن را از نو بسازید. تحقیق و خلاصه کردن مفاهیم به شکل گام به گام، کار دشواری است اما نظم نوشتاری شما را ارتقا می‌دهد، مهارتهای تحلیلی‌تان را تقویت می‌کند و شما را به نوشتن وامیدارد. تحقیق کردن ممکن است ایده جدیدی برای یک پروژه نویسندگی به شما الهام کند و برای نویسندگانی که موضوعی برای نوشتن پیدا نمی‌کنند مفید است.
  6. مردم را مشاهده کنید. به هنگام مشاهده مردم در یک مکان عمومی، هر چیزی که مشاهده می‌کنید را با تخیل خود در هم آمیزید و بنویسید. به پارک یا فروشگاه بروید و مردم را نظاره کنید. عادت کنید مردم را مشاهده کنید و سپس سیر حرکت افکارتان و جهتی که میتوانید در آن سو فکر کنید را در نظر بگیرید. این کار نه تنها خلاقیت را در شما شعله ور می‌کند، بلکه مشاهده افراد واقعی و تعامل با آنها در دنیای واقعی و گوش کردن به دیالوگهای آنها، نوشته شما را طبیعی تر می‌کند.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید