تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۵ عنصر یک کتاب خوب

۵ عنصر یک کتاب خوب

چه عناصری یک کتاب خوب را بوجود می‌آورد؟ ایده داستانی قوی؟ قهرمانی به یادماندنی؟ سبک نوشتاری تکرارنشدنی؟ کتابهای بزرگ همه این عناصر را دارا هستند. 

هر خواننده شیوه خود را برای ارزیابی اینکه آیا کتاب شما ارزش خواندن دارد یا نه را داراست. یک خواننده عادی به صفحه اول کتاب ( که شامل عنوان کتاب، حق کپی، و  فهرست مطالب است) نگاه می‌کند تا ببینید آیا موضوع کتاب گیرا هست یا نه. برخی دیگر محتوای کتاب را بررسی می‌کنند. در زیر به برخی نکات برای نوشتن یک کتاب خوب اشاره می‌کنیم:

blank
  • سرآغاز قوی: یک کتاب خوب توجه خواننده را از اولین صفحه جلب می‌کند و اجازه نمیدهد تا پایان داستان کتاب را رها کند. برای همین است که سرآغاز قوی یکی از مهمترین عناصر در کتاب نویسی است. مقدمه کتاب فرصتی برای معرفی کاراکتر اصلی، مشخص کردن لحن روایی منحصربفرد شما و بیانگر مخاطرات داستانی شماست. یک رمان خوب از صفحات آغازین برای  ایجاد (یا براندازی) قراردادهای ژانر کتاب خود استفاده میکند. 
  • کاراکترهای جذاب: اکثر آثار ادبی بزرگ در یک چیز اشتراک دارند: در کاراکترهای جذاب و قدرتمند. کاراکترهای خوب خواننده را جذب می‌کنند، و فردی را برای عشق ورزیدن، متنفر شدن یا همزاد پنداری کردن به آنها می‌دهند.  درست مانند زندگی واقعی، این کاراکترها چندوجهی‌اند و در حین غلبه بر موانع و آزمونهای اخلاقی ذات انسانی را به ما نشان می‌دهند. رشد کاراکترها از طرح داستان جداشدنی نیست زیرا خواننده معمولا حوادث داستان را از زاویه دید کاراکتر تجربه می‌کند. بدون داشتن درک صحیح از اینکه کاراکتر کیست، برای چه چیزی ارزش قائل است و از چه می‌ترسد، خواننده قادر به درک اهمیت وقایع داستان نخواهد بود. نویسندگان بزرگ نه تنها قهرمانان خود را با جزئیات غنی و واضح نشان می‌دهند، بلکه ضدقهرمانها و شخصیت‌های جانبی آنها نیز کاملاً توسعه یافته‌اند.
  • داستانی جذاب. وقتی خواننده رمان، داستان کوتاه یا نوشته‌ای داستانی را در دست می‌گیرد، میخواهد با داستانی خوب سرگرم شود. یک داستان خوب خواننده را از اولین صفحه به خود جذب می‌کند. داستانهای گیرا اتفاقی ایجاد نمیشوند: نویسندگان خوب ساعتهای بیشماری را صرف ساختاربندی کردن داستان خود می‌کنند و برای همین شماره صفحه‌هایی که وقایعی خاص در آنها اتفاق می‌افتد را قبل از آنکه حتی داستان را بنویسند میدانند. تعیین ساختار داستان از قبل می‌تواند طرح داستانی شما  را در طول  رمان پایدار و جذاب نگه دارد. همچنین سرعت داستان را تنظیم می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که داستان بسیار تند یا کند پیش نمیرود.
  • دیالوگهای پرحرارت: کتابهای خوب مملو از دیالوگهای پرحرارت و به یاد ماندنی هستند.  کتابهای پرفروش شامل دیالوگهایی هستند که نشان دهنده شخصیت کاراکترهای شما بوده و به جهان داستان شما بافت می‌بخشند. کتاب‌های خوب  بین صحنه‌هایی که دیالوگهای زیادی دارند، با صحنه‌هایی که از زاویه دید اول شخص یا سوم شخص توصیف می‌شوند، تعادل ایجاد می‌کنند. نویسندگان بزرگ می‌دانند که چگونه با انتخاب کلمات و ساختار جمله، هر شخصیت را کاملاً منحصر به فرد نشان دهند تا خواننده احساس نکند دو کاراکتر شبیه به هم هستند.
  • سبک منحصربفرد: سبک نوشتن لحنی است که نویسنده از آن برای انتقال داستان یا بیان ایده استفاده می‌کند. هر نویسنده بر اساس انتخاب کلمات، ابزارهای ادبی‌ای که استفاده می‌کند، ساختار جملات و رویکرد کلی خود نسبت به هنر نویسندگی، سبک نوشتن خاص خود را دارد. نویسندگان تمام حرفه خود را صرف یادگیری چگونگی ابراز خود به شیوه  خاص خود می‌کنند- و در بهترین حالت نتیجه‌اش خلق یک رمان کلاسیک با سبکی است که هیچ خواننده‌ای تا به حال همانند آن را نخوانده است.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید