تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۵ توصیه از الیزا رابرتسن برای نوشتن داستان‌های کوتاه

۵ توصیه از الیزا رابرتسن برای نوشتن داستان‌های کوتاه

خیلی‌ها مهارت داستان‌گویی دارند، اما نه در حد 300صفحه و بیشتر. خیلی‌ها دلشان می‌خواهد زودتر داستان را برای مخاطب‌شان تعریف کنند، بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند کوتاه بنویسند، در هر صورت بسیاری از افراد هستند که به نوشتن داستان‌های کوتاه علاقه دارند. در این مطلب، الیزا رابرتسن راه‌کار‌ها و تکنیک‌هایی را برای بهتر نوشتن داستان کوتاه با مخاطبان در میان می‌گذارد.

۱-چیز میز براق جمع کنید

 چیزهای براق جمع کنید. چیزهای براق برای یک نویسنده عبارتند از: خاطرات خودتان. تعاملاتی که شاهدشان بوده‌اید. گفت‌گوها یا کلماتی که استراق سمع کرده‌اید. بچه‌ها هم می‌توانند منبع خوبی باشند. وقتی شاهد تعاملی هستید، جو بین دو نفر را مدنظر داشته باشید: آرام است یا پرتنش.ب ه ناگفتنی‌ها توجه کنید. تصاویر را جمع آوری کنید: چراغ‌های آویزان به دیوار یا گربه‌ای که آن دور و بر پرسه می‌زند. در اخبار به دنبال سرتیترهای محلی باشید.

۲-دفترخاطرات داشته باشید

شما به جایی احتیاج دارید که یافته‌هایتان را در آن ثبت کنید. دفترچه‌ یادداشتی برای نویسندگی داشته باشید. ترجیحا دفترچه‌ای واقعی با ورقه‌های کاغذ، نه دفتر یادداشت موبایل‌تان(هرچند هر کدام که راحت‌تر هستید). مشاهدات‌تان را این‌جا جمع‌آوری کنید. خواب‌هایتان را بنویسید. جملات یا بیت‌هایی را که خوانده‌اید هم یادداشت کنید. وقتی شروع به نوشتن داستان‌تان کنید، بعضی از این جزییات خود به خود به هم وصل می‌شوند.

۳-دامنه‌ی خود را مدنظر داشته باشید

 روی لحظه یا حادثه‌ای مهم تمرکز کنید. چرا این داستان الان شروع می‌شود؟ طرح داستان‌تان ممکن است حول یک لحظه‌ی مداوم یا چند روز بچرخد اما معمولا داستان‌های کوتاه کل طول عمر را در بر نمی‌گیرند. این طرز نوشتن را در رمان یا فیلم‌نامه‌تان پیاده کنید.

۴-مطالعه داشته باشید

برای آشنایی بیشتر با نبض داستان کوتاه و فراز و نشیب‌های آن، داستان کوتاه بخوانید. اگر می‌خواهید داستان کوتاه بنویسید اما فقط رمان می‌خوانید به کارتان فکر کنید. آیا با داشتن گواهی‌نامه‌ی رانندگی سراغ راندن هواپیما می‌روید؟ توصیه می‌کنم که مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه از کتاب فروشی‌ها تهیه کنید، هرچند که با جست‌وجودر اینترنت هم می‌توانید این داستان‌ها را پیدا کنید.

۵-دست به کار شوید

 بعد از این‌که ایده‌های مختلف را جمع‌آوری کرده و در موردشان فکر کردید، فقط می‌ماند این‌که پشت میزتان بنشینید. اگر تمایل دارید فضاسازی کنید، محل نوشتن را برای خودتان دل‌پذیر کنید. شمع یا عود روشن کنید. اگر دوست دارید نوشیدنی مورد علاقه‌تان را کنار دست‌تان بگذارید. برنامه‌تان را خالی کنید. در اتاق‌تان را ببندید. شاید حتی لازم باشد برچسب ورود ممنوع روی در بچسبانید. اگر ضرب‌العجل دارید تاریخ آن را در تقویم‌تان یادداشت کنید.در گروه‌ها یا دوره‌های نویسندگی عضو شوید. ساعت‌هایی که می‌توانید به نوشتن اختصاص بدهید یادداشت کنید. زمان نوشتن مهم است و شما حق دارید که آن را جدی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping